مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با هدف تاکید بر مواضع جنجالی دونالد ترامپ پیرامون قدس و پیشبرد سیاست‌های امنیتی – سیاسی ضد مقاومت وارد سرزمین‌های اشغالی شد. سفر معاون ترامپ بعد از دو بار تعویق در شرایطی انجام می‌شود که منطقه یکصدا اظهارات وقیحانه دونالد ترامپ مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و همچنان انتفاضه فلسطینی‌ها برای نجات قدس ادامه دارد. همچنین سفر مایک پنس، آزمونی برای کشورهای عربی خواهد بود که در زبان از قدس سخن می‌گویند، اما در عمل با سیاست‌های اشغالگرانه صهیونیست‌ها و آمریکا همراهی می‌کنند. سفر توهین‌آمیز مایک پنس ممکن است با واکنش‌های خشمگینانه‌ای از سوی فلسطینی‌ها مواجه شود .
کد خبر: ۱۱۱۴۵۳۱

به گزارش آسوشیتدپرس، سفر برنامهریزی شده مایک پنس عصر جمعه به وقت آمریکا شروع شد و تا روز سهشنبه ادامه خواهد داشت. پنس قرار است به مصر، اردن و سرزمینهای اشغالی سفر کند. این پنجمین سفر وی به سرزمینهای اشغالی به شمار میآید. به گزارش ایرنا و به نقل از آسوشیتدپرس، پنس با دو پرونده که مدتهای طولانی در صدر اولویتهای سیاست خارجی آمریکا پیرامون فلسطین بوده به منطقه میآید؛ یکی تاکید بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و دیگری توجیه محدود کردن کمکهای آمریکا به فلسطینیها. وی هنگامی که عضو کنگره آمریکا بود تلاش زیادی برای تغییر سیاست واشنگتن در قبال قدس و محدود کردن کمکها به فلسطینیها انجام داد. آذرماه گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت میشناسد. چند روز پیش نیز آمریکا اعلام کرد ارائه 65 میلیون دلار از کمکهای خود را به آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) تعلیق میکند. تصمیم ترامپ در خصوص قدس با اعتراضهای گستردهای در سطح جهان مواجه شد و در پی آن «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و مقامات مصر برنامه دیدار با پنس را لغو کردند. به دنبال آن قرار شد این دیدار در چهاردهم ژانویه برگزار شود که یک بار دیگر این برنامه نیز به دلیل عدم استقبال رهبران منطقه از معاون ترامپ به تعویق افتاد .

اقدامی گستاخانه

پنس، اولین مقام ارشد دولت آمریکا خواهد بود که از زمان اعلام پایتختی قدس برای اسرائیل از سوی ترامپ به اراضی اشغالی سفر میکند. نقطه اوج سفر پنس روز سهشنبه خواهد بود که قرار است دیداری مناقشه برانگیز از دیوار ندبه در بخش اشغال شده قدس داشته باشد. قبلا حتی مقامات دینی اسرائیل اعلام کرده بودند چنین دیداری میتواند مناقشهبرانگیز باشد و از بنیامین نتانیاهو خواسته بودند از انجام آن جلوگیری به عمل آورد. همچنین پنس قرار است در کنست اسرائیل سخنرانی کند. وی در این سفر نشستهایی را هم با مقامات مصری و اردنی خواهد داشت. مقامهای ارشد کاخ سفید گفتند مسائل محوری در تور سفرهای مایکل پنس «مقابله با تروریسم، مسائل امنیتی و مساله ایران» خواهد بود .

انتظار میرود گروههای فلسطینی با محکوم کردن سفر معاون ترامپ خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی شوند. مقامات دولت خودگردان گفتهاند حاضر به دیدار و گفتوگو با معاون ترامپ نیستند. شورای ملی فلسطین هفته گذشته با برگزاری یک نشست مهم اعلام کرد توافق اسلو در شرایط کنونی دیگر کاربردی ندارد و از کمیته اجرایی ساف خواست برای تعلیق تعهدات خود طبق این توافق عمل کند .

انتقال سفارت

مقامات آمریکایی میگویند، تصمیم این کشور برای انتقال سفارت خود از تلآویو به بیتالمقدس همچنان به قوت خود باقی بوده و این انتقال تا سال 2019 انجام خواهد شد. به گزارش مهر و به نقل از رسانه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، مقامات آمریکایی اعلام کردند واشنگتن در نظر دارد تا سال 2019 میلادی، سفارتخانه این کشور را از تلآویو به قدس منتقل کند. به گفته این منبع، واشنگتن در صدد است با هدف تسریع در این اقدام، به جای احداث ساختمان جدیدی برای سفارتخانه خود در قدس، یکی از ساختمانهای کنونی متعلق به فعالیتهای به اصطلاح کنسولی کنونی در غرب بیتالمقدس در منطقه «آرنونا» را به مکان جدید سفارتخانه آمریکا تبدیل کند. بنیامین نتانیاهو ادعا کرده بود انتقال سفارتخانه مذکور از همین امروز آغاز شده و فقط یک سال طول میکشد اما دونالد ترامپ گفته است تاریخ انتقال سفارت طی یک سال آینده نخواهد بود! همچنین مجمع عمومی سازمان ملل 21 دسامبر سال جاری میلادی با 128 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 35 رأی ممتنع، پیشنویس قطعنامه مربوط به وضعیت قدس را علیه اقدام یکجانبه ترامپ به تصویب رساند.

طی روزهای گذشته بارها مسلمانان در سراسر جهان با تجمعهای اعتراضی خود بر این نکته تاکید کردند که بیتالمقدس پایتخت ابدی فلسطین خواهد بود. روز گذشته نیز شرکتکنندگان در کنفرانس جهانی حمایت از قدس که در دانشگاه الازهر مصر برگزار شد، یک بار دیگر بر این مساله تاکید کردند. به گزارش مهر، در بیانیه پایانی این کنفرانس آمده است: کنفرانس جهانی حمایت از قدس که در قاهره برگزار شد و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در آن حضور داشت، خواستار بررسی تحولات بعد از تصمیم اخیر واشنگتن برای به رسمیت شناختن بیتالمقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است. شرکتکنندگان در این کنفرانس که از مسئولان بلند پایه و شخصیتهای برجسته از 86 کشور بودند، بر عربی و اسلامی بودن بیتالمقدس تاکید کردند. همچنین در این بیانیه پیشنهاد شد سال 2018 سال قدس شریف باشد. شرکتکنندگان در این کنفرانس از تصمیم گیران در جهان اسلام و کشورهای عربی خواستار حمایت از قدس، بدون اتخاذ تصمیمی علیه مساله فلسطین یا عادسازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی شدند.

تداوم انتفاضه

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد سه نفر از نظامیان آن در نزدیگی گذرگاه النبی در مرز بین کرانه باختری و اردن، زیر گرفته شدند. منابع اسرائیلی تاکید کردند یک جوان فلسطینی دیروز با خودروی خود سه نفر از نظامیان صهیونیست را در گذرگاه النبی زیر گرفت. کانال 14 رژیم صهیونیستی گزارش داد، سه نظامی زخمی شدند و جوان فلسطینی نیز بازداشت شده است. همچنین نیروهای اشغالگر با یورش به شهرک الیامنون در غرب جنین چهار جوان فلسطینی را بازداشت کردند. از یک ماه پیش که به دنبال سخنان وقیحانه دونالد ترامپ انتفاضه یاری قدس شروع شد هر روزه شهرهای کرانه باختری و غزه شاهد اعتراضات جوانان مبارز فلسطینی است. تاکنون صدها نفر دراین ارتباط بازداشت و هزاران نفر نیز مجروح شدهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها