در حساس‌ترین و مهیج‌ترین مبارزه رقابت‌های کشتی پهلوانی قهرمانی ایران که پنج‌شنبه در مشهد برگزار شد، جابر صادق‌زاده کشتی‌گیر مازندرانی برابر احمد میرزاپور از خراسان رضوی به روی تشک رفت و در حالی که 3 بر صفر عقب بود در حرکتی که خصایص پهلوانی در آن دیده نمی‌شد، برابر احمد میرزاپور با ضربه فنی به برتری رسید و برای چهارمین مرتبه صاحب بازوبند پهلوانی شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۵۶

ایسنا در گزارش این مبارزه نوشت: میرزاپور در حالی که 3 بر صفر از حریف خود پیش بود، به یکباره داور مبارزه را قطع کرد تا به صادقزاده برای ضربه زدنهای مکرر بر سر و صورت میرزاپور هشدار دهد. طبق قانون و عرف کشتی زمانی که داور مبارزه را قطع میکند، پس از اعلام نظر خود، کشتیگیران را به وسط تشک هدایت میکند و سپس با اطمینان از آمادگی و تمرکز هر دو کشتیگیر برای ادامه مبارزه، با نواختن سوت و همزمان اشاره دست، ادامه جریان مبارزه را اعلام میکند. در کشتی پهلوانی نیز این رسم همواره رعایت شده است و حتی دو کشتیگیر برای زدودن هر گونه اختلاف در ادامه مبارزه با تاکید داور با یکدیگر دست میدهند و آنگاه مبارزه را ادامه میدهند.

متاسفانه این موارد در مبارزه صادقزاده و میرزاپور رعایت نشد. زمانیکه داور سوت قطع مبارزه را میزند به صادقزاده برای زدن ضربه بر سر میرزاپور تذکر میدهد اما در حالی که میرزاپور با نگاه به سمت پایین و کشیدن دست بر سر و صورت، خود را مهیای حضور در وسط تشک و ادامه مبارزه میکرد، داور بدون هیچگونه هماهنگی و رعایت موارد فوق، اقدام به نواختن سوت میکند و صادقزاده نیز بدون توجه به اصول جوانمردی که حرف نخست را در این رشته میزند، از حواسپرتی میرزاپور سوءاستفاده کرده و به پاهای او حمله ور میشود و در چند ثانیه پشت او را به خاک میرساند و به این ترتیب با ضربه فنی برای چهارمین مرتبه صاحب بازوبند پهلوانی ایران در سال 96 میشود.

در رشتهای مانند کشتی پهلوانی که ریشه در فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دارد و پهلوانان بزرگی همچون پوریای ولی، ابراهیم حلاج یزدی، اکبر خراسانی، عباس زندی، احمد وفادار، غلامرضا تختی، علیرضا سلیمانی و... را که همگی در داشتن منش و رفتار پهلوانی شهره عام و خاص بودهاند در دامان خود پرورش داده، در مبارزاتشان هیچگاه مردانگی و مروت را فدای نتیجهگرایی و رسیدن به بازوبند پهلوانی نکردهاند که اگر اینگونه بود این رشته از هزاران سال پیش تا به امروز قدمت نداشت و این بزرگان را تحویل جامعه نمیداد.

داور این میدان شناخت چندانی با کشتی پهلوانی و قوانین آن نداشت و رئیس کمیته داوران فدراسیون کشتی باید پاسخگوی چرایی این موضوع باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها