دولت برنج‌های با شناسنامه مازاد شالیکاران گیلان را خریداری می‌کند

سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان از خرید برنج‌های شناسنامه دار مازاد کشاورزان استان به نرخ توافقی توسط دولت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۲۳۱۳

به گزارش ایرنا، یعقوب خضرایی افزود: کشاورزان گیلانی که برنج مازاد فروخته نشده، دارند و مایل هستند آن را به قیمتهای توافقی اعلام شده دولتی بفروشند، مشمول این طرح حمایتی میشوند. وی ادامه داد: به دنبال سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به گیلان و بررسی راههای رونق بخشی به بازار برنج بومی، طرح حمایتی خرید توافقی برنجهای با کیفیت بومی اجرایی شده است.

به گفته خضرایی، کشاورزان باید قبل از عرضه برنج خود به اداره کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کرده و معرفی نامه مربوط به سطح زیر کشت ، نوع برنج و میزان تولید را دریافت دارند.

سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان افزود: این طرح خرید حمایتی اعلام شده فقط شامل کشاورزان شالیکار میشود و دولت برنامه ای برای خرید از کارخانه داران و دلالان ندارد.وی گفت: نرخ خرید توافقی برنج بر اساس هشت درصد شکستگی به ازای هر کیلوگرم رقم صدری وهاشمی، 9 هزار و 100 تومان ، شیرودی پنج هزار و 450 تومان و همچنین ندا و نعمت چهار هزار و 850 تومان تعیین شده است.

خضرایی افزود : به ازای هر درصد شکستگی بیشتر از هشت درصد شکستگی تعیین شده از نرخ برنج کسر و به ازای شکستگی کمتر از هشت درصد، به نرخ برنج اضافه میشود. وی ادامه داد: حداکثر شکستگی قابل قبول برای خرید توافقی برنج 15 درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای افزایش نرخ خرید توافقی، هفت و نیم درصد تعیین شده است.

خضرایی با بیان اینکه برنجهای قابل خرید توافقی باید تولید داخل و محصول فصل زراعی امسال باشند، تصریح کرد : برنجها باید آفت زدگی نداشته و کاملا سالم باشند. به گفته سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان، رقمهای بومی صدری وهاشمی از کشاورزان گیلان و رقمهای پر محصول شیرودی ، ندا و نعمت از کشاورزان مازندران خریداری میشود. وی هدف از خرید توافقی برنج را خارج کردن بازار برنج داخلی از رکود ، حمایت از شالیکاران و تامین بخشی از ذخایر راهبردی برنج کشور اعلام کرد.وی یادآور شد: در حال حاضر یک مرکز خرید در رشت و یک مرکز خرید در شهرستان رودسر واقع در شرق گیلان دایر شده و در صورت وجود استقبال، یک مرکز دیگر نیز در انزلی دایر میشود .

بیش از 317 هزار بهره بردار در 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان فعالیت دارند و سالانه حدود یک میلیون و 160 تن شلتوک به دست میآورند که از این میزان، حدود 750 تن برنج سفید با کیفیت بدست میآید. گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشوری را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج بعد از استان مازندران را دارد.ارقامهاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقمهای کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقمهای پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت میشود. بیشترین رقمهای کشت شده برنج در این استان، رقمهای کیفیهاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها