رمزگشایی از واکنش اروپا در مقابل دیوانه‌بازی ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا فردا درباره حضور یا خروج از برجام نظر خود را اعلام می کند

توافق هسته‌ای در حالی این روزها به آستانه دوسالگی خود رسیده که به دلیل کارشکنی‌های آمریکا در این مدت آن‌طور که انتظار می‌رفت برای جمهوری اسلامی ایران منافع اقتصادی به همراه نداشت، اما فارغ از این مساله ابعاد مختلف دیگری در کنار این توافق وجود داشت که می‌تواند درس‌های زیادی برای کشورمان داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۹۵

یک مقام ارشد وزارت خارجه کشورمان در همین زمینه اظهار کرد که توافق هستهای ایران با 1+5، بخوبی نشان داد که این توافق فقط برای طرفهای خارجی موفق بوده است. وی با بیان این اظهارات در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران، افزود: ایران بهطور کامل به تمام تعهدات خود در این توافق پایبند بوده و آژانس بینالمللی انرژی اتمی تاکنون نزدیک به ده بار این مساله را تائید کرده است. با این حال، ایران و مردم این کشور این توافق را یک رخداد موفق قلمداد نمیکنند، زیرا طرف دیگر این توافق بهطور کامل به تعهدات خود پایبند نبوده است.

این مقام آگاه وزارت خارجه به این مساله اشاره کرد که ایران از برداشته شدن تحریمها سود و منفعتی به دست نیاورده است.

از این نکته هم نباید غفلت کرد که همزمان با دوسالگی برجام، رئیسجمهور آمریکا باید در 12 ژانویه (22 دی) بار دیگر به وظیفه خود یعنی تعلیق تحریمهای کنگره علیه ایران عمل کند، هرچند اینبار برخی گمانهزنیها حکایت از این دارد که شاید این کار را انجام ندهد.

عدم تمدید تعلیق تحریمها از سوی رئیسجمهور آمریکا به معنی خروج رسمی این کشور از برجام است و این میتواند آغاز فاز تازهای در برابر برجام و همچنین دیگر مسائل بینالمللی باشد.

ایران آماده خروج آمریکا
از برجام

البته وزیر امور خارجه کشورمان درباره پیشبینیاش از تصمیم ترامپ گفت، «بعید میدانم خود آقای ترامپ هم هنوز اطلاع داشته باشد که در ارتباط با برجام چهکار کند». محمدجواد ظریف، عصر دیروز بعد از ورود به مسکو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیشبینی شما از تصمیمی که ترامپ در روز جمعه در ارتباط با برجام خواهد گرفت چیست، گفت: معلوم نیست.

وی افزود: یکی از سیاستهایی که آقای ترامپ دنبال کرده این است که قابل پیشبینی نباشد و ایشان در حدی این سیاست را به نهایت خود رسانده که دیگر آمریکا حتی برای هیچیک از شرکایش نیز قابل اعتماد نیست.

یک مقام آگاه در وزارت خارجه هم در این زمینه گفت: «چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر ترامپ همچنان روی گزینه تمدید تحریمها تاکید کرده و از این توافق خارج شود؟ چیزی که میتوانم به شما بگویم این است که ما تمام دستورات لازم در این زمینه را دریافت کردهایم. سازمان انرژی اتمی ایران کاملا آماده است تا برنامه هستهای خود را سرعت ببخشد. از سوی دیگر ما در حال ایجاد و فعالسازی مکانیزمی در برجام هستیم تا بتوانیم با عدم پایبندی آمریکا با آن مقابله کنیم».

این مقام ارشد وزارت خارجه در مورد آینده برجام افزود: «حالا زمان آن رسیده که ترامپ بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تائید کند. اگر او این کار را انجام ندهد، باید آن را به مثابه پایان برجام برای ایالات متحده دانست. حال این سوال پیش میآید که در این صورت آیا برجام برای ایران و دیگر طرفها نیز به نقطه پایانی خود رسیده است؟ در حقیقت پاسخ این سوال بستگی زیادی به واکنش طرفهای اروپایی دارد». وی درباره بیاعتمادی به اروپاییها عنوان کرد: اروپاییها باید ایران را متقاعد کنند که میتوانند بدون حضور آمریکا نیز به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بمانند. این مساله بسیار مهمی است. با این حال، ما تصور نمیکنیم که اروپاییها دست به چنین اقدامی بزنند. ما تصور نمیکنیم اروپاییها بتوانند از شرکتهای خود مقابل آمریکا دفاع کنند و همچنین در حالیکه تحریمهای آمریکا علیه ایران بازگشته است، این شرکتها را تشویق به ادامه همکاری با ایران کنند. گرچه طرفهای اروپایی طی 3ـ2 ماه اخیر توانستهاند از هر اقدام اشتباهی از سوی کنگره آمریکا در قبال برجام ممانعت به عمل آورند، با این حال من مطمئن نیستم که آنها بتوانند در مواجهه با خود ترامپ موفق شوند.

وی در پایان با بیان اینکه این توافق در شرایط بسیار حساسی قرار دارد، اظهار کرد: ما در حال حاضر و در مقایسه با هر زمانی در گذشته، بیش از همیشه به درایت و تعقل در این زمینه نیاز داریم.

همانطور که این مقام مسئول در وزارت خارجه تاکید کرده، در صورت تمدید نشدن تعلیق تحریمها از سوی ترامپ، یکی از مولفههای مهم، چگونگی عملکرد اروپا در این مسیر است و این در حالی است که کشورهای تاثیرگذار قاره سبز در یکی دو سال گذشته گرچه سعی کردهاند به صورت کژدار و مریز در مسیر اجرای برجام قدم بردارند اما همچنان در انجام اقدامات اثرگذار در این راه، تعلل میکنند.

جامجم در گفتوگو با جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس و همچنین لرد لمونت نماینده ویژه تجاری نخستوزیر انگلیس که برای حضور در اجلاس امنیتی تهران به کشورمان آمده بودند به بررسی عملکرد آمریکا و اروپا در قبال برجام پرداخته است.

سیدمجتبی موسوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها