تازه‌های کسب و کار

کمک استارت‌آپ‌ها به اشتغال‌زایی دانشجویان و توسعه منابع مالی دانشگاه‌ها

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، الگویی است که در دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا بخوبی اجرا شده و پیشرفت مناسبی برای دانشگاه به ارمغان آورده است که در این الگوی پیشرفت، با تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان برای مراکز آموزشی کسب درآمد می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۱۲۶۶۵

به گزارش جامجم، دکتر رضا روستا آزاد در گفتوگو با ایسکانیوز گفت: اگر بودجه پژوهشی دانشگاه را کنار بگذاریم، حدود 120 میلیارد تومان بودجه اعطایی دولت به دانشگاه شریف است که اصلا کافی نیست؛ بخصوص همان درآمد اقتصادی خود دانشگاه نیز با وضعیت الان کشور و مدیریتها امکان دارد حاصل نشود. وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی و کاهش تعداد دانشجویان برای درآمدزایی دانشگاهها در دوره کارشناسی راهی نیست و فقط شهریه منبع درآمدی دانشگاههای خصوصی و نیمه دولتی است و قطع وابستگی به شهریه در این دانشگاهها ساز و کار خاصی را میطلبد، پس دانشگاهها باید در قسمت تحصیلات تکمیلی مباحث کارآفرینی را تقویت کنند البته کارآفرینی و شرکتهای نوپا در دوره کارشناسی هم میتواند انجام شود.

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف افزود: دانشجویانی وجود دارند که در دوره کارشناسی، استارتاپها و شرکتهای نوپایی راهاندازی میکنند و از این طریق درآمد کسب میکنند. از طرفی به دانشجوهای محقق و پژوهشی حق دانشگری بدهند که در تمام کشورهای دنیا مانند آمریکا هم این کار مرسوم است.

استارتآپی که با تصاویر ماهوارهای، دست عربستان را رو کرد

تصاویر ماهوارهای جدید از دو پالایشگاه نفت بزرگ عربستان سعودی نشان میدهد که این کشور ممکن است میزان ذخایر نفت خود در نیمه اول سال 2017 را پایینتر از سطح واقعی اعلام کرده باشد. به گزارش جامجم و به نقل از ایسنا، تصاویر ماهوارهای که استارت آپ Bird.i گردآوری کرده است، نشان میدهد با وجود تعهد عربستان برای کاهش تولید در راستای توافق نفتی اوپک، نفت خامی که در دو پالایشگاه بزرگ راس تنورا و یانبوی عربستان نگهداری میشود در فاصله ژانویه تا ژوئن سال 2017 افزایش یافت، در حالی که آمارهای رسمی عربستان کاهش میزان تولید را نشان میداد.

شرکت Bird.i تصاویر ماهوارهای، پهپاد و هوایی از منابع مختلف را جمع آوری و تحلیل میکند. برخی از این تصاویر به صورت سیاه و سفید و برخی به صورت رنگی گرفته شدهاند. این فناوری اجازه میدهد، پر بودن مخازن نفتی بر اساس سایه سقف شناور مخازن برآورد شود. هر چه سایه بیشتر باشد نشان میدهد که سطح و مخازن نفت پایین هستند. عواملی مانند زمانی که تصاویر گرفته شدهاند، موقعیت خورشید و موقعیت ماهواره نیز در نظر گرفته شدهاند. تصاویر گرفته شده از پالایشگاه راس تنورا که بزرگترین پالایشگاه عربستان با ظرفیت 550 هزار بشکه در روز است، نشان میدهد ذخایر در ژانویه نسبت به مارس کمتر بودهاند که تولید بالاتر عربستان را نشان میدهد.

عربستان سعودی، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت جهان و بزرگ ترین صادرکننده عضو اوپک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها