تولیت آستان قدس رضوی در برنامه «نگاه یک»:

آستان قدس علاوه بر مالیات خدمات اجتماعی‌هم می‌دهد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که این آستان به هر قیمتی در پی کسب منفعت و سود اقتصادی نیست، گفت: اقتصاد این آستان باید گره‌گشای مشکلات مردم باشد.
کد خبر: ۱۱۲۹۰۲۶

حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» شبکه یک سیما با موضوع تشریح عملکرد دوساله آستان قدس رضوی اظهار کرد: کار اصلی آستان قدس رضوی در معاونت امداد مستضعفان، توانمندسازی محرومان است که با ایجاد اشتغال، میتوان آنها را خودکفا کرد.

وی با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در حوزه اشتغالزایی در آستان قدس رضوی، تصریح کرد: بودجه آستان قدس کمتر از یکهزارم بودجه دولت است اما با همین بودجه فقط در بخش معاونت امداد مستضعفین تا بهمنماه 800 شغل ایجاد شده و تا پایان سال هزار شغل ایجاد میشود.

وی با اشاره به اینکه اداره امور درآستان قدس رضوی در دست مردم است، گفت: با همین مبالغ اندک و باهمت مردم بازهم میتوان زمینههای اشتغال را فراهم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در رابطه با فضای مجازی و اشتغال در فضای مجازی که ظرفیت اشتغالزایی بسیار خوبی دارد، گامهایی برداشتهایم.

به دنبال ساخت مسکن برای جوانان در کشور هستیم

وی با بیان اینکه در حوزه ساخت مسکن سال گذشته 40 واحد مسکونی تحویل خانواده مدافعان حرم شد، گفت: ساخت مجموعه 600 واحدی مسکن جوانان برای جوانان نیازمند و مجموعه 120 واحدی مسکن جوانان در بیرجند را آغاز کردیم و در دیگر استانهای کشور هم به دنبال گسترش این موضوع هستیم.

رئیسی با اشاره به فعالیتهای اقتصادی آستان قدس رضوی تصریح کرد: درباره ساماندهی اقتصادی شرکتهای آستان قدس چهار نکته مدنظر است؛ شناخت وضع موجود، شناخت تنگناها و مشکلات، راهکارهای برونرفت از مشکلات و برنامه برای اداره رو به رشد آنها. وی ادامه داد: سال گذشته تمام مجامع شرکتهای آستان قدس رضوی برگزار و تمام آنها حسابرسی شدند که بر اساس آن مشخص شد اکثر شرکتهای آستان قدس رضوی زیانده هستند و آستان قدس رضوی تنها پنج یا شش شرکت سود ده داشت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه طی دو سال گذشته با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، تلاش ما ساماندهی اقتصادی شرکتها با تأکید بر عدم تعطیلی آنها و عدم ایجاد مشکلات کارگری بود، خاطرنشان کرد: به لطف خداوند متعال و عنایت حضرت رضا(ع) در این دو سال حتی یک شرکت تعطیل یا گرفتار بحران کارگری نشد. وی افزود: تا پایان امسال میزان صادرات شرکتهای آستان قدس رضوی به کشورهای همسایه 25 درصد افزایش داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شرکتهایی که موقوفه باشند امکان واگذاری ندارند، اما برخی شرکتها که بر اساس شرعی امکان واگذاری داشته باشند پیش از عرضه سهام در بورس باید به سوددهی رسیده باشند، گفت: آستان قدس رضوی به هر قیمتی در پی کسب منفعت و سود اقتصادی نیست، اقتصاد این آستان باید در جهت گرهگشایی از مشکلات مردم باشد. وی تصریح کرد: ساماندهی اقتصادی آستان قدس رضوی در جهت گرهگشایی از مشکلات مردم است، بر این اساس از پروژههای مشهدمال و جهانمال خارج و عواید آن در جهت مشارکت در ساخت آزادراه مشهد-چناران صرف شده، در حوزه دارویی نیز به عرصه تولید داروهایی باقیمت پایین برای بیماریهای خاص وارد شدیم.

در تلاش برای راهاندازی بانک قرضالحسنه هستیم

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود یک موسسه مالی وابسته به آستان در گذشته افزود: ما تلاش داریم بانک قرضالحسنه را بدون بهره و نگاه به کار تجاری راهاندازی کنیم تا منافع آن در نهایت به مردم و کشور برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت نظارت و حسابرسی در آستان قدس رضوی تصریح کرد: درگذشته آستان قدس رضوی تنها حسابرسی داخلی داشت، اما از زمان حضور بنده علاوه بر حسابرسی داخلی، حسابرسی خارج از آستان قدس را نیز در آن فعال کردهایم. از مؤسسه حسابرسی مفید راهبر که بررسی تمام دستگاهها و مؤسسات تحت پوشش دفتر رهبر معظم انقلاب را به عهده دارد، درخواستشده از آستان قدس رضوی نیز حسابرسی داشته باشند.

آستان قدس هم مالیات میپردازد

رئیسی درباره پرداخت مالیات آستان قدس رضوی گفت: تا دو سال پیش به فرمان حضرت امام خمینی(ره) آستان قدس مالیاتی نمیپرداخت، اما بنا به نامهای که بنده ابتدای تصدی خدمتگزاری آستان به محضر رهبر معظم انقلاب ارسال کردم براساس امر مبارک معظم له، امروز آستان قدس رضوی مالیات بر ارزشافزوده، مالیاتهای تکلیفی و مالیاتهای جمعی-خرجی را با محاسبه وزارت امور اقتصاد و دارایی میپردازد.

وی در عین حال تاکید کرد: آستان قدس رضوی چند برابر مالیات خود را صرف مواردی از جمله امدادرسانی به مستضعفان، مدرسهسازی، خدمترسانی در حوزه درمان، آموزش و... میکند که قانونا از وظایف دولت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین تصریح کرد: طی دو سال گذشته بالاترین میزان بازرسی و حسابرسی درون و بیرون سازمانی از آستان قدس رضوی انجامشده است، این حسابرسیها را مفید میدانیم، چراکه سلامت و شفافیت کار را تضمین میکند.

وی ادامه داد: تمام عملکرد اقتصادی آستان قدس در سال 95 موردبررسی دقیق قرارگرفته؛ درآمد تمام موقوفات و محل صرف درآمد آنها دقیق بررسی و تعیینشده و قابلعرضه است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان این که طی دو سال اخیر تهمتهای ناروا و ناحق بسیاری به آستان قدس رضوی زده شد، گفت: برخی آقایان تا 11 اتهام ناروا و بیاساس زدهاند که یکی از آن موارد موضوع مالیات است.

حجتالاسلاموالمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی نه تنها رقیب بخش خصوصی و تولید کشور نیست، بلکه حامی آن است. تاکنون نمایشگاههای متعددی را باهدف معرفی تولیدات داخلی به زائران با حضور تولیدکنندگان کشور از مناطق محروم در آستان قدس رضوی برگزار کردهایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها