به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، برنامه ثریا از شبکه یک سیما با حضور مدیران پیام رسان های داخلی سروش، ایتا، بیسفون و گپ برگزار شد.
در این گفتگوی ویژه، مدیران پیامرسانهای داخلی در خصوص چالش ها و فرصتهای پیام رسان های داخلی با مجری این برنامه به گفتگو نشستند.
محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتا در خصوص زمان آغاز فعالیت این پیام رسان گفت: پروژه توسعه شبکه های اجتماعی را از 3 سال پیش آغاز کردیم و با نگاهی نو و ویژه به فضای مجازی و طراحی یک پیام رسان پرداختیم.
وی افزود: از دو ماه پیش وارد بازار شدیم و توانستیم بازخوردهای مثبت و خوبی را از طرف مخاطبان دریافت کنیم. غفاری با بیان اینکه الگوی پیام رسان خود را از تلگرام گرفته و حتی ظاهر آن را از این پیام رسان خارجی گرفته است افزودنوشتن سرورها تماما توسط مهندسان ایرانی این شرکت و بدون وابستگی به خارجی ها طراحی شده است.
غفاری در خصوص قطع تلگرام و تاثیر احتمالی آن بر «ایتا» گفت: فیلتر و قطع تلگرام هیچ تاثیری بر پیام رسان ایتا نخواهد داشت. وی همچنین اعلام کرد که تا هفته آینده نسخه آی او اس این پیام رسان روی سایت ایتا قرار خواهد گرفت.
مهدی داوری، مدیر پیام رسان بیسفون در خصوص پیام رسان خود که به عنوان قدیمی ترین پیام رسان ایرانی محسوب می شود و عدم استقبال از این پیام رسان در بین مخاطبان ایرانی گفت: تکنولوژی مورد استفاده در پیام رسان ها تکنولوژی خاص است و تنها چند شرکت و کمپانی در دنیا از آن برخوردارند.
وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی که «اگر اینجا نبودم حتما در فضای مجازی به فعالیت می پرداختم»، افزود: با توجه به اهمیت این قضیه از سال 93 طراحی بیسفون را آغاز و اقدام به ابداع کانال کردیم. او گفت که از سال 94 طراحی پروتکل پیامرسان بیسفون آغاز شد.
مدیر پیام رسان بیسفون در خصوص کانال ها گفت: در ابتدا شاید 4 تا پنج هزار کانال در بیسفون اجازه فعالیت داشتند اما در تلگرام کانال برای عموم باز بود و فضا برای افزایش کانال در تلگرام مهیا شد.
داوری به استیکرها و سیاست تلگرام در عمومی کردن آن اشاره کرد و افزود: پیام رسان لاین در سال 2012 از بابت فروش استیکر حدود 90 میلیون دلار درآمد کسب کرد اما تلگرام با عمومی کردن این قابلیت به جذب مخاطبان بیشتری پرداخت.
مسیح پور به نمایندگی از پیام رسان سروش در رابطه با زمان شروع کار این پیام رسان گفت ما در زمان کوتاهی یعنی طی چند روز اخیر مرز 5 میلیون کاربر را پشت سر گذاشتیم. ما در یکی از مارکت های داخلی در حدود 2.5 میلیون دانلود داشتیم که این نشان از تعداد کاربر فعال این پیام رسان دارد. در حال حاضر ما حدود 480 هزار کاربر همزمان را پوشش میدهیم و زمانی که واکنش و اعتماد مردم را میگیریم ، دیگر این فضا برای ما تلخ نیست.
در ادامه مسیح پور به موضوع شوخی هایی که در فضای مجازی با پیام رسان های داخلی میشود پرداخت و ابراز کرد که این موضوع الزاما به معنای بدی نیست و میتواند ناشی از نگرانی های سطح جامعه باشد.
وی در ادامه این موضوع را خاطرنشان کرد که وقتی یک پیام رسان داخلی به موفقیت دست مییابد این نشان دهنده بلوغ داخلی و جوانان داخلی در تولید و عرضه چنین پیام رسان هایی است.
نماینده پیام رسان سروش در انتها این موضوع را ذکر کرد که اگر پیام رسان های داخلی توسط مردم حمایت شوند قطعا تاثیر بسیار زیادی در اکوسیستم اقتصادی خواهد گذاشت.
مسیح پور همچنین اعلام کرد که اپاستور نرم افزار های ایرانی را تحریم کرده ولی کاربران می توانند از روی سایت سروش نسخه آیفون و آیپد را نصب کنند.
انجیدنی نماینده پیام رسان گپ در پاسخ به این سوال که چگونه در شهر مشهد که از پایتخت نیز دور است توانستید پیام رسان گپ را بنیان گذاری کنید؟ گفت : شرکت ما 17 سال است که در زمینه آی تی به صورت تخصصی فعالیت میکند. ما در حوزه های مختلف از جمله اطلاع رسانی و بازی سازی فعالیت کردیم اما در این بین حلقه گمشده را بستر ارتباطی دیدیم. ایده گپ نیز این بود که ما تصمیم گرفتیم خدماتمان را در یک جا جمع بندی کرده و به هم مرتبط کنیم. گپ در سه حوزه به صورت خاص تمرکز دارد که شامل حوزه اطلاع رسانی، حوزه بازی و سرگرمی و حوزه کسب و کار الکترونیکی است.
نماینده پیام رسان گپ در ادامه به موضوع ربات های مختلف این پیام رسان اشاره کرد و این نکته را ابراز داشت که این ربات ها بسیار در حوزه کسب و کار به پیامرسان گپ کمک کرده اند.
وی اشاره کرد تفاوت رباتهای تلگرام و گپ در این است که ربات های گپ به قابلیت های پرداختی و بانکی دسترسی دارند اما در تلگرام چنین قابلیتی برای کاربر فراهم نیست.
انجیدنی همچنین به قابلیت «گیم سنتر» گپ اشاره کرد که به کاربر دسترسی ساخت بازی و موارد مشابه را میدهد.
نماینده پیام رسان گپ افزود: محدودیت حجم ارسال فایل، مشابه تلگرام، یک و نیم گیگ است و سرعت دانلود و آپلود ویدئو و فایل ها در برخی از پیام رسان های داخلی از جمله گپ، بالاتر از پیام رسان های خارجی است علاوه بر آن که حجم اینترنت کمتری را نیز مصرف میکند.
وی در خصوص ایجاد کسب و کار اینترنتی گفت: در گپ می توانید فروشگاه ایجاد کنید، کالا ها را دسته بندی و برای هرکدام از محصولات قیمت تعیین کنید و از طریق شبکه شتاب هزینه را پرداخت و با استفاده از پست آن را برای خریدار ارسال کنید. در پیام رسان های خارجی کسب و کار به معنای واقعی آن وجود نداشت و در کانال ها امکان کلاهبرداری وجود داشت.
انجیدنی در رابطه با کوچ مسئولین به پیام رسان های داخلی گفت: امروز مسئولین با آغاز حرکتشان به سمت پیام رسان های بومی، تاثیر بسیاری در تشویق کاربران به استفاده از این پیام رسان ها داشتند. امروز نسب به روز گذشته، حدود 6 برابر کاربران بیشتری به پیام رسان های بومی جذب شدند.
نماینده پیام رسان گپ در پایان گفت: درحال کار روی قابلیتی هستیم که طی آن با دیگر پیام رسان ها اتحادی ایجاد کنیم و کاربران بتوانند از یک پیام رسان به پیام رسانی دیگر، پیامی را ارسال و یا حتی تماس صوتی برقرار کنند. کاربران تلگرام می توانند با استفاده از ربات @send_to_gap_bot می توانند محتوای مورد نظر خود را به فضای ابری یا به کانال خود در پیام رسان گپ منتقل کنید.
در بخش دیگری از برنامه، مدیر پیام رسان بیسفون از وجود یک فضای ابری در دنیا خبر داد که در دست غول های تکنولوژی است به این معنا که وقتی استارتاپی قصد انجام کاری را دارد میتواند برای ذخیره اطلاعات و حتی تحلیل دادههای خود به راحتی از آن فضا استفاده کند؛ امکانی که در کشور ما وجود ندارد. مسئولان باید برای این مسئله چارهای بیاندیشند. ناگفته نماند که راه اندازی این پیام رسانها می تواند تا حدی در این مورد مؤثر باشد.
داوری با توجه به ظرفیتهایی که اپراتورها میان خود تا اولین نقطه شبکه ملی اطلاعات دارند گفت: انتظار میرود برای پیام رسانهای داخلی ظرفیت بیشتری لحاظ شود یعنی این اولویت به آنها داده شود. در حال حاضر فایلها در پیام رسانهای خارجی با سرعت بیشتری نسبت به نمونه های داخلی آنها ارسال و دریافت میشوند و این از جمله مطالبات کاربران است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد