محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید آجر با دمای محیط یا حداکثر دمای 60 درجه با پسماند کارخانه‌های شن و ماسه شدند.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۱۵

به گزارش جامجم و به نقل از ایرنا، دکتر سیدحسام مدنی اولین محقق فوق دکترای دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست دانشگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص طرح خود به نام تولید مصالح ژئوپلیمری از پسماند کارخانههای شن و ماسه گفت: این طرح به امکانسنجی استفاده از پسماند کارخانههای شن و ماسه برای تولید مصالح ژئوپلیمری میپردازد. حجم پسماند این کارخانهها در فرآیند شستوشوی سنگدانه در برخی مناطق همچون شرق تهران بشدت افزایش یافته است، طوری که به مساله زیست محیطی و اقتصادی تبدیل شده و برخی کارخانهها در شرف تعطیلی هستند.

او با بیان اینکه فرآیند تولید آجر به شکل سنتی آن به لحاظ حذف تدریجی یارانههای سوخت توجیه اقتصادی ندارد، افزود: حجم بالای گازهای آلاینده در فرآیند تولید آجر نیز با مبانی توسعه پایدار در تعارض است. با توجه به این معضلات سعی کردیم به یک روش سبز از پسماند کارخانههای شن و ماسه در تولید آجرهای مدرن ژئوپلیمری استفاده کنیم. این روش نیاز به حرارت و مصرف سوخت بالا ندارد و آجرها حتی در دمای محیط یا حداکثر دمای 60 درجه سانتیگراد قابل تولید هستند. مشابه آجرهای تولید شده در سطح جهانی وجود ندارد و طبق مستندات موجود فقط یک کارخانه در استرالیا مصالح متفاوت تولید آجر ژئوپلیمری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها