عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید آفت‌کش گیاهی نانو کپسوله شده در نانوذرات نقره شد. به گزارش جام جم از دیده بان علم ایران، دستیابی به ترکیبات طبیعی به عنوان منبع جایگزین به جای ترکیبات شیمیایی با همان قابلیت‌های بهبود کیفیت، کاهش ضایعات و افزایش طول عمر پس از برداشت محصولات باغبانی، کاهش ضایعات انبارداری، تولید محصولات ارگانیک و غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی القا شده توسط ترکیبات شیمیایی از جمله مواردی است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. دکتر وریا ویسانی با بیان این که امروزه سلامت مواد غذایی نظیر میوه‌ها و سبزیجات بسیار مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته است، گفت: به‌کارگیری مواد شیمیایی ضد میکروبی در حفظ مواد خوراکی و همچنین آفت‌کش‌های شیمیایی در تولید میوه‌ها و سبزیجات، باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۴۶

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان این که روغنهای فرار منابع ضد میکروبی مناسبتری در حفظ مواد خوراکی و کنترل بیماریهای انسانی نسبت به سایر مواد شیمیایی هستند، ادامه داد: معضل فرار بودن ماده مؤثره و اکسید شدن سریع اسانسها و روغنهای فرار، یکی از معضلات بهکارگیری آنهاست که بر این اساس در این پژوهش بهدنبال راهکاری برای جلوگیری از این امر بودهایم.

در این پژوهش برای اولین بار از نانو ذرات نقره در کپسوله کردن اسانس گیاهان دارویی شوید و آویشن در راستای افزایش کارایی و کنترل قارچ آنتراکنوز توت فرنگی استفاده شد. استفاده از نانو ذرات نقره به عنوان یک عامل آزادسازی کنترل شده (رهایش کنترل شده) برای ترکیباتی چون آفت کشها و علفکشهای بیولوژیک با منشاء گیاهی و تولید آفتکش با منشأ گیاهی با استفاده از اسانس گیاهان دارویی شوید و آویشن کپسوله شده در نانو ذرات نقره به عنوان جایگزین مناسب برای آفتکشهای شیمیایی به دلیل عدمایجاد مقاومت در میکروارگانیسمها از جمله باکتریها و قارچهای بیماریزای گیاهی از نتایج این پژوهش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها