کد خبر: ۱۱۳۲۲۹۷

اگر جزو باردارانی هستید که در فروردین یا اردیبهشت، منتظر به دنیا آمدن فرزندتان هستید باید بدانید که ماه نهم بارداری، ماه به ثمر نشستن همه مراقبتهای پیش و در حین بارداری است. برای اینکه حاصل تلاش شما و پزشکتان به نتیجه مطلوب برسد نیاز به رعایت یکسری نکات خاص است.

بیشک، مراقبتهای معمول بارداری در این ماه باید ادامه پیدا کند و به هفتهای یک بار افزایش یابد.بعضی از مادران به دلیل شرایط خاص خودشان یا جنین ممکن است نیاز به مراقبت بیش از یک بار در هفته یا حتی بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. اما در یک بارداری طبیعی و بدون مشکل، هفتهای یک بارمراجعه به پزشک کافی است. گفتوگوی ما را با دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و نازایی بخوانید تا بتوانید در ماه پایانی بارداری بیشتر مراقب خود و فرزندتان باشید .

تابلوهای خطر در ماه نهم بارداری

از نظر فعالیتهای مادر با توجه به اینکه شرایط فیزیکی بدن مادر در ماه نهم بارداری تغییر میکند بهتر است نکاتی رعایت شود:

از انجام فعالیتهای سخت و سنگین که فشار زیادی به مادر میآورد خودداری شود. هر فعالیتی که موجب خستگی مادر میشود در تمام طول بارداری ممنوع است و در ماه نهم بر آن تاکید بیشتری میشود.

مادران شاغل بهتر است ساعت کاریشان را کم و از انجام فعالیتهای سخت در طول ماه نهم اجتناب کنند و سعی کنند از ایستادن طولانی مدت اجتناب شود. بخصوص مادرانی که دچار ورم پاها هستند باید از آویزان نگه داشتن پاها به مدت طولانی اجتناب کنند.

سفر رفتن در ماه نهم بارداری ممنوع است. هم به دلیل اینکه ممکن است به امکانات پزشکی دسترسی وجود نداشته باشد و هم اینکه شرایط فیزیکی بدن اصلا برای نشستن طولانی مدت در وسیله نقلیه مناسب نیست. هر نوع سفری باید حداکثر تا 34 هفته بارداری انجام و پس از آن از سفرهای برون شهری و حتی در حد امکان از سفرهای غیر ضروری درون شهری اجتناب شود.

رانندگی در ماه نهم ممنوع است، زیرا هم بستن کمربند ایمنی با فشار بیشتری بر شکم مادر همراه است و هم کنترل وسیله نقلیه برای مادر مشکل است. همچنین حوادث غیر منتظره مثل تصادف و احتمال آسیب به مادر و جنین را نیز نباید از نظر دور داشت.

بارداری فقط با لباس و کفش راحت

در دوران بارداری پوشش مادر باید راحت باشد. از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان، لباسهایی که کمربند محکم دارند و همینطور لباسهایی که تهویه پوستی را مختل میکنند، اجتناب شود. لباس نه باید خیلی گرم و نه خیلی نازک باشد. در فصل سرما بهتر است لباسها لایه لایه پوشیده شوند تا هر زمان که مادر احساس گرمای شدید کرد بتواند لباسهایش را کم کند. کفش مادر باید کاملا راحت و با پاشنه کوتاه باشد که هم احتمال پیچ خوردن پای مادر و افتادنش را به حداقل برساند و هم مانع خستگی شود و آنقدر راحت باشد که اگر درطول روز پای مادر دچار ورم شد باعث آزار و فشار بر پا نشود.

کار کردن در خانه بدون ایجاد خستگی

در تمام طول بارداری اگر بارداری طبیعی و بدون مشکل باشد مادر میتواند کارهای معمول خانه مثل آشپزی را انجام دهد، اما قطعا برای کارهای دیگر بخصوص تمیزی خانه نیاز به کمک خواهد داشت که این نیاز در ماههای آخر بارداری و بخصوص در ماه نهم بیشتر میشود. مادر باید از بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن بیش از حد خودداری کند و حتی در آشپزخانه هم یک صندلی راحت داشته باشد که موقعی که خسته شد روی آن بنشیند و استراحت کند.

رژیم غذایی؛ ویژه 9 ماه بارداری

از نظر رژیم غذایی مثل تمام دوران حاملگی بهتر است مادر از مواد بدون ارزش غذایی یا با کالری بالا اجتناب کند. با توجه به اینکه جنین در طول سه ماهه دوم وسوم بیشتر وزن میگیرد مصرف مواد پروتئینی توصیه میشود. از آنجا که جنین از کلسیم موجود در استخوان مادر برای استخوانسازی استفاده میکند برای اینکه مادر ذخیره کلسیم کافی برای دوران شیردهی داشته باشد وخودش در اثر شیردهی دچار پوکی استخوان نشود، مصرف لبنیات (ترجیحا از رژیم غذایی و نه قرص یا محصولات دارویی) به میزان کافی توصیه میشود. مصرف نمک حتی در مادرانی که فشارخون دارند لازم نیست قطع شود، اما بهتر است از افزودن نمک به غذا سر سفره اجتناب کنند.

هرگز به پشت نخوابید

بهتر است مثل ماههای قبل خوابیدن به پهلوی چپ باشد. به این دلیل که خونرسانی به رحم وجنین در این حالت بهتر است و در صورت خسته شدن، خوابیدن به پهلوی راست توصیه میشود. اما خوابیدن به پشت ممنوع است، چرا که رحم حامله سنگین است و میتواند جریان خون به رحم را با بستن رگهای خون رساننده به رحم مختل کند وحتی باعث مرگ جنین شود.

مادر باردار با تنگی نفس چه کند؟

بهعلت بزرگتر شدن رحم، ظرفیت تنفسی کاهش مییابد و مادر ممکن است زودتر ازقبل خسته یا با انجام فعالیت دچار تپش قلب شود. از آنجا که بیماریهای قلبی وتنفسی نیز دقیقا به همین شکل تظاهر پیدا میکنند بهتر است مادر باردار هر تغییری در وضعیت قلبی ـ تنفسی خود را به اطلاع پزشکش برساند. اگر اطمینان حاصل شد که این وضعیت یک وضعیت طبیعی ناشی از بارداری است مادر باید سطح فعالیتش را طوری تنظیم کند که خسته یا دچار تنگی نفس و تپش قلب نشود.

پیادهروی؛ از ابتدا تا انتهای بارداری

با توجه به احتمال بیشتر ورم پاها در ماه آخر بارداری و همچنین برای کمک به خونرسانی لگن و بهبود وضعیت جسمانی و توان مادر برای زایمان طبیعی در ماه آخر، پیادهروی در حدی که موجب خستگی مادر نشود توصیه میشود. البته ورزشها در طول بارداری باید با احتیاط بیشتر انجام شود و انجام حرکات جهشی و پرشی ممنوع است. مجموعا هر حرکتی که ریسک لغزیدن مادر یا زمین خوردن او را داشته باشد، ممنوعیت دارد.

ترس از روابط جنسی در بارداری

داشتن روابط جنسی تا قبل از هفته 34 بارداری در یک باردار طبیعی که فاکتور خطری نداشته باشد، منعی ندارد. اما بهتر است رابطه جنسی بعد از هفته 34بارداری متوقف شود. زیرا رابطه ممکن است باعث آزاد شدن موادی شود که زایمان را شروع میکنند. از سویی فشار به شکم، ممکن است باعث آسیب جنین شود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها