پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، دانشگاه یزد و دانشگاه شهید باهنر کرمان در یک پژوهش آزمایشگاهی از فناوری پلاسما برای افزایش بازدهی عملیات رنگرزی الیاف پشمی استفاده کردند.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۵۱

این فناوری میتواند بهعنوان یک روش جایگزین برای فناوریهای آلاینده کنونی محسوب شود. به گزارش جامجم و به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، فرآیند رنگرزی یکی از مراحل مهم در صنعت نساجی محسوب میشود. برخلاف تصورات، فرآیند رنگرزی آنقدر هم ساده نیست و با چالشهای متعدد فنی و محیط زیستی مواجه است. یکی از این چالشها، توانایی کم برخی الیاف در جذب رنگهاست. امروزه از روشهایی به منظور غلبه بر این مشکل استفاده میشود. ازآنجاکه بسیاری از این روشها با معایب و محدودیتهایی همراه است، محققان به دنبال ابداع روشهایی جایگزین برای بهبود خواص رنگرزی الیاف هستند.

دکتر امینالدین حاجی، عضو هیأتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، با بیان این مطلب که روش دندانهدار کردن یک روش سنتی و آلاینده و خطرناک برای بهبود خواص رنگرزی الیاف پشمی محسوب میشود، گفت: با توجه به سابقه دیرینه صنعت رنگرزی طبیعی در ایران، در این تحقیق به رفع یکی از مهمترین مشکلات این فرآیند یعنی میزان جذب کم رنگزاها به الیاف میپردازد. هدف از انجام این طرح، ارائه یک روش دوستدار محیطزیست برای حذف روش اضافه کردن دندانههای سمی که معمولا در رنگرزی سنتی استفاده میشود، از فرآیند رنگرزی است. او از افزایش جذب الیاف پشم، افزایش سرعت فرآیند رنگرزی و کاهش قابلتوجه آلایندههای محیط زیستی در پساب صنایع رنگ بهعنوان مهمترین پیامدهای استفاده از نتایج این طرح یاد کرد و افزود: در طرح حاضر بهطور همزمان از فناوری پلاسما و گونههایی از نانو مواد موسوم به دندریمر برای بهبود خواص رنگپذیری الیاف پشم استفاده شده است. دندریمرها در واقع نانوذرات پلیمری با گروههای فعال سطحی زیاد هستند که حضور آنها موجب افزایش گروههای فعال سطحی و در نتیجه جذب سریع رنگ میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها