شب پرشور منجمان ایران در ماراتن مسیه 96

24 و 25 اسفند رقابت سراسری ماراتن مسیه 96 در منطقه گردشگری متین‌آباد برگزار شد و با معرفی برندگان به کار خود پایان داد. در این رقابت که در مجموع، گروه 115 نفره‌ای مرکب از منجمان آماتور، عکاسان و داوران از بیش از 20 شهر کشور با تلسکوپ‌ها و نقشه‌های خود شرکت کرده بودند، بر سر رصد و ثبت 180 جرم آسمانی شامل کهکشان‌ها، سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای از فهرست‌های مسیه، NGC، کالیندر و ... انجام شد.
کد خبر: ۱۱۳۰۶۹۱

در نهایت با بررسی نتایج ثبت شده و پس از برگزاری جلسه مشورتی هیات داوران این رقابت، کیان باختری و مصطفی کویری از تهران با رصد 180 جرم و کسب 200 امتیاز کامل این رقابت، برنده تندیس طلا و لوح تقدیر ماراتن مسیه ایران شدند. این گروه همچنین نشان «برنده سال ماراتن مسیه» را به امانت با خود به خانه برد تا در ماراتن مسیه سال 97 به برنده سال آینده تحویل دهد. رتبه دوم ماراتن مسیه 96 را علیرضا حیدری و راستین رسولی از تهران با رصد 179 جرم از آن خود کردند. این گروه برنده تندیس نقره و لوح تقدیر شدند. سارا سرشوق و فرزانه ابطحی از اصفهان نیز با رصد 179 جرم، برنده تندیس برنز و لوح تقدیر شدند. در رده رصد آسمان با دوربین دوچشمی نیز سمیرا کیانپور از اهواز با رصد 153 جرم، برنده تندیس نقره ماراتن مسیه ایران شد.همچنین امسال تندیس طلای رقابت عکاسی ماراتن مسیه به علیرضا رحیمی با گرفتن همین عکس تعلق گرفت.

ماراتن مسیه عنوان رقابتی است که از سال 1380 به صورت سالانه و پیوسته در شکل ملی برگزار میشود و نقش مهمی در علاقهمند کردن مردم و رسانهها به دانش نجوم در سطح عمومی داشته است. «شارل مسیه» نام اخترشناس فرانسوی قرن هفدهم میلادی است که فهرستی از اجرام زیبای اعماق آسمان را تهیه کرد و از آنجا که هر سال در اسفند ماه شرایطی مهیا میشود که بتوان همه اجرام فهرست مسیه را در آسمان با تلسکوپ رصد کرد، منجمان بسیاری از کشورها بر سر سرعت در رصد تعداد هر چه بیشتری از این اجرام طی یک شب، در رقابت مسالمتآمیز ده ساعتهای به نام ماراتن مسیه شرکت میکنند.

فیلم سینمایی «خیلی دور خیلی نزدیک» ساخته رضا میرکریمی در سال 1383 با سناریویی بر پایه ماراتن مسیه ایران ساخته شد که جوایز متعددی را به خود اختصاص داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها