عادتمان این بود که شروع هر سال را که با بهار و تابستان و گرمایش از راه می‌رسد، اخباری از آتش‌سوزی جنگل‌ها بشنویم و ببینیم. همینطور هم بود و اخبار آتش گرفتن درختان جنگلی یکی پس از دیگری از راه می‌رسد، اما اتفاق نادر آتش گرفتن و سوختن آثار تاریخی در ابتدای سال نو است که اولینش یکی دو روز پیش در استان اصفهان رخ داد و خبرش بسرعت در فضای مجازی پیچید.
کد خبر: ۱۱۳۲۱۰۴

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با تایید خبر آتشسوزی در کاخ چهلستون سرهنگآباد گفت: دلیل اصلی این امر هنوز مشخص نیست و پیگیری حقوقی و انتظامی توسط همکاران ما در اردستان در حال انجام است.

فریدون اللهیاری افزود: این بنا دارای مالکیت خصوصی است و روز گذشته مالکان در این مکان حضور داشتند و حتی ورود و خروج افراد به این بنا کنترل میشده است.

وی با بیان اینکه صبح روز گذشته خبر آتشسوزی در کاخ سرهنگ آباد به یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان اطلاع داده شد، گفت: این بنا با فاصله زیاد از شهر اصفهان قرار داد و بخشی از مسیر نیز خاکی و صعبالعبور است اما ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان بلافاصله در محل حضور یافتند و آتش نشانان زواره و اردستان نیز به مهار آتش پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین خسارت به سازههای چوبی این بنا در ایوان عمارت وارد شده است، افزود: بخشی از این سازههای چوبی سال گذشته توسط میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفته بود و رقم قابل توجهی نیز صرف آن شده بود که متاسفانه در این آتش سوزی از میان رفته است.

اللهیاری در ارتباط با امکان بازسازی بخشهای سوخته و ادامه برنامههای مرمتی این بنا در سال جاری ابراز کرد: طرح مرمت کاخ چهلستون سرهنگآباد وجود دارد و این کاخ قابل بازسازی و مرمت کامل است اما هنوز با مالکان به جمع بندی نرسیدیم.

به گفته وی، مشکلی که به طور معمول در این ارتباط وجود دارد این است که مالک مبادرت به حفظ این بنا نمیکند و این در حالی است که حفاظت هر بنای تاریخی دارای مالک، برعهده خود این افراد است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: در این ارتباط باید رایزنیهای لازم را با مالکان کاخ سرهنگ آباد انجام دهیم که یا مالک مبادرت به واگذاری به بخش خصوصی کرده و بهرهبردار برای این بنا تعریف شود یا اینکه خود اقدام به حفاظت از کاخ کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها