معرفی 2 ویژه‌برنامه رادیو برای عید 97

«بهارانه»‌ای برای نشاندن «لبخند بهار» بر چهره نوروز

شبکه‌های رادیویی در قالب ویژه برنامه‌های مختلفی که تولید کرده‌اند، سعی دارند لحظات شادی را برای شنوندگان به وجود بیاورند. «لبخند بهار» و «بهارانه» از جمله این ویژه‌برنامه‌هاست که در شبکه‌های فرهنگ و معارف تولید شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۲۳

روایتی بدیع با بیانی تازه

مرتضی صداقتگو، تهیه‌‌کننده برنامه «لبخند بهار» به جامجم میگوید: لبخند بهار برنامه عصرگاهی 15 دقیقهای است که در ایام نوروز از دوم تا 12 فروردین ساعت 15 پخش میشود.

او ادامه میدهد: با وجود که مدت برنامه کوتاه است، ولی از بخشهای متنوع و گوناگونی تشکیل شده که به خیلی از نکتهها و موارد موجود در نوروز میپردازد. از جمله در حوزه ادبیات در قالب حکایت، داستانک، نکته، اشعار و مناجاتنامه به نوروز و آداب آن پرداخته میشود. بخشهایی از برنامه هم مربوط به مراسم مختلف نوروزی است که در استانها برگزار میشود. صداقتگو درباره موسیقیهایی که در این برنامه استفاده میشود، میگوید: با توجه به مضمون متن، موسیقیها انتخاب میشوند. اگر متن طنز ما در قالب ترجمه باشد از موسیقی آهنگسازان بزرگ غیر ایرانی استفاده میکنیم و اگر متون انتخاب شده از طنز فارسی نویسندگان همروزگار ما باشد از موسیقیهایی استفاده میشود که توسط آهنگسازان ایرانی ساخته شده است.

اجرایی با بیش از 6 صدا

علیرضا تابان، گوینده لبخند بهار نیز میگوید: وقتی صداقتگو اجرای این کار را به من پیشنهاد کرد، با کمال میل پذیرفتم. برنامه از بخشهای احساسی مثل خوانش شعر و مناجاتنامهها که در آن به حدیثی از معصومین(ع) پرداخته و به آیاتی از قرآن کریم اشاره شده، تشکیل شده است. همینطور حکایتهایی دارد که این حکایتها را با لحن راوی خواندم و اگر نیاز به تیپ متفاوتی داشته، تیپ گرفتم و با صدای دیگری آن قسمت را اجرا کردم . او درباره لحن و بیانش میگوید: برنامه از یک سری تکجملهها تشکیل شده که برخی از آنها طنزگونه است و من به صورت تیپیکال اجرا کردم. در مجموع چون برنامه تنوع زیادی دارد؛ هم از منظر محتوایی و هم از لحاظ صدایی، در این برنامه حداقل با شش صدای مختلف غیر از صدای خودم صحبت میکنم.

رادیو معارف و بازتاب شادی مومنانه

دید و بازدید، امید در زندگی، گشت و گذار و آداب سفر، درس آموزی از بهار و طبیعت، بهار بندگی، بوی خوش و آراستگی از خصال پیامبران، تبسم و خوشرویی از نشانههای مومن، شوخطبعی، دست و دلبازی، هدیه دادن، احترام به بزرگترها، روی خوش زندگی، قدردانی و شکر نعمت و مدارا با مردم و طبیعت از جمله موضوعات «بهارانه» است.ضمن اینکه عوامل برنامه هر روز سری هم به اردوهای جهادی میزنند. سیدابوالقاسم غضنفری، سردبیر و تهیه‌‌کننده این برنامه به خبرنگار ما میگوید: برنامه «بهارانه»با محوریت شادی مومنانه از بخشهای متنوعی همچون کارشناسی، نمایش طنز، حکایت، تریبون آزاد و گزارش شهرستانها تشکیل شده است. همچنین در بهارانه قول و قراری هرروزه با خودمان داریم و تلاش میکنیم تا پایان سال به آن پایبند باشیم.

لحن و بیانی شاد

محمودرضا صابری اراکی، گوینده بهارانه درباره لحن و بیانش در این برنامه میگوید: در این برنامهها حس شادی حتی قبل از اجرا از طرف مخاطب به ما میرسد و این کمک خاصی به حس و حال و هوای برنامه میکند. نوروز مناسبتی است که تمامی سلیقهها و فکرها با آن انس دارند و ارتباط میگیرند و بالطبع اجرای ما هم تحت تاثیر این شادی عمومی تثبیت شده در اذهان قرار میگیرد. شاید بهتر است اینطور بگویم که گرداننده اصلی این برنامهها خود مردم هستند، فقط ما باید آنها را در برنامه سهیم دانسته و ارتباط خود را برای تعامل بیشتر حفظ کنیم.

صابری تصریح میکند: اجرای برنامههای نوروزی همزمان با چندعامل مرتبط است. مخاطب انتظار دارد این تحول و آمدن بهار و فصل جدید در برنامه حس شود. او تحول و خلاقیت هنرمندانهای را میپسندد که همان حفظ قالب شادی و رعایت و حرمت آداب طنز بی آلایش و پاک است. بنابراین یکی از سیاستهای اصلی رسانه باید حفظ و تقویت و تکریم خانوادههای مسلمان و ایرانی در این ایام باشد.

برنامه بهارانه را میتوانید تا سیزدهم فروردین 97 هر روز از ساعت 10 و 10 دقیقه تا 11 و 30 دقیقه از صدای فضیلت و معارف بشنوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها