اجرای طرح‌های چند‌ منظوره د‌رمراتع استان گلستان که به اعتقاد‌ کارشناسان با عملی شد‌ن این طرح‌ها، می‌توان به افزایش تولید‌ و د‌رآمد‌ بهره برد‌اران، ایجاد‌ اشتغال و حفظ محیط زیست کمک کرد‌، ضرورتی انکار ناپذیر است.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۱۷

مراتع از بزرگترین نعمتهای خدادادی و از با ارزش ترین ثروتهای ملی یک کشور به شمار میرود و میتوان با تلفیق این باور به مدیریت علمی، از این منابع خدادادی به عنوان یک ظرفیت قابل توجه در ایجاد درآمد، اشتغال و حفظ محیط زیست در استان کمتر توسعه یافته گلستان به نحو احسن استفاده کرد.

استان مرزی گلستان که در ناحیه شمالی ایران واقع و با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است، در مجموع افزون بر یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی زیر پوشش منابع طبیعی دارد که بیش از 60 درصد آن به مساحت 863 هزار هکتار را عرصههای مرتعی تشکیل میدهد.

بقیه اراضی منابع طبیعی گلستان شامل 452 هزار هکتار جنگل، 26 هزار هکتار زمینهای ساحلی و 62 هزار هکتار نیز اراضی موات و بیابانی است.

با اینکه بیشترین حجم اراضی منابع طبیعی استان گلستان را عرصههای مرتعی تشکیل میدهد اما از گذشته تا زمان حاضر تنها استفاده مفیدی که از این منابع خدادادی و ظرفیتهای آن میشود، تولید علوفه و نیز علف چری دام، آن هم به شیوه کاملا سنتی است.

به گفته کارشناسان امر، هم اکنون به ازای هر 200 هکتار مرتع معمولی، یک شغل و حداقل معیشت یک خانوار چهار تا پنج نفری تامین میشود که با اجرای طرحهای چند منظوره در این نوع مراتع، این مقادیر حداقل چهار برابر میشود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای منابع طبیعی و آبخیزداری (مرتعداران سابق) گلستان در این خصوص گفت: میزان درآمد مرتعداران و ظرفیت اشتغال مراتع بر اساس نوع فعالیتهایی که در آنها میتوان انجام داد متغیر است و با انجام برخی امور، مقادیر ذکر شده افزایش قابل ملاحظه پیدا میکنند.

عبدالوحید هلاکو گفت: اجرای طرحهای گردشگری، ایجاد باغها مثمر و استفاده بهینه و اقتصادی از ظرفیتهای موجود در مراتع از قبیل انواع قارچهای وحشی خوراکی از جمله فعالیتهایی است که با انجام آنها در مراتع، اشتغال و درآمد بسیار بیشتری از حداقلهای ذکر شده ایجاد میشود.

چرای بیش از حد دام در مراتع گلستان (750 هزا راس دام مربوط به عشایر بومی و کردهای کوچنده خراسان شمالی) که به گفته مسئولان منابع طبیعی بعضی تا دو برابر ظرفیت از آن استفاده میشود، علاوه بر فقیر و بیابانی کردن این منابع خدادادی، در بروز پدیده ریزگردها دراین استان نیز بی تاثیر نبوده است.

اگرچه خشکسالی و افزایش دما در سالهای اخیر نیز از غنای مراتع گلستان کاسته است اما میتوان با اجرای طرحهای چند منظوره، مراتع را احیا و مدیریت کرد تا علاوه بر افزایش تولید و بهره وری به ایجاد درآمد پایدار و اشتغال مولد و مهمتر از همه به حفظ محیط زیست این استان کمک کرد.

مرتعداری چند منظوره ضرورتی انکارناپذیر در گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اجرای طرحهای مرتعداری چند منظوره در مراتع این استان را با هدف اصلاح، احیا و تقویت مراتع و افزایش درآمد ذینفعان این منابع ملی از نیازهای ضروری میداند.

ابوطالب قزلسفلو معتقد است که در اجرای طرحهای مرتعداری چند منظوره و صرفا به جای استفاده صرف از علوفه مراتع برای دامها، به کشت گیاهان دارویی، نهالهای مثمر و
غیر مثمر (زارعت چوب)، تولید علوفه و یونجه نیز توجه میشود.

وی میگوید: طرحهای مرتعداری چند منظوره که هم اکنون طرح مطالعات آن توسط برخی کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در چهار شهرستان آق قلا، گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه درحال انجام است در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و با مشارکت و اولویت جوامع محلی، مرتعداران و ذینفعان آن اجرا میشود.

قزلسفلو اضافه کرد: پس از مشخص شدن نتایج مطالعات، پیشنهادهای لازم برای اجرای طرحهای چند منظوره در قالب کتابچه تدوین و در اختیار مرتعداران قرار میگیرد.

وی، ارائه آموزشهای ترویجی به دامداران برای استفاده از طرحهای پیشنهادی و کاهش دام آنان را از دیگر اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری ذکر کرد و گفت: با اجرای این طرحها علاوه بر حفظ و تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از بیانان زایی و خطر ریزگردها، به ایجاد درآمد و اشتغال پایدار برای دامداران کمک میشود.

مردم رکن اصلی حفظ منابع طبیعی و مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین با ضروری دانستن حفظ منابع طبیعی و محیط زیست با مشارکت مردم، خاطرنشان کرد: نباید به این منابع به چشم مسائل فانتزی یا تجملاتی نگاه کرد زیرا تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، پیامدهای زیانباری بر جامعه و حیات بشری میگذارد که سیلهای مخرب، آلودگی هوا و ریزگردها از مهمترین آن است.

قزلسفلو افزود: منابع طبیعی و مراتع تنها کارکرد علوفه ای ندارند بلکه کارکرد زیست محیطی و اکولوژیکی آنان بیسار مهمتر است و اهمیت این موضوع باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با اشاره وجود اراضی دیم بسیار در مناطق شمالی گلستان، گفت: میزان اندک بارش در این منطقه و شخم سالانه این اراضی کم بازده توسط بهره برداران، از عوامل اصلی مواجه شدن استان با خطر ریزگردها است که باید به آن توجه نماییم.

قزلسفلو به بهره برداران اراضی زراعی کم بازده مناطق شمالی استان پیشنهاد کرد که به جای شخم زدن و کاشت محصول، اجازه دهند این اراضی از پوشش طبیعی برخوردار شده و آن را به دامداران بفروشند زیرا درآمد آن بیشتر از برداشت محصولات کاشت شده خواهد بود.

پیش بینی 73 میلیارد ریال برای مقابله با بیابان زایی درمراتع گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از پیش بینی 73 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی برای مقابله با بیابان زایی و کانونهای ریزگرد در مراتع این استان در امسال خبر داد.

قزلسفلو گفت: با این اعتبارات که بخش زیادی از آن تخصیص یافته است، تا پایان امسال چند طرح در مراتع استان اجرا میشود که انجام 2100 هکتار بوته کاری، اجرای طرح ذخیره نزولات و بذرپاشی در سطح 3600 هکتار و اجرای مدیریت هرزآبها در سطح 850 هکتار از جمله طرحهای پیش بینی شده است.

وی معتقد است اجرای این طرحها علاوه بر مقابله با بیابان زایی و کانونهای ریزگردها، در تولید علوفه و ایجاد اشتغال پایدار نیز موثر است زیرا با بهره برداری از بوته کاریها پس از دو سال بطور متوسط در هر هکتار از مراتع تا 500 کیلوگرم و درصورت بارشهای مناسب تا یک تن علوفه تولید میشود.

قزلسفلو با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان گلستان گفت: اجرای این طرحها در پاکیزه نگهداشتن هوای گلستان نیز موثر است.

افزایش درآمد و ایجاد اشتغال برای مرتعداران

یک کارشناس منابع طبیعی گنبدکاووس نیز میگوید که با اجرای طرحهای مرتعداری چند منظوره میتوان به حفظ و احیای مراتع و نیز افزایش درآمد برای ذینفعان این منابع ملی کمک کرد.

صفر سیجانی بابیان اینکه امروزه درجهان 73 درصد بهره برداری از مراتع غیر علوفه ای است گفت: متاسفانه سالهاست که بهره برداری از مراتع درایران و این منطقه تک منظوره و فقط برای تامین علوفه دام است که اگر این نگاه به استفاده چند منظوره تغییر کند، فواید زیادی عاید مراتع و بهره برداران آن میشود.

وی افزود: بهره برداری چند منظوره از مراتع بایستی با نگاه علمی و با توجه به ظرفیتهای هر مرتع صورت گیرد به عنوان مثال در برخی مراتع گنبدکاووس امکان کشت گیاهان دارویی از جمله زیره و زعفران، در برخی مراتع آن مثل مراتع تنگلی که نزدیک به گمرگ و راه آهن و نیز تالابهای بین المللی است، امکان اجرای طرحهای گردشگری و در برخی مراتع نیز امکان پرورش دامهای سبک مثل ماکیان بومی وجود دارد.

سیجانی اضافه کرد: با این حال اجرای طرحهای چند منظوره مرتعداری باید پس از انجام مطالعات و امکان سنجی هر مرتع صورت گیرد ضمن اینکه 80 درصد طرحهای مرتعداری در گنبدکاووس نیازمند بازنگری است.

وی تصریح کرد: شهرستان گنبدکاووس درمجموع 350 هزار هکتار مرتع دارد که 66 قطعه از مراتع آن به مساحت 273 هزارو 117 هکتار ممیزی شده که 41 قطعه از آن به مساحت 171 هزارو 641 هکتار در اختیار 1634 بهره بردار و 197 هزارو 127 راس دام مجاز آنان قرار دارد.

سیجانی که رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس نیز میباشد، ادامه داد: علاوه بر این، در این شهرستان 18 شرکت تعاونی مرتعداری با 772 بهره بردار و تعداد 73 هزار و 442 راس دام مجاز فعالیت دارند که این شرکتها آمادگی لازم برای اجرای طرحهای چند منظوره مرتعداری را دارند.

آمادگی مرتعداران گلستان برای اجرای طرحهای چند منظوره

مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای منابع طبیعی و آبخیزداری (مرتعداران سابق) گلستان نیز با استقبال از بحث اجرای طرحهای مرتعداری چند منظوره در مراتع استان، گفت: این اتحادیه با در پیش گرفتن رویکرد اقتصادی به مراتع با هدف تقویت جوامع محلی که ازسال 95 آن را آغاز کرده است، موفق به کسب رتبه برتر کشوری دراین حوزه شد.

عبدالوحید هلاکو افزود: در 24 سالی که از عمر شرکتهای تعاونی مرتعداری در استان گلستان میگذرد و تعداد آنها اکنون به 25 شرکت رسیده و نیز 14 سالی که از عمر این اتحادیه میگذرد، برداشت از مراتع، صرفا علف چری یا تغذیه دامهای ذینفعان بوده است.

وی با اشاره به سیاستها و رویکردهای منابع طبیعی و آبخیزداری برای بهره برداری بهینه و اقتصادی (چند منظوره) از مراتع از جمله "توسعه باغها، کشت گیاهان دارویی، پرورش دام و ماکیان به شکل نیمه صنعتی، تولید علوفه و طرحهای گردشگری" اضافه کرد: این اتحادیه نیز در راستای این چشم اندازها، رویکرد خود را به استفاده اقتصادی از مراتع تغییر داده است.

هلاکو تصریح کرد: 25 شرکت تعاونی مرتعداری زیر مجموعه این اتحادیه که درمجموع 200 هزار هکتار مرتع و 1200 خانوار با 130 هزار راس دام سبک را زیر پوشش دارند، ظرفیت خوبی برای اجرای طرحهای مرتعداری با رویکردهای جدید منابع طبیعی و آبخیزداری هستند.

کشت گیاهان دارویی اولویت اول طرحهای چند منظوره

ام البنین ابراهیمی، دیگر کارشناس حوزه مرتع گنبدکاووس نیز معتقد است درصورت اجرای طرحهای چند منظوره مرتعداری، حداقل درآمد ذینفعان و مجریان طرحهای مرتعداری و نیز جوامع محلی دو تا سه برابر میشود.

وی، کشت گیاهان دارویی مانند زعفران، زیره، خارشتر، اسپند و کنگر را اولویت نخست در اجرای طرحهای چند منظوره مرتعداری دانست و گفت: در کنار آن، توسعه باغها از جمله پسته، زرشک، زیتون، انار و انجیر و دامداری صنعتی (دام سبک) با توجه به شرایط اقلیمی نواحی شمال گلستان و گنبدکاووس مفید است.

ابراهیمی اضافه کرد: با اجرای برخی طرحهای مرتعداری مثل بوته کاریها و ذخیره نزولات آسمانی میتوان نسبت به تامین آب مورد نیاز اجرای طرحهای چند منظوره مرتعداری کمک کرد.

خان محمد بهلکه دیگر کارشناس مرتع نیز معتقد است که بازنگری در طرحهای مرتعداری فعلی که تک منظوره بوده و صرفا بهره برداری علوفه ای از آن میشود، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است زیرا بهره برداری تک منظوره به هیچ وجه نیازهای معیشتی دامداران را برآورده نمیکند.

وی میگوید: تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارشها و خشکسالیهای ناشی از آن، حداقل در یک دهه اخیر سبب شده تا مراتع استان با فقر پوشش گیاهی مواجه شوند و دامداران در بسیاری از ایام سال مجبورند علوفه از خارج از مرتع خریداری و به دامهای خود بدهند.

بهلکه اضافه کرد: با این شرایط چاره ای جز اجرای طرحهای چند منظوره درمراتع گلستان با توجه به ظرفیتهای خوبی که در مراتع وجود دارد، نداریم و قطعا اجرای طرحهای جدید اگر همراه با مطالعات کارشناسی باشد، تاثیر 100 درصد مثبت برای مرتعداران به همراه خواهد داشت.وی تصریح کرد: اجرای طرحهای چند منظوره مرتعداری علاوه بر افزایش درآمد برای دامداران و مرتعداران، به ایجاد اشتغال پایدار برای فرزندان آنان، احیای مراتع ملی و حفظ محیط زیست در برابر ریزگردها کمک فراوانی میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها