در جلسه معاون دانشگاه علوم پزشکی استان

تاکید بر افزایش نظارت هایی کرونایی

به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. ستون به احترام زمین آماده دریافت تلاش‌ها و فعالیت‌های زیست‌محیطی شما هموطنان سبزاندیشمان است که سعی می‌کنید با عشق و نیروی جوانی به یاری محیط زیست کشورمان (که روزگار بدحالی را سپری می‌کند)، بشتابید.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۴۹
به احترام زمین

دومین هفته از اسفند و در آستانه هفته منابع طبیعی نیز شور و نشاط و کار و تلاش دوستداران و فعالان محیطزیست در طبیعت ایران و برای حفاظت از این میراث گرانبها، مثال زدنی بود که به رسم هر هفته رسانهای خواهیم بود برای تلاش این عزیزان میهن دوست.

درود به طبیعت دوستان پرتلاش استان فارس

بچههای پرتلاش استان فارس مثل هر هفته این بار هم برنامههای مختلفی برای حفاظت از طبیعت استانشان داشتند؛ به طور مثال طبیعت کوه خرسی پاسارگاد شاهد کاشت نهالهای بومی دو ساله بنه، با همت اداره منابع طبیعی پاسارگاد، افراد محلی و دوستداران طبیعت بود.

در شهر شیراز هم یک جشنواره نقاشی با محوریت محیط زیست، برای کودکان و با عنوان «باران مهر» برگزار شد که 235 دانشآموز شیرازی 7 تا12 ساله در آن مشارکت داشتند. این جشنواره با هدف آشنایی با طبیعت و ایجاد دغدغههای زیستمحیطی در دانشآموزان و اولیای آنها برگزار شد. و اما در شهرستان اقلید فارس و به دعوت انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت این شهرستان، بیش از 85 نفر از حامیان طبیعت، به کاشت بیش از 1800 نهال گل محمدی و قلمه درخت انگور در حاشیه جاده اقلید به یاسوج و باغستان آرامگاه دارالرحمه الیاسان اقدام کردند. البته حامیان طبیعت را گروههایی از هنرستان کشاورزی و دانشگاه دولتی اقلید همراهی کردند. باز در همین شهرستان، گروهی از دوستداران محیط زیست، به صورت خودجوش بخشی از بلوار شهدای ارجمان اقلید را تمیز و پاکسازی کردند. در شهرستان فسا فارس هم دو برنامه اجرایی شد؛ اول اینکه اعضای انجمن حافظان سبز اندیش، به کاشت بذر الوک در فاز 5 شهر فسا اقدام کردند و دوم آنکه برخی دوستداران طبیعت این شهرستان در اقدامی خودجوش در منطقه استخر شهر ششده فسا نهال و درخت کاشتند.

برگزاری کارگاههای آموزشی در گیلان

انجمنهای محیطزیستی استان گیلان طی هفته گذشته، وقت و انرژی خود را صرف برگزاری کارگاههای آموزشی و آموزشهای زیستمحیطی برای دانشآموزان و روستاییان کردند. نشست علل گرمایش زمین و آب شدن یخها با تشریح آسیبهای زیستمحیطی این پدیده، به مناسبت «روز جهانی خرس قطبی» اولین برنامه آموزشی بود که توسط کارگروه حیوانات «انجمن بومبانان» استان گیلان در دبستان‌‌ دخترانه غیرانتفاعی‌‌ ایراننوین لاهیجان برگزار شد. کارگروه آموزش این انجمن هم یک کلاس آموزشی تفکیک زباله با رعایت اصول بهداشتی به مناسبت «روز ملی بهداشت محیط»، در مدرسه شاهد الزهرای لاهیجان، برای دانشآموزان کلاس دهم رشته تجربی این دبیرستان برگزار کرد. انجمن بومبانان شعبه سیاهکل استان هم جلسه آموزشی دیگری را با همین موضوع در «روستای چوشل» برگزار کرد. آموزش حفاظت از طبیعت، حیات وحش و گونههای در معرض خطر انقراض نیز توسط موسسه «شقایقهای وحشی هیرکان» برای اهالی بومی از جمله روستای کوته کومه آستارا برگزار شد.

فرهنگسازی برای کیسههای پارچهای در کرمانشاه

فعالان محیطزیستی شهر جوانرود استان کرمانشاه رفتند سراغ بحران عظیم محیطزیستی دنیا؛ یعنی بحران پلاستیک. آنها سمت و سوی فعالیتهای خود را در جهت فرهنگسازی برای جایگزینی کیسههای پارچهای با کیسههای پلاستیکی تنظیم کردند تا بلکه این شهر را به اولین شهر ایران تبدیل کنند که استفاده حداقلی از کیسههای پلاستیکی دارد.البته بر همین اساس، یعنی به منظور رشد فرهنگ حذف کیسه پلاستیکی و در جهت حفظ سلامت جامعه و بهداشت محیطزیست، سَمن «پیامآوران اردیبهشت کرمانشاه» نیز به توزیع کیسههای پارچهای در نمایشگاه گل و گیاه شهر کرمانشاه اقدام کرد. این کیسههای پارچهای بهوسیله زنان سرپرست خانوار و با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان کرمانشاه تهیه شده است.

مشهدیها با شعار «ما ایستادهایم تا درختان زانو نزنند»

مشهدیها هم فعال بودند. اعضای انجمن همیاران محیطزیست و حیوانات این شهر طی هفته گذشته و همزمان با هفته درختکاری و البته برای فرهنگسازی با شعارِ «ما ایستادهایم تا درختان زانو نزنند» به کاشت نهال در نقاط مختلف استان خراسان رضوی اقدام کردند.

هر دانشجو یک آبادگر؛ شعار دانشجویان تهرانی

دانشجویان کانون محیطزیست دانشگاه تربیت مدرس تهران هم همایش محیط پاک را برگزار کردند؛ آنهم با معرفی کمپین «هر دانشجو یک آبادگر.» در این برنامه مدیر گروه محیطزیست دانشگاه با موضوع «رد پای محیطزیستی» به سخنرانی پرداخت و در ادامه کارگاه آموزش ساخت تراریوم و آشنایی با دستگاه کمپوست برگزار شد.

دغدغه کوهنوردان اصفهانی برای پاکسازی طبیعت

یک برنامه پاکسازی طبیعت هم دستور کار هفته گذشته گروه دوستان کوهنوردی شهرستان بادرود اصفهان بود. اعضای این گروه در سی و چهارمین برنامه خانوادگی خود با شعار «سلامتی فرزندان، محیط زیست سالم»، مسیر ده کیلومتری میدان شاهزاده محمد(ع) را تا قلعه مریم بادرود، پاکسازی کردند.

فرهنگسازی در ایلام با بازدید از کتابخانه

انجمن بانوان طبیعت آبدانان استان ایلام هم برنامهای برای بازدید دانشآموزان پایه ششم مدرسه ابتدایی «نیلا» از کتابخانه امیرکبیر این شهر تدارک دیدند تا دانشآموزان را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی مانوس کنند؛ بیشک کودکانی که با این فرهنگ بزرگ شوند، بهترین محافظان برای طبیعت و تاریخ و فرهنگ این سرزمین خواهند بود.

پاکسازی طبیعت خوزستان به یاد پرواز تهران ـ یاسوج

درنهایت اینکه از استان تاریخی خوزستان هم خبر رسید گروه رفتگران طبیعت شهرستان بهبهان این استان، در نودمین برنامه محیط زیستی خود به پاکسازی طبیعت زادگاه خود و همچنین کاشت 110 نهال در منطقه چاه بوعلی ـ امامزاده عبدا... اقدام کردند. این انجمن برنامه خود را به یاد هادی فهیمی، کارشناس خبره حیات وحش و دیگر جان باختگان سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج برگزار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها