یک مقام مسئول با بیان اینکه خودروهای آفرود (شیب نورد) عاملی مهم در تخریب بوستان جنگلی سوهانک واقع در شمال شرقی تهران به شمار می‌آیند، از توقیف 25 خودروی آفرود در این بوستان جنگلی خبرداد.
کد خبر: ۱۱۱۴۵۰۴

به گزارش اداره کل منابع طبیعی استان تهران، جلیل انزابی زاده، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اعلام این خبر افزود: این خودروها در پی گشت زنیهای اکیپ یگان حفاظت منابع طبیعی توقیف و پس از هدایت به پارکینگ و تشکیل پرونده تخلف، مالکان آنها برای پیگرد قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی تردد این خودروها در اراضی جنگلی و مرتعی را عاملی مهم در تخریب این اراضی دانست و اظهار داشت: از آنجایی که این خودروها قابلیتهایی از لحاظ توانایی و فنی دارند، میتوانند مسیرهای ناهموار بویژه مسیرهای جنگلی، مرتعی و بیابانی را طی کنند که بر اثر این ترددها پوششهای منطقه همچون بوتهها، درختچهها و انواع گیاهان مورد تخریب قرار میگیرند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران به آسیبهای جدی دیگری که توسط این خودروها به طبیعت و محیط زیست وارد میشود اشاره کرد و در این باره یادآور شد: در پی عبور این خودروها خاک به شدت کوبیده و دچار فرسایش شده و ریسک سیل خیزی افزایش یافته که به دلیل کوبیدگی خاک رشد گیاهان نیز از بین رفته و امنیت حیات وحش منطقه به خطر میافتد.

این مقام مسئول عرصههای منابع طبیعی را سرمایههای ارزشمند ملی و از نیازهای اساسی و بی بدیل نسل حاضر و آینده دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت بالای این عرصهها، صیانت، حراست و مراقبت از این منابع وظیفه همگانی است و ورود به طبیعت باید به دور از آسیب رساندن به آن انجام شود.

انزابی زاده تأکید کرد: طبیعت گردی باید مسئولانه صورت گیرد که هم فعالیتهای تفریحی گردشگری انجام شود و همچنین آسیبی به عرصههای طبیعی وارد نشود که برای این موضوع باید تدبیری اندیشه شود که یکی از راه حلهای مناسب، پیشنهاد تشکیل کمیته ساماندهی آفرود سواران است.

وی در ادامه اضافه کرد: این کمیته میتواند با عضویت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری و دیگر دستگاههای مرتبط تشکیل شود که ضمن هماهنگی تصمیماتی را در مورد انتخاب مناطقی که مناسب این فعالیت باشد اتخاذ کنند تا بدین وسیله علاقمندان رشته ورزشی آفرود سواری بتوانند فعالیت خود را به دور از آسیب رسانی به طبیعت و محیط زیست انجام دهند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران به ادامه برخورد با متخلفین و تخریب گران اراضی ملی و عرصههای طبیعی تأکید و بیان کرد: از این پس ورود خودروهای آفرود به بوستان جنگلی سوهانک و دیگر عرصههای منابع طبیعی استان تهران ممنوع بوده و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.وی از عموم مردم و گردشگران درخواست کرد ضمن رعایت نکات ایمنی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و اقدامات آسیب زا به عرصههای منابع طبیعی مراتب را فوراً از طریق شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها