با معصومه مکرمی یکی از زنان برتر کارآفرین در سال 96

حمایت از تولید روستایی، مهاجرت به شهرها را کاهش می‌دهد

جزو ده زن برتر کارآفرین است که سال گذشته از سوی دولت معرفی شدند.اما خودش می‌گوید گسترش صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی مرودشت حاصل تلاش 1200 زن کارآفرینی است که عضو این صندوق هستند و به او اعتماد کرده و مدیرعاملی صندوق را به او سپرده‌اند.معصومه مکرمی می‌گوید: زنان روستایی عضو صندوق آنقدر با انگیزه و خوب کار می‌کنند که او و دیگر مسئولان صندوق را وامی‌دارند تا اعتبارات بیشتری برای صندوق جذب کنند تا بتوانند تسهیلات بیشتری در اختیار زنان روستایی قرار دهند تا جامعه روستایی کشور پیشرفت کند.مکرمی می‌گوید: کار روی اشتغال‌زایی گروهی در روستا‌ها را نیز شروع کرده‌اند که نتیجه یکی از این فعالیت‌ها،کارگاه‌هایی است که لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی تولید می‌کنند.این کارگاه‌ها در روستاهایی دایر شده که درگیر خشکسالی شدید هستند و دیگر نمی‌توان در آنجا کشاورزی و دامداری کرد.مکرمی از طریق صندوق‌های مادر که در تهران است برای گروهی از زنان سرپرست خانوار، وام بلاعوض تهیه‌ کرده و آنها توانسته‌اند مزرعه پرورش بوقلمون دایر کنند و در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یابند.صندوقی که مدیریت آن به عهده مکرمی است حتی با صندوق بین‌المللی «فائو» نیز همکاری‌های داشته و توانسته برای برخی زنان کارآفرین روستایی از این صندوق وام دریافت کند. با مکرمی هم‌صحبت شدیم تا برایمان از نقش روستاییان در حمایت از تولید ملی بگوید.
کد خبر: ۱۱۳۲۱۸۸

صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی مرودشت در چه زمینههایی فعالیت دارد و چه حمایتهایی از زنان کارآفرین میکند؟

فعالیتهای ما بیشتر در حوزه کشاورزی و دامداری است.تسهیلاتی را به سهامداران مجموعه پرداخت میکنیم که این تسهیلات باعث ایجاد کسب و کار و درآمدزایی میشود.این فضا به سهامداران کمک میکند که از نظر اقتصادی و اجتماعی ارتقاء یافته و سطح زندگی خود را بالاتر ببرند.

تسهیلات به چه کسانی تعلق میگیرد؟

تسهیلات طبق اساسنامه به زنان روستایی پرداخت میشود.زنان در ابتدا باید عضو صندوقهای خُرد روستایی شوند و از این مسیر به ما وصل شده و تسهیلات دریافت کنند.

بر کار کسانی که تسهیلات دریافت میکنند نظارت نیز دارید؟

نظارت باید وجود داشته باشد.شرط اصلی ما برای ارائه تسهیلات این است که این وامها فقط برای کارهای کشاورزی و دامداری هزینه شود.نظارت کامل بر فعالیت آنها داریم و بر چگونگی کار آنها و اینکه تسهیلات به درستی هزینه شود نظارت داریم.

رهبر معظم انقلاب امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردهاند آیا فعالیتهای شما نیز در زیرمجموعه کالای ایرانی و تولید ملی قرار میگیرد؟

بله ! برخی روستاییان تولیداتی را عرضه میکنند که به «تولید سالم» معروف هستند.این تولیدات فرآوردههایی است که در حد خانگی و کارگاهی تولید میشود و ما مدام بازار عرضه این کالاها را رصد کرده و به روستاییان کمک میکنیم تا تولیدات خود را افزایش بدهند.سعی ما این است که تولیدات افزایش یابد تا علاوه بر بازار روستا در بازار منطقهای و شهری نیز زمینه فروش محصولات روستایی فراهم شود.این نوع اشتغال هم کمک به تولید ملی و هم فروش آنهاست.در کنار ارائه تسهیلات به زنان روستایی کمک میکنیم تا محصولات خود را به فروش برسانند.کمک صندوق ما به زنان روستایی فقط به ارائه تسهیلات محدود نمیشود بلکه آنها را به مراکزی معرفی میکنیم که علاوه بر افزایش فروش تولیدات خود بتوانند از امکانات دیگری استفاده کنند.بازاریابی و آموزش برای تولید محصولات بیشتر نیز جزو اهداف ماست.

روستاییان معمولا خودشان تولید کننده هستند و انتظار نمیرود که خریدار محصولات کشاورزی و دامداری باشند، اما در سطح شهرها آیا در زمینه فروش محصولات موفق هستید؟

بله ! صندوق ما به زنان روستایی کمک میکند که کسب و کار خود را گسترش بدهند.به وسیله منابعی که در اختیارشان قرار میدهیم محصول بیشتری تولید میکنند و از آن طرف ما برای بازاریابی به آنها کمک میکنیم.

زنان روستایی عضو صندوق شما بیشتر چه محصولاتی را تولید میکنند؟

محصولات تنوع زیادی دارد بخصوص در بخش کشاورزی. اما در کنار محصولات زراعی، از محصولات تبدیلی هم حمایت میکنیم؛ محصولاتی مانند ترشیجات و شوریجات و... به اینها باید فراورده‌‌های دامی را نیز اضافه کرد. تلاش میکنیم با آموزش، زنان را توانمند کرده و تولیدات آنها را از روش سنتی خارج کرده و به روز کنیم.در بخش گیاهان دارویی هم فعالیتهای خوبی داریم.در زمینه کاشت زعفران، پسته، زیتون و ... تمرکزمان بیشتر شده و هم تسهیلات خوبی در نظر گرفتهایم. به سهامداران آموزش میدهیم تا در دوره کمآبی که شهرستان مرودشت نیز درگیر آن است، روشهای کشت را تغییر بدهند تا کمتر آسیب ببینند.کاشت زعفران را حدود ده سال است از طریق صندوقهای خُرد شروع کردهایم و الان به مرحله خوبی رسیده و باعث شده که زنان با این نوع کار بتوانند درآمد خانواده خود را افزایش بدهند. البته این صندوق و روشهای حمایتی آن به زنان سرپرست خانواده هم کمک کرده تا مایحتاج زند گی خود را تامین کنند.

نکتهای این روزها زیاد مطرح میشود، کیفیت کالاهای ایرانی و حتی بستهبندی آنهاست. آیا در زمینه ارتقای این دو مورد هم فعالیت دارید؟

در بخش کشاورزی کیفیت محصولات داخلی مطلوب است و تلاش باید روی تامین میزان محصول مورد نیاز کشور متمرکز شود اما در زمینه محصولات تبدیلی دامی و کشاورزی هم باید به کیفیت و هم بستهبندی دقت و نظارت بیشتری شود.البته در هر دو زمینه نیازمند مقدماتی هستیم که مهمترین آنها آموزش است. ما تاکنون برخی از آموزشها را به سهامداران دادهایم اما هنوز هم جای کار زیاد است و میتوان به کمک وزارت بهداشت، وزارت صنعت و معدن یا سازمان استاندارد آموزشهای لازم را به تولید کنندههای کوچک داد تا آنها بتوانند محصولی با کیفیت بهتری را به بازار عرضه کنند که این موضوع دقیقا زیر مجموعه حمایت از تولید ملی قرار میگیرد.

تولیدات خُرد در شهرستانهای کوچک میتواند آنقدر وسیع شود که در سطح کشور عرضه شده و مورد استقبال مردم شهرهای بزرگ قرار گیرد؟

بله! صنایع کوچک زود بازده هستند و اگر از آنها حمایت شود تاثیرات زیادی روی موقعیت اقتصادی و اجتماعی افراد دارد.دو نکته مهمی که در این راستا اتفاق میافتد یکی این است با افزایش سطح درآمد روستاییان جلوی مهاجرت آنها به شهرها گرفته میشود. از طرف دیگر بسیاری از تحصیلکردههای دانشگاهی متعلق به روستاها هستند که بعد از فارغالتحصیلی کاری مرتبط با رشته خود در شهرها پیدا نمیکنند و اگر شرایط کار کشاورزی در روستاها فراهم باشد آنها به زادگاههای خود برمیگردند و به کشاورزی میپردازند همچنانکه در روستاهای شهر ما گلخانههای کوچک و بزرگ راهاندازی شده و جوانان روستایی زیادی مشغول به کار شدهاند.حمایت از تولیدات ملی بخصوص در حوزه کشاورزی و دامداری کمک زیادی به اشتغال میکند.بازارهای محلی زنجیرهای میتواند کمک زیادی به فروش محصولات روستایی کند.فرمانداریها، شوراها و دهداریها میتوانند با روشهای مختلف از تولیدکنندگان روستایی حمایت کرده و کار و فروش آنها را با روشهای جدیدی مدیریت کرده و به توسعه پایدار روستاها کمک کنند.یکی از این روشها تجمیع بازار چند روستاست که میتواند کمک زیادی به افزایش فروش محصولات روستایی کند. واقعیت این است که روستاییها به کمکهای مالی و حمایت برای عرضه محصولات نیازمند توجه بیشتر دولت هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها