در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گروه آموزشی و مشاوره مدیریت دندانپزشکی (MBADental) برای اولین بار در ایران و با همکاری یکی از شرکتهای دانشبنیان اولین محصول نرم افزاری ERP در حوزه سلامت را با عنوان «Green Galex Health» به جامعه درمانی کشور معرفی میکند.
اقتصاد سلامت و حوزه درمان کشورمان از بخشهای مهم اقتصاد ملی هستند، که بهرهوری در این بخش میتواند رشد بیشتر در اقتصاد ملی و همچنین رفاه و آسایش و رضایت را برای جامعه به ارمغان آورد.
در دنیای امروز، بدون استفاده از سیستمهای اطلاعات مدیریت، نمیتوان انتظار این بهرهوری را داشت. از سویی دیگر ظهور سیستمهای اطلاعاتی، به دلیل عدم یکپارچگی مشکلاتی را ایجاد میکرد، نرمافزارهای ERP به دلیل یکپارچگی تمام مشکلات را حل کردهاند.
سیستم های نرمافزاری ERP آخرین نسل از سیستمهایی است که برای اداره صحیح و بینقص سازمانها از جمله در حوزه سلامت تحت عنوان (Healthcare ERP) مورد استفاده قرار میگیرد.
ویژگیها و تفاوتهای اصلی این سیستمها در ادامه آمده است؛
یکپارچگی: مزیت بزرگ نرمافزارهای ERP پوشش تمامی ابعاد فعالیت یک مرکز درمانی در یک سیستم به هم پیوسته است. فعالیتهایی از جمله حسابداری، مدیریت پذیرش و ارایه خدمات درمانی، انبارداری مدیریت ارتباط با بیماران (CRM/PRM) حقوق و دستمزد (اعم از پرسنل و پزشکان) کنترل مصارف، برنامهریزی نگهداری تجهیزات، مدیریت فرایندهای ارسال و دریافت لابراتوار و غیره بهصورت یکپارچه تحت پوشش این سیستم خواهد بود.
انعطافپذیری: زیرساخت تولید نرمافزارهای ERP بهگونهایست که در زمان کوتاهی قابلیت تطبیق با هرگونه نیازمندی و شیوه اداره یک سازمان یا مرکز درمانی را داراست. بنابراین دارندگان این سیستم با آسودگی خیال هرگونه خواسته، شیوه محاسبه و یا قوانین کاری خود را به سیستم منتقل کنید.
فرایندگرایی: ابزارهای مدیریت فرآیند به کاربران سیستم این امکان را میدهد که تمامی گردش کارها مرکز درمانی مانند درخواستها، مجوزها، پرونده و سایر فرمهایی که گردش از طریق سیستم و تطابق با خواست کاربران به گردش درآید و تمامی قوانین و محاسبات و مجوزها بهصورت نرمافزاری تحت کنترل باشد.
نکته بسیار مهم در استفاده ازERP در مراکز درمانی این است که به رغم پیچیدگیهای بسیار بالایی که در طراحی و استقرار این نرمافزارها هست، استفاده از آن در لایه کاربری بسیار آسان است و عملا سیستم، کاربر را به عملکرد صحیح هدایت میکند.
سابقه پیادهسازی این سیستمها در دنیا به حدود 20 سال میرسد و خوشبختانه استفاده از Healthcare ERP در مراکز پزشکی و دندانپزشکی دارای سابقه چندان طولانی در دنیا نیست و حرکت انجام شده در این زمینه را میتوان همگام با سطح روز تکنولوژی در دنیا قلمداد کرد.
برداشتن به موقع این گام در حوزه درمان، با توجه به تأثیرات گستردهای که در نظم، مدیریت ارتباط با بیماران و کاهش هزینههای مراکز درمانی خواهد داشت، اقدام بزرگی جهت رقابتپذیر شده مراکز پزشکی و دندانپزشکی در سطح داخلی و بینالمللی است.
امکان تبادل اطلاعات با محیط بیرونی E-Commerce)) که امروزه به یک ضرورت در سازمانهای پیشرفته بدل شده از دیگر مزایای سیستمهای ERP است.
پیادهسازی ERP در سازمانها از جمله در مراکز درمانی مزایای متعددی دارد و آن را میتوان مقاطع سهم عمر یک سازمان قلمداد کرد اما از برجستهترین مزیتهای پیادهسازی برای مدیران درمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- حذف امکان هرگونه تخلف و اشتباه در عملکرد پذیرش با توجه به یکپارچگی نرمافزاری
- امکان تسلط کامل مدیر بر تمامی بخشها از طریق اطلاعات (تحقق مدیریت مبتنی بر اطلاعات)
- ایجاد امکان نظارت بر تمامی مراحل انجام کار از هر فاصله جغرافیایی
- حذف کاغذ و پرونده و هزینههای ناشی از گردش و نگاهداشت آن
- ایجاد امکان تحلیل مصارف مواد و متریال
- ایجاد پنل ویژه هر یک از پزشکان برای کنترل کارکرد و محاسبات
- ایجاد امکان تحلیل همهجانبه بیماران در یک نگاه (مجموعه درآمدهای مربوط به بیمار، در تعداد بیماران معرفی شده، نظرات و گفتوگوهای قبلی، تحلیلهای شخصیتی، سوابق درمانی، حساب و مانده بدهی، سود ناشی از حضور بیمار)
- محاسبه سود ناشی از عملکرد هر یک از پزشکان با توجه به مصارف و هزینههای صورت گرفته
- امکان محاسبه دقیق هزینه مصرف مواد
- امکان ارتباط با وبسایت
- محاسبه سود ناشی از هر عنوان درمانی طی بازۀ زمانی مشخص
- امکان مدیریت شعب متفاوت در یک بانک اطلاعاتی و مقایسه عملکرد شعب
قیمت در نظر گرفته شده برای این سیستم در مقایسه با سطح بینالمللی و نیز مزایای گستردهای که در بر دارد بسیار مناسب در نظر گرفته شده و این اقدام میتواند به یک سرمایهگذاری پربازده برای همه مراکز پزشکی و دندانپزشکی بهویژه کلینیکهای بزرگتری که پزشکان و دندانپزشکان متعدد در آن مشغول به فعالیت هستند، بدل شود.
علاقهمندان برای مشاهده نسخه دمو و همچنین کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره 02188569341 تماس بگیرند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم