یک روزنامه‌نگار صهیونیست در جدیدترین کتاب خود از نقشه چند سال پیش موساد برای ترور 15 دانشمند هسته‌ای ایران و نیز صرف هزینه دو میلیارد دلاری تل آویو جهت «مقدمات» حمله هوایی علیه ایران پرده برداشت.
کد خبر: ۱۱۲۸۰۴۶

به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی پولیتیکو با انتشار بخشهایی از کتاب جدیدالانتشار «برخیز و اول بکش: تاریخ سری ترورهای هدفمند اسرائیل»، نوشته «رونن برگمن» (Ronen Bergman) نویسنده و روزنامهنگار نوشت: ترور دانشمندان هستهای، بخشی از راهبرد اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای بود.

پولیتیکو نوشت: معاون موساد در مه 2003 (اردیبهشت ـ خرداد سال 1382) نقشهای فوقمحرمانه به یک سازمان اطلاعاتی جاسوسی ارائه داد که حاصل تلاشی چهارماهه و حاوی راهبرد فوقمحرمانه اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاحهای هستهای بود.

معاون رئیس وقت موساد به سه راهکار پیش روی رژیم صهیونیستی اشاره کرده و گفته بود: «در این وضعیت، سه راهکار پیش روی اسرائیل است. اول این که ایران را در جنگ شکست دهد. دوم، رژیم ایران را تغییر دهد و راه سوم این که جو سیاسی حاکم بر ایران را متقاعد کند، هزینهای که با دنبال کردن پروژه هستهای پرداخت خواهد کرد، بیشتر از دستاوردهای حاصل از متوقف کردن آن است و با توجه به اینکه دو راهکار اول واقعبینانه نبودند، تنها راهکار سوم باقی ماند تا با اقدامات عینی و پنهانی آنقدر فشار وارد شود تا به سادگی تسلیم شوند.»

پولیتیکو در ادامه به نقل از «مئیر داگان» رئیس پیشین موساد نوشت:« تا زمانی که به این نتیجه برسند، باید بارها و بارها از ابزارهایی برای به تاخیر انداختن دستیابی آنان به بمب هستهای استفاده کنیم تا در زمان تسلیم، هنوز به بمب مسلح نشده باشند.»

به نوشته این رسانه آمریکایی، داگان طرح معاون خود را تایید و آن را به «راهبردی پنججانبه شامل فشار دیپلماتیک سنگین بینالمللی، تحریمهای اقتصادی، حمایت از گروههای مخالف ایران، اختلال در حمل و نقل تجهیزات و مواد خام برای برنامه هستهای و در نهایت اجرای چند عملیات سری چون خرابکاری در تاسیسات و ترور چهرههای اصلی این برنامه، تبدیل کرد.»

پولیتیکو با بیان اینکه «تاکنون به وسعت این تلاشها بویژه عملیات سری اسرائیل که شامل ترور دانشمندان ایرانی بود، پرداخته نشده است»، نوشت: بهمنظور حمایت از این تلاشها، در راستای قرارداد همکاری میان جورج دبلیو بوش رئیسجمهور وقت آمریکا و ایهود اولمرت نخستوزیر وقت اسرائیل، همکاری چهارجانبهای میان سازمانهای سیا، آژانس امنیت ملی آمریکا (اناسای)، موساد و آمان (سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل) ایجاد شد.

پولیتیکو ادامه داد: آخرین جزء نقشه داگان (رئیس پیشین موساد) که ترور دانشمندان ایرانی بود، به تنهایی توسط موساد اجرا شد. زیرا به گفته منابع آگاه مانند برخی از مقامات ارشد سازمان سیا، داگان میدانست که آمریکا با مشارکت در این نقشه موافقت نخواهد کرد. موساد فهرستی 15 نفره از پژوهشگران و دانشمندان اصلی برنامه اتمی ایران، تهیه کرد. سازمانهای اطلاعاتی ایران معتقدند که «پردو» (معاون پیشین موساد) تنها چند ماه پس از آن که به عنوان جانشین داگان منصوب شد، سیاست ترورهای هدفمند را از سر گرفت.

این رسانه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اعمال تحریمهای سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت: اما این امر نتانیاهو را از آماده سازی برای حمله نظامی به ایران منصرف نکرد. برخی از مقامات بلندپایه اسرائیل بر این باورند که نتانیاهو تنها میخواست اوباما چنین فکر کند که اسرائیل قصد حمله به ایران دارد و متقاعد شود از آنجا که آمریکا در نهایت درگیر این جنگ خواهد شد، در نتیجه بهتر است خود آغازگر پیکار باشد تا بتواند زمان بندی آن را در اختیار داشته باشد. دولت اوباما نگران بود که حمله اسرائیل به ایران، باعث افزایش قیمت نفت و بروز هرج و مرج در خاورمیانه شده و شانس رئیس جمهوری (وقت) را برای انتخاب مجدد در انتخابات سال 2012 آمریکا از بین ببرد.

پولیتیکو به نقل از کتاب روزنامه نگار صهیونیستی افزود: آنها به نیروی دفاعی اسرائیل و سازمانهای اطلاعاتی دستور دادند که آماده عملیات بزرگ حمله هوایی تمام عیار در قلب ایران شوند. حدود 2 میلیارد دلار صرف مقدمات حمله و ضد حمله متعاقب آن شد.

اسرائیلیها معتقد بودند که این ضد حمله را هواپیماها یا موشکهای ایرانی یا نایبش حزب الله لبنان انجام خواهند داد. حزب الله میتوانست از 50 هزار موشک زرادخانه خود استفاده کند، یا آنکه به اهداف اسرائیلی حمله کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها