بانک مرکزی اعلام کرد: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز و متعاقب آن افزایش استفاده از کارت‌های بانکی، پیش‌بینی می‌شود که جرائم و کلاهبرداری‌های مرتبط با «خدمات پرداخت الکترونیکی» نیز افزایش یابند. بر این مبنا ضروری است تا دارندگان کارت‌های پرداخت، ضمن حفظ هوشیاری در استفاده از این خدمات، توصیه‌های امنیتی لازم را مدنظر قرار دهند.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۵۷

1ـ هنگام انجام خرید اینترنتی، پیش از وارد کردن اطلاعات کارت، از اینکه به «درگاه پرداخت اینترنتی» معتبر هدایت شدهاید، اطمینان حاصل کنید. هنگام خرید از فروشگاههای اینترنتی از معتبر بودن آدرس نمایش دادهشده در مرورگر با درج عبارت https در ابتدای آن اطمینان یابید. آدرس معتبر درگاههای پرداخت اینترنتی باید از دامنه Shaparak.ir باشد. برای اطلاع از آدرس اینترنتی درگاههای پرداخت اینترنتی معتبر، به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir مراجعه فرمایید. اکیدا توصیه میشود از صفحه کلید مجازی برای ورود اطلاعات کارت خود استفاده نکنید.

2 ـ برنامکهای همراه فراهمکننده خدمات پرداخت را تنها از مراجع معتبر بارگیری، نصب و استفاده کنید.

مراجع معتبر به معنای پورتال رسمی بانک/ موسسه اعتباری مجاز یا فراهمکننده مجاز خدمات پرداخت (PSP) است. برای مشاهده آدرس پورتال بانکها و مؤسسات اعتباری و همچنین شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت که فراهمکننده برنامکهای همراه معتبر هستند، به پورتال کاشف به آدرس www.kashef.ir مراجعه کنید.

3 ـ از درج اطلاعات کارت خود در کانالها و گروههای تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی یا هر شبکه اجتماعی که توسط بانک یا شاپرک تائید نشده باشند، خودداری فرمایید.

4 ـ کارت و رمز کارت خود را تا آنجا که میشود، در اختیار دیگران قرار ندهید. در فروشگاهها شخصا اقدام به ورود رمز نمایید و از ارائه آن به فروشنده یا علنی کردن آن به هر شیوه دیگری خودداری کنید. بهمنظور انتقال وجه، فرد دریافتکننده وجه، باید تنها شماره کارت خود را ارائه کند و نباید دیگر اطلاعات کارت ارائه شود.

5 ـ خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاههای مطمئن انجام دهید. در خریدهای اینترنتی به وجود «نماد اعتماد الکترونیک» دقت و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. (با کلیک روی نماد به سایت enamad.ir هدایت خواهید شد، مسیر و اطلاعات ارائه شده باید با مشخصات فروشگاه اینترنتی منطبق باشد).

6 ـ از امنیت رمزهای خود اطمینان یابید. توصیه میشود رمز اول و دوم کارت را به صورت دورهای تغییر دهید.

7 ـ تا آنجا که میتوانید از ارائه اطلاعات کارت خود در بسترهای ارتباطی پرخطر نظیر؛ تلفن ثابت، پیامک و کدهای دستوری # ...* (USSD) خودداری کنید. در صورت ضرورت، صرفا از کارتهایی در این کانالهای پرخطر استفاده نمایید که موجودی قابل توجهی ندارند.

8 ـ از ابزارهای شخصی امن برای انجام تراکنشهای بانکی استفاده کنید. مطمئن شوید که ابزارهای شخصی (تلفن همراه، تبلت، رایانه شخصی و...) مورداستفاده در تراکنشهای بانکی از امنیت کافی برخوردار باشند. در این خصوص در مرحله اول از نصب آنتیویروس به روز روی ابزار خود مطمئن شوید، دوم: از نصب برنامههای غیرضروری روی ابزار خودداری کنید، سوم: در استفاده از شبکههای اجتماعی و وب سایتها از دریافت فایل یا کلیک روی لینکهای نامطمئن که عموماً شامل پیشنهاداتی نظیر شارژ رایگان، جوایز و سایر پیشنهادات جذاب هستند، اکیداً خودداری کنید و چهارم: علاوه بر برنامکهای مورداستفاده برای انجام خدمات پرداخت، دیگر برنامههای نصبشده روی ابزارهای مورداشاره نیز باید سازندگان معتبری داشته باشند.

9ـ درصورتیکه از اینترنت WiFi اماکن عمومی مانند رستورانها، فروشگاهها، مراکز خرید و... استفاده میکنید، تا آنجا که میتوانید تراکنش مالی یا خرید اینترنتی انجام ندهید و با استفاده از آن به برنامههای همراه بانک و اینترنت بانک خود وصل نشوید.

10ـ هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز یا پایانه فروش، از عدم وجود تغییرات/ دستکاری یا نصب تجهیزات اضافی غیرمجاز در بخشهای مختلف آن اطمینان حاصل کنید. چنانچه در استفاده از خودپردازها با مشکلی روبه رو شدید برای رفع مشکل از افراد ناشناس کمک نگیرید، در این صورت به نزدیکترین شعبه مراجعه کرده یا با مرکز امداد مشتریان تماس حاصل کنید.

11ـ تا آنجا که میتوانید از مراجعه به دستگاههای خودپردازی که در مکانهای تاریک، نقاط خارج از دید و کم رفتوآمد نصب شدهاند،
خودداری کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها