رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره سراسری تئاتر مهر:

آوازه کاشان با برگزاری جشنواره تئاتر مهر جهانی تر می شود

فروغ صالحی شهرابی- خبرنگار جام جم کاشان: رئیس شورای سیاست‌گذاری سیزدهمن جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان گفت: انتظار می‌رود با برگزاری این دوره از جشنواره، شایستگی‌های کاشان بیش از گذشته مطرح شده و آوازه خطه جهانی‌تر گردد.
کد خبر: ۱۱۱۲۲۷۴

سعید ابریشمیراد، با یادآوری پذیرش متون نمایشی با موضوعات متعدد و گوناگون خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر میتواند ابزاری برای بهرهگیری هرچه بهتر از انواع هنرها بهویژه ادبیات که در زندگی ما جایگاهش را از دست داده باشد.

وی از آشنا نبودن با مفاخر ادبی به عنوان یک فقر فرهنگی نام برد و گفت: باید با اجرای فعالیتهایی نظیر جشنواره تئاتر مهر شاهد ترویج این نوع فعالیتها در گستره شهر و جامعه باشیم.

شهردار کاشان، از حضور داوران ملی چون کوروش نریمانی، امیر یاراحمدی و حمیدرضا نعیمی در سیزدهمن جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان خبر داد.

نقشآفرینان سیزدهمین صحنه مهر کاشان مشخص شدند

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان از اعلام نتایج نهایی آثار منتخب برای حضور در این جشنواره خبر داد.

محمد شفافی اظهار کرد: هیئت انتخاب پس از بازبینی نهایی نمایشها در 2 بخش نمایش خیابانی و صحنهای و بر اساس قالبهای مسابقه، نمایشنامهخوانی، میهمان و....آثار منتخب را اعلام کرده است.

وی، با اشاره به آثار منتخب حاضر در جشنواره سیزدهم در بخش نمایش صحنهای، خاطرنشان کرد: نمایشهای «گمشده در هزار توی زمان» نوشته علی نبیپور و با کارگردانی حسین اسدی از جزیره خارک، «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» با متن مصطفی کولیوند و کارگردانی نمایشی مرتضی جلالی از قم،«اگر شبی از شبها» از بوشهر، « مجلس شاه کشی به روایت عکاس باشی» کاری از مهرداد اتابک از نهاوند، «دنده معکوس، نوربالا» اثر جواد دارینی از سبزوار،«آخرین نامه»نوشته مهرداد کوروش نیا و با کارگردانی علیرضا مویدی از شاهرود و «گمشده» فرهاد لباسی از همدان در این بخش حضور دارند.

به گفته وی، «کافیشاپ» کاری از حسینعلی بینوا، «قند خون» اثر لیلی عاج، «مجلس مختلف خوانی» کاری از مرتضی جلیلدوست و با متن صبا نجاتی، «کاسکت» کاری از شهاب مهریان از تهران در جشنواره سیزدهم نیز به اجرا درمیآیند.

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، نمایش‌‌های «رام کردن مرد سرکش» کاری از علی شریعتزاده با متنی از داوود فتحعلی بیگی، «تنفر از خود» اثر سیدمصطفی آقامیری، «بینوایان» حمیدرضا آخوندنصیری، «روز نهم» محسن ابوالفتحی، «دموکراسی زیر نور ماه» اثر رضا رادبخت،«چشمهای بسته از خواب» کاری از مجتبی جدی و با نمایشنامهای از محمد چرمشیر و «خروس» اثر دیگر علی شریعتزاده بر اساس نمایشنامه محمد رحمانیان از کاشان را از دیگر آثار حاضر در بخش نمایش صحنهای این جشنواره برشمرد.

شفافی همچنین یادآور شد: سه اثر «رسانه امروز» از راضیه بادروج،«ضیافت» محسن خسروی بر اساس نوشته بهرام بیضایی و «هملت با سالاد فصل» نوشته اکبر رادی از کاشان از آثار منتخبی است که در قالب نمایشنامهخوانی اجرا میشود.

وی در ادامه به آثار گونه نمایش خیابانی نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز «بیماری لاعلاج» اثر مریم خاککار از ملایر، «به سرعتگیر نزدیک میشوید» محمد محسنی از ساوه، «مخاطب خاص» با کارگردانی مریم نیک آیین و متن کرامت یزدانی از یزد، «هوش اقتصادی» محمد مهدی پازوکی از کرج و «داستان یک افتتاحیه» میثم آبادانی از تفرش از جمله آثار بخش نمایش خیابانی در این جشنواره هستند.

به گفته وی، «نبش کوچه بن بست» کاری از مهدی حبیبی و «بازگشت» پیام عزیزی از تهران به همراه «آپارتمان فروشی» از رضا کریمی، «همسایهداری» کاری از محسن بلوری و «گنهکاران به بهشت نمیروند» نوشته عباس تیمورزاده و با کارگردانی حسین حداد از کاشان از دیگر آثار حاضر در بخش خیابانی جشنواره سیزدهم هستند.

رشد 32 درصدی گروه های نمایشی حاضر در جشنواره سیزدهم

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، از رشد 32 درصدی نمایشها و گروههای نمایشی حاضر در مرحله نهایی این جشنواره خبر داد.

محمد شفافی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره، 339 گروه نمایشی از سراسر ایران با ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره نسبت به حضور در این رویداد هنری اعلام آمادگی کردند که 245 گروه در بخش نمایش صحنهای و 94 گروه نیز در حوزه نمایش خیابانی متقاضی حضور در جشنواره سیزدهم بودند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت آمار 288 اثر متقاضی در سال گذشته، شاهد رشد 18 درصدی استقبال هنرمندان عرصه نمایش از جشنواره سراسری تئاتر مهر در این دوره هستیم.

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، با بیان اینکه از 102 اثر منتخب اولیه 75 اثر مربوط به نمایش صحنه ای و 27 اثر نیز متعلق به نمایش خیابانی بود گفت: این میزان آثار منتخب در مقایسه با آمار 71 نمایش در دوره دوازدهم افزایش 43 درصدی را نشان میدهد.شفافی، با اشاره به اینکه در مرحله نهایی 33 گروه نمایشی در مرحله نهایی این جشنواره حضور دارند یادآور شد: این تعداد، در مقایسه با آمار 25 گروه نمایشی در دوره دوازدهم رشد 32 درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: از میان گروههای نمایشی حاضر در مرحله نهایی جشنواره، 20 گروه در حوزه نمایش صحنهای، 10 گروه در عرصه نمایش خیابانی و سه گروه نیز در قالب نمایشنامه خوانی به اجرا میپردازند.

دبیر جشنواره سیزدهم همچنین در مورد شهرهای حاضر در سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان بیان کرد: در بخش خیابانی، کاشان با سه اثر و تهران با 2 اثر به همراه شهرهایی مانند ملایر، ساوه، پاکدشت، کرج، تفرش، اراک و یزد هر کدام با یک اثر حضور دارند.شفافی ادامه داد: در بخش صحنهای نیز هنرمندان کاشان با 6 اثر و تهران با چهار گروه نمایشی افزون بر شهرهای سبزوار، شاهرود، جزیره خارک، قم، بوشهر، نهاوند هر کدام با یک نمایش منتخب به همراه اثر منتخب گروه نمایشی اتباع افغانستانی حاضر هستند.وی، حضور سه گروه نمایش کاشانی در قالب نمایشنامهخوانی در این دوره از جشنواره را نیز خاطرنشان کرد و گفت: حضور 12 گروه نمایشی از این شهرستان -بدون در نظر گرفتن کار مشترک هنرمندان کاشان و سبزوار- که افزایش چهار برابری نسبت به دوره دوازدهم را نشان میدهد بیانگر استقبال و اعتماد تلاشگران هنر نمایش کاشان به جشنواره سیزدهم است.

دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، با تأکید بر شاخص بودن کاشان در برگزاری رویداد ملی هنر نمایش در سطح اول جشنوارههای تئاتر کشور، آن را نشان دهنده توانمندی و ظرفیتهای ناب شهرستان در این حوزه با وجود تمام تنگناهای مالی و امکاناتی قلمداد و از آن به عنوان بستری برای معرفی چهرههای عالم هنر نظیر احمد مهرانفر، امیر حریری، خیام وقار، عباس جمالی، محمد یزدانپرست و... یاد کرد.

ایجاد رادیو کاشان مقدمه تحول در یک منطقه است

مدیرکل صدا و سیمای استان اصفهان، راه اندازی رادیو در کاشان را ضروری دانست.

مسعود احمدی افزادی، از کاشان به عنوان یکی از مناطق بزرگ با پیشینه و قدمت چند هزار ساله یاد کرد و گفت: ایجاد صدای رادیو در کاشان مقدمهای برای تحول در یک منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با صدای رادیو می توانست مقدمهای برای تحولی بزرگ در این منطقه باشد.

مدیرکل صدا و سیمای استان اصفهان، آماده سازی فضای رادیو و ایجاد آن در منطقه فرهنگی کاشان را مورد تأکید دانست و افزود: ایجاد یک رسانه ملی در منطقه تاریخی کاشان میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها