چند روز پیش استان کرمان شاهد یک رخداد خوب صنعتی بود؛ افتتاح پالایشگاه مس خاتون آباد در شهر بابک با 200 هزار تن ظرفیت تولید در سال و 250نفر اشتغالزایی. این کارآفرینی صنعتی قابل تقدیر است به شرط آن‌که برای مخاطرات زیست‌محیطی آن هم چاره‌اندیشی شده باشد؛ چراکه هم اکنون کارخانه‌هایی در کرمان وجود دارد که تولید آلایندگی آنها بسیار بالا و نگران کننده است؛ مثل کارخانه مس سرچشمه شهرستان رفسنجان که مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان میزان آلایندگی آن را 33 برابر حد مجاز اعلام کرده است. رضا جزینی‌زاده دراین باره به ایلنا گفت: تشخیص، پیشگیری و کنترل آلایندگی صنایع در حیطه اختیارات سازمان محیط‌زیست است، از همین رو پس از تشخیص آلایندگی کارخانه مس سرچشمه، پرونده آن را به عنوان صنعت آلاینده همراه مستندات به دستگاه قضایی ارائه کردیم، اما تبرئه شد.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۱۹

وی با اشاره به معضلات زیستمحیطی که پس از راهاندازی کوره جدید مس سرچشمه در منطقه ایجاد شده است، افزود: همه صنایع کم و بیش دارای آلایندگیهایی هستند، اما آلودگی این کارخانه در این فصل به دلیل سکون هوا و پدیده وارونگی دما و ابری بودن منطقه نمایانتر شده است.

مدیرکل محیطزیست استان کرمان یادآور شد که در گذشته کوره این کارخانه ریور بود، اما اکنون این کوره به فلش تبدیل شده است. کوره فلش هنگام فعالیت گاز SO2 تولید میکند از همینرو همزمان با فعالیت کوره فلش باید کارخانه اسید هم راهاندازی شود تا SO2 حاصل از فعالیت کوره فلش را جمعآوری و به گاز اسیدسولفوریک تبدیل کند.

جزینی اده با بیان اینکه طبق مصوبه هیات دولت کارخانه متعهد شده در سال 97 کارخانه اسید را راهاندازی کند، گفت: ما نمیخواهیم کل کارخانه تعطیل شود، زیرا تبعات اجتماعی و اقتصادی دارد، اما میخواهیم ظرفیت تولید را تا زمان راهاندازی کارخانه اسید کاهش دهند، زیرا هم اکنون و در شرایط فعلی آلودگی زیست محیطی این کارخانه بیش از 33 برابر حد مجاز است.

وی با اظهار تاسف از اینکه صاحبان کارخانه مس سرچشمه حاضر به کاهش تولید خود نشدهاند، افزود: آنها کار خود را توجیه میکنند و متاسفانه از سوی کارخانه اعلام شده آنچه رسانهها و سازمان محیطزیست درخصوص آلایندگی این کارخانه به آن پرداختهاند، هیچ و پوچ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها