عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیشرفت کشور در مقایسه با پیش از انقلاب و نظام‌های گوناگون بویژه در عدالت در جهان خوب بوده، اما با آرمان‌هایمان و آنچه اسلام از ما خواسته است، فاصله داریم.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۵۵

دکتر محمدجواد ایروانی در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نمیخواهند انقلاب ایران به سرنوشت دیگر انقلابهای جهان دچار شود و عقبگرد داشته باشد، بنابراین خواهان نهادینه شدن عدالت در جامعه هستند.

وی گفت: البته شاخصهای عدالت در مقایسه با پیش از انقلاب بهبود یافته که از جمله آن کاهش ضریب جینی از 49صدم به 37 صدم است. فاصله درآمدی 10 درصد بالایی جامعه به 10 درصد پایین جامعه از حدود 20 برابر به 12 برابر کاهش یافته است. البته در دو سال اخیر وقفهای در این موضوع ایجاد شده و فاصله طبقاتی از 12 برابر به 14 برابر افزایش یافته است.

ایروانی گفت: درآمد سرانه پیش از انقلاب ده هزار و 800 دلار بود که تا پایان سال 2017 میلادی به 16 هزار و 395 دلار افزایش یافته است.

وی ابراز کرد: بر اساس اعلام بانک جهانی، ایران در برقراری عدالت، بالاتر از آمریکا، روسیه و ترکیه است و سازمان ملل در شاخص توسعه انسانی، رتبه ایران را که در ابتدای انقلاب 110 بود به 62 کاهش داده است. جمهوری اسلامی ایران براساس این آمار بالاترین رشد را میان صد کشور داشته است.

وی اضافه کرد: 48 درصد افراد بالای 50 سال در ابتدای انقلاب باسواد بودند که به 98 درصد افزایش یافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تعداد دانشجویان کشور از 12 هزار نفر در ابتدای انقلاب به 4/4 میلیون نفر رسیده و 9200 استاد تماموقت به 63 هزار استاد افزایش یافته است.

ایروانی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب 223 دانشگاه در کشور وجود داشت، اعلام کرد: الان 2515 دانشگاه داریم و رتبه علمی کشورمان که در ابتدای انقلاب 150 بود اکنون به رتبه 17 در جهان رسیده است.

وی گفت: در منطقه در رشد علمی مقام نخست را داریم اما چگونگی استفاده از این موضوع به برنامهریزی مسئولان نیاز دارد.

ایروانی این پیشرفتها را زیرساختهای ایجاد عدالت در کشور برشمرد و افزود: 14 میلیون تحصیلکرده در کشور وجود دارد که باید برای کارآفرینی آنها ظرفیتسازی کرد، اما اگر مدعی عدالت هستیم نباید رشد اقتصادی کشور فقرزا باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: مسئولان باید برای پیشرفت اقتصادی جامعه طوری برنامهریزی کنند که به بستههای کمکی برای فقرا نیاز نباشد.

ایروانی گفت: رشد اقتصادی باید همراه با عدالت و ساختاری مبتنی بر گسترش تولید باشد. اگر کنار تولید، واردات افسارگسیخته داشته باشیم، تولید، تهدید و برای عدهای انحصار ایجاد میشود.

وی اضافه کرد: یارانهها باید بر اساس درآمد خانوارها پرداخت شود، اما اکنون این موضوع رعایت نمیشود و این عین بیعدالتی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هدف از هدفمندی یارانهها، افزایش تولید بود اما درآمد حاصل از هدفمندی یارانهها را به بخش تولید ندادیم.

ایروانی، پرداخت سهام عدالت را بزرگترین کار برای خصوصیسازی دانست و اظهار کرد: پس از ارائه سهام عدالت، بهانهجوییها آغاز شد در حالی که سهام عدالت مال مردم است، اما دولت طوری رفتار میکند که انگار سهام عدالت واگذار شده است.

وی گفت: مسئولان شیرینترین سهام را سهام عدالت مینامند، اما نمیگویند چرا این سهام بازدهی نداشته است.

ایروانی افزود: مسکن مهر نیز طرح بسیار خوبی بود و کسانی که خواب مسکن میدیدند با بهای اندک صاحبخانه شدند، ولی به مسکن مهر خیلی کملطفی شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: باید بهجای خدشه به کارهای خوب، درباره آنها همافزایی داشته باشیم.

ایروانی گفت: در حوزه اقتصاد نیازمند کار بیشتری هستیم و باید از خامفروشی جلوگیری کنیم.

وی در بخشی دیگر ابراز کرد: نهادهای انقلابی 5/1درصد تولید ناخالص داخلی کشور هستند، اما رسانههای خارجی فضاسازی سنگینی بر ضد آنها انجام میدهند و میگویند این نهادها مالیات نمیدهند.

ایروانی گفت: آنها برای بزرگ کردن فعالیتهای اقتصادی این نهادها میگویند 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور برای نهادهای انقلابی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها