منطق سازمان آزادیبخش فلسطین که از سوی محمود عباس یا ابومازن به عنوان رئیس خودگردان مطرح است منطقی، مبارزه‌گرا و مقاومت‌گرا نیست؛ به همین دلیل راهی که طی 20 سال اخیر از سوی یاسرعرفات دنبال می‌شد نتیجه‌ای نداشته و سودی برای مردم فلسطین نداشت.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۳۱

این مسیر تبعات و ضررهای بسیاری برای مردم فلسطین داشت؛ چرا که در توافقنامه اسلو اسرائیل به رسمیت شناخت شده اما آنها دولت خودگردان را به رسمیت نشناختند.

امروز نیز محمود عباس همان مسیر را طی می‌کند، این روزها بعد از اقدام ترامپ مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل چیزی برای فلسطین باقی نمانده است، اما همچنان شاهد موضع گیری‌های تسلیم گرایانه در اظهارات محمود عباس در موضع گیری‌های رسمی، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های وی هستیم. متاسفانه سخنان وی بازی با کلمات است چرا که به واسطه اقدام ترامپ دیگر موضوعی برای گفت‌وگو باقی نمانده است، اما محمود عباس سخن از تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل مطرح می‌کند.

وی همچنین سخن از عدم مبارزه مسلحانه و بکارگیری سلاح در مورد اسرائیل می‌گوید، این در حالی است که اسرائیل غزه و اطراف آن را میدان اعدام جوانان فلسطینی می‌کند، چرا که آنها را با تیز زده و اجازه انتقال به بیمارستان را نمی‌دهد این یعنی اعدام. بنابراین با توجه به اقدامات اسرائیل، عبارت‌های دوپهلوی محمود عباس کارساز نیست، آمریکا و رژیم صهیونیستی یا پشت‌پرده این توافق و این‌گونه اظهارات محمود عباس بودند و یا این‌که محمود عباس اعتقادی به سلاح، مقاومت و جهاد در برابر اسرائیل ندارد.محمود عباس حتی در سخنرانی خود در مجلس ملی فلسطین به جهاد و حماس اهانت کرد. در آنجا هم موضع جدی نگرفت و گفت هرگز مذاکره را قطع نمی‌کنیم اما آمریکا را به عنوان میانجی بیطرف قبول نداریم. 25 سال همچنان صحبت از مذاکره می‌شود، در حالی که در این مدت محاصره غزه تنگ‌تر شده است، گرانی به طور مصنوعی به مردم غزه که کانون جهاد و قیام است تحمیل شده است اما محمود عباس صحبت از تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل می‌کند. تعلیق یعنی اگر به جای آمریکا؛ روسیه و اروپا باشند همین روند چرخه و سیکل بسته با رژیم صهیونسیتی ادامه خواهد داشت. در حالی که مذاکره برای مذاکره نفعی برای مردم فلسطین نداشته و موجب بهره‌مندی اسرائیل شده است.

در مجموع طی این سال‌ها 735 قطعنامه از سوی شورای امنیت و سازمان ملل درباره مردم فلسطین و احقاق حق آنها صادر شده است اما هیچ کدام از آنها را رژیم صهیونسیتی اجرا نکرده است و هیچ اعتراضی هم نسبت به این اقدام اسرائیل از سوی فردی صورت نگرفته است، در همین قوانین بین‌الملل حق مبارزه مشروع و استفاده از هر گونه امکانات برای دفع اشغالگر ذکر شده و منعی در این ارتباط ذکر نشده است، اما محمود عباس از مخالفت با قیام مسلحانه و محور مقاومت سخن می‌گوید.

نباید اجازه فراموشی موضوع فلسطین یا به حاشیه رانده شدن آن را بدهیم و باید همچنان این موضوع در صدر اولویت‌های جهان اسلام قرار داشته باشد. قطعا کسانی که می‌خواهند مساله فلسطین فراموش شود شکست خواهند خورد، چرا که فلسطین به عنوان اولین قبله مسلمانان با جهان اسلام، قرآن و دین ما گره خورده است و مستکبرین باید بدانند نهایتا این مردم فلسطین و حامیان آنها هستند که پیروز میدان خواهند بود.

بنابراین باید بیش از پیش از ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک موجود در سازمان‌ها و پارلمان‌های مختلف عربی و اسلامی در راستای تقویت انتفاضه و حمایت از مردم فلسطین استفاده شود.

سید هادی سید افقهی/ کارشناس و پژوهشگر مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها