چین قصد دارد نسبت به راه‌اندازی معاملات آینده نفت خام را که از مدت‌ها پیش گمانه‌زنی‌هایی درخصوص آن مطرح بود، از 26 مارس اقدام کند. این اقدام احتمالا نظام قیمت‌گذاری پرمعامله‌ترین کالای خام جهان را تکان خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۳۱۱

به گزارش رویترز، دو منبع آگاه گفتند، راهاندازی این معاملات به معنای پایان تلاش چند ساله دولت چین برای ایجاد اولین شاخص معاملات نفتی آسیایی بر پایه یوان است که هدف از آن اعطای قدرت تاثیرگذاری بیشتر به چین در نظام قیمتگذاری نفت خام در بازار آسیاست.

راهاندازی این معاملات احتمالا سهمی چند تریلیون دلاری از معاملات آتی نفت را به بورس بینالمللی انرژی شانگهای خواهد بخشید.

بورس معاملات آتی شانگهای و بورس بینالمللی انرژی شانگهای از اظهارنظر در این باره خودداری کردهاند. کمیسیون رگولاتوری اوراق بهادار چین نیز به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.

آسیا طی سالهای گذشته به بزرگترین مصرفکننده نفت جهان تبدیل شده و چین امیدوار است با ایجاد شاخص قراردادهای نفتی مخصوص به خود، بتواند تاثیری بیشتر بر شرایط بازار نفت در منطقه آسیا بگذارد.

بخش عمدهای از معامله نفت جهان بر مبنای دو شاخص عمده وست تگزاس اینترمدییت و برنت لندن است و عمدتا در بازار بورس نیویورک اجرا میشود.

انجام معاملات نفت به یوان، که قرار بود امکان آن برای سرمایهگذاران چینی و دیگر کشورها فراهم شود، ابتدا برای حدود شش سال قبل پیشبینی شده بود، اما بروز آشفتگیها در بازارهای بورس آسیایی و معاملات آتی دیگر کالاها موجب به تاخیر افتادن آغاز به کار این معاملات شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها