اولین نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی طرح سوال 76 نماینده از رئیس‌جمهور درباره مشکلات سپرده‌گذاران در موسسات مالی و اعتباری صبح یکشنبه با حضور نمایندگان سوال ‌کننده و نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور (معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد) برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۲۹

بر اساس آییننامه مجلس، اگر نمایندگان سوالکننده از پاسخهای نمایندگان رئیسجمهور درخصوص مسائل سپردهگذاران موسسات مالی قانع نشوند، موضوع در دستورکار صحن علنی قرار خواهد گرفت تا بعد از بررسی لایحه بودجه با حضور حسن روحانی در صحن گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی قرائت و بررسی شود و رئیسجمهور پاسخهای مربوط را مطرح کند تا رأیگیری نهایی درخصوص قانع شدن یا نشدن مجلس انجام شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جبار کوچکینژاد نماینده مردم رشت به عنوان یکی از نمایندگان متقاضی طرح سوال از رئیسجمهور در این نشست با بیان اینکه از هیاترئیسه به دلیل اینکه چرا این سوال یک مسیر طولانی را طی کرد، گلهمند هستیم، گفت: جامعه خسارت زیادی از این رفتار متحمل شد که ضروری است در حال حاضر هر چه سریعتر این سوال روند قانونی خود را طی کند.

وی با بیان اینکه رئیسجمهور در بهمن سال گذشته اعلام کرد سپردهگذاران تعیین تکلیف میشوند، افزود: تا امروز این موسسات تعیین تکلیف نشدهاند و کشور از این موضوع ضرر و زیان زیادی دیده و اقتصاد متحمل فشارهای زیادی شده است.

مهدی صباغیان نماینده مردم مهریز، بافق و ابرکوه در مجلس در ادامه این نشست با بیان اینکه هنوز مشخص نشده مقصر شکلگیری مشکلات موسسات مالی و اعتباری کیست، گفت: شفافسازی نشده که آیا در شکلگیری این مشکلات مردم مقصر بودهاند، مسئولان موسسات مقصر بودهاند یا ناظران. هزار میلیارد تومان از بیتالمال پرداخت شد، اما درنهایت مشخص نشد مقصر کیست.

وی افزود: مگر بانک مرکزی ناظر بر موسسات مالی و اعتباری نیست، پس چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟! البته گفته میشود برخی مجوزها توسط وزارت تعاون داده شده، اما در واقع بانک مرکزی مسئول اصلی مسائل پولی و مالی کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: با سوال از رئیسجمهور قطعا دولت تضعیف نمیشود بلکه نمایندگان به دنبال شفافیت در این موضوع هستند.

انتقاد از مشاوران رئیسجمهور

علی وقفچی، نماینده مردم زنجان هم با بیان اینکه موضوع سوال از رئیسجمهور سیاسی نیست، گفت: نگاه و نگرش در سوال از رئیسجمهور، ملی است. رئیسجمهور که مدعی است حقوق شهروندی را امضا کرده چه ابایی دارد به 290 نماینده پاسخ دهد، اما مشاوران رئیسجمهور بیراهه به ایشان مشاوره میدهند.

وی با تاکید بر اینکه اگر سودهای دریافتی توسط سپردهگذاران قانونی بوده، چرا پسگرفته شده و اگر غیرقانونی بوده چرا اعلام شده که این میزان سود پرداخت میشود، ادامه داد: آقای سیف در یکی از گزارشهای خود به مجلس اعلام کرد که سپردهگذاران قبول نمیکنند پول دریافت کنند و آقای پزشکیان در پاسخ به رئیس بانک مرکزی گفت شما پول را به حساب آنها واریز کنید، پس از آن آقای سیف گزارش داد که 600 میلیارد تومان پول به حساب سپردهگذاران واریز شده، اما مدارکی وجود دارد که این مبلغ واریز نشده است.

نهاوندیان: سوال سیاسی نیست

محمد نهاوندیان، معاون امور اقتصادی رئیسجمهور در حاشیه جلسه مجلس در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره بررسی سوال از رئیسجمهور در کمیسیون اقتصادی با حضور نمایندگانی از دولت پرداخت و گفت: در این جلسه نمایندگان نکات موردنظرشان را مطرح کردند. آقای سیف نیز گزارشی از پیشینه مشکلات پیشآمده و اقدامات بانک مرکزی ارائه کرد که هنوز بحثها ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که طبق اظهارات آقای وقفچی، یکی از نمایندگان سوالکننده بهدلیل پرداخت نشدن مطالبات سپردهگذاران با مبلغ کمتر از صدمیلیون تومان، آنها از سوال خود قانع نشدند، گفت: تصمیمات گرفته شده با قوت و جدیت دنبال میشود. در این باره بانک مرکزی گزارشهایی ارائه کرده و بازهم با هیات دیگری موضوع رسیدگی میشود و وظیفه پاسخگویی را دنبال میکنیم و تا اجرای کامل مصوبات کار انجام میشود.

معاون امور اقتصادی رئیسجمهور در پاسخ به این پرسش که آیا در بین سوالکنندگان انگیزه سیاسی را مشاهده کردید، گفت: وقتی مساله بر سر مشکلات مردم است، باید بحث سیاسی کنار برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها