کارشناس مسئول بخش زنبورعسل سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال طبق آمار حدود 100 تن صادرات کانتینری عسل از استان به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۱۹۳۳

به گزارش ایسنا، مجید عاکف اظهار کرد: آمارگیری زنبورستانهای سطح کشور از 22 مهر ماه امسال به مدت یک هفته آغاز شد و استان خراسان رضوی به تبع نیز در این آمارگیری قرار گرفت. تعداد کلنیهای زنبور عسل در سطح استان خراسان 253 هزار 361 مورد ثبت شده است.

وی در خصوص میزان تولیدات زنبور عسل عنوان کرد: همچنین میزان تولیدات عسل در سال گذشته 2008 تن و 333 کیلوگرم بوده که تعداد کلنیهای ما نیز نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد و افزایش داشته است. از سوی دیگر تولید عسل نیز با رشد 9 درصدی مواجه شده است.

کارشناس مسئول بخش زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه متوسط تولید عسل ما در استان طی سال گذشته 7.9 کیلوگرم بوده و حدود 2559 نفر بهرهبرداران یا خانواده به طور مستقیم در سطح استان خراسان رضوی از این راه امرار و معاش میکنند، تصریح کرد: همچنین تعدادی خانوار از طریق صنایع و صنایع وابسته به بخش زنبورعسل یعنی از طریق کندوسازی، عسل فروشیها، کارگاههای آج موم و... به آن اشتغال دارند.

عاکف خاطرنشان کرد: در سال گذشته یکسری دورههای آموزشهایی با هدف افزایش تولیدات جانبی زنبور عسل در سطح استان برگزار شد و در 10 و 11 بهمن نیز یکسری کلاس در خصوص تولید ژله رویال یا غذای ملکه برگزار شده است تا توان تولید زنبورداران افزایش داد و زنبورداران بتوانند علاوه بر تولید عسل به تولید محصولات جانبی مانند ژله رویال بپردازند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زنبورداران به تولید گرده گل و بره موم اهتمام ورزیده اند که در این زمینه تولیدات بسیار خوبی را شاهد بودیم.

کارشناس مسئول بخش زنبورعسل سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: با اینکه خراسان رضوی منطقه خشکی است اما عسلها از کیفیت خوبی برخوردار است. در حال حاضر از گیاهانی نظیر برازمبل، کلپوره، آویشن، خارشتر و گون و... در سطح استان خراسان رضوی عسل تولید میشود.

عاکف با اشاره به معضلات زنبورداران تاکید کرد: از معضلاتی که زنبورداران با آن رو بهرو هستند، خشکسالیهای اخیر و پس رویهای مراتع است که این دو عامل اساسی مشکلات بسیاری در حوزه تولید و پرورش زنبور برای زنبورداران به وجود آورده است.

کارشناس مسئول بخش زنبورعسل سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در خصوص صادرات عسل استان بیان کرد: بخشی از صادرات عسل استان به صورت صادرات کانتینری انجام میشود که در سال طبق آمار حدود 100 تن صادرات کانتینری از استان به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام میگیرد.

عاکف گفت: عسلهایی که از کوهستان به دست میآید، مرغوبتر بوده و عسلهای آویشن، کلپوره و برازمبل در استان رتبه بالایی از نظر کیفیت از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین سهم تولید عسل در استان به ترتیب در اختیار شهرهای مشهد، چناران و نیشابور است، اظهار کرد: عسل کلپوره در جنوب استان خراسان رضوی در مناطق کاشمر، بردسکن و هزار مسجد به دست میآید. علاوه بر آن عسل خارشتر هم در دشتهای وسیع تربتجام تولید میشود. علاوه بر این یکسری از عسلها مانند عسل پنبه و یونجه نیز تولید میشود که این محصولات از مزارع کشاورزی به دست میآید.

عاکف اضافه کرد: باید نحوه فرهنگ استفاده از عسل در بین مردم افزایش یابد تا بتوان از این ماده مغذی و شفابخش به نحو احسن استفاده کرد. عسل خوب را باید از فروشگاههای معتبر خریداری کرد که بر روی آن برچسب زده شده است. باید روی بسته بندی تاریخ تولید و استانداردهای لازم به ثبت رسیده باشد. به طور کلی عسلهایی که دارای عطر بالا هستند، معمولا از کیفیت بیشتری برخوردار هستند. با تقویت ستادهای گردهافشانی نسبت فرهنگسازی در امر گردهافشانی و استفاده از این ظرفیت در جهت افزایش محصولات کشاورزی و رونق بخشیدن به حرفه زنبورداری میتوان بهره لازم را برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها