خبره ورزش با خبره بازی‌های المپیک 2 مفهوم جداگانه دارد

انتقادهای هاشمی‌طبا به انتخابات کمیته ملی المپیک

حضور روسای فدراسیون‌های ورزشی در انتخابات 25 دی کمیته ملی المپیک برای انتخاب رئیس و اعضای هیات اجرایی همین طور دبیر کل و نایب رئیس و ... سبب شده این روزها اخبار زیادی از کمیته ملی المپیک شنیده شود. در روزهای اخیر روسای فدراسیون‌های ورزشی در انتخاباتی که در پیش است ثبت‌نام کرده‌اند و هرکدام با هدف و ماموریت‌های مشخص شده‌ای وارد کارزار شدند تا چرخ ورزش در نهادی با عظمت کمیته ملی المپیک که از زیرمجموعه‌های کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در کشورها به‌شمار می‌رود بچرخد هر چند در این میان بحث‌هایی هم از همان روز معرفی کارشناسان خبره کمیته ملی المپیک مطرح شده که انتقادهایی را به همراه داشته است. یکی از منتقدان این انتخابات مصطفی هاشمی‌طبا رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی و ریاست‌پیشین کمیته ملی المپیک است که سابقه عضویت در IOC هم داشته است. هاشمی‌طبا در گفت‌وگویی با جام‌جم جزئیات بیشتری از مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک را تشریح می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۲۳

نامنویسی روسای فدراسیونهای ورزشی در انتخابات کمیته را پیگیری میکنید؟

بله در جریان برنامهها و نامنویسی افراد برای پستهای مختلف اعم از اجرایی، دبیری، نایب رئیسی و... هستم. طبق قانون شش نفر فدراسیونهای المپیکی میتوانند بهعنوان اعضای مجمع در هیات اجرایی انتخاب شوند و برای پست دبیر کلی که بسیار با اهمیت است هم افرادی را میبینم نامنویسی کردهاند و امیدوارم با رعایت قانون بتوانیم در کمیته ملی المپیک اهداف ورزشیمان را پیش ببریم.

شما از منتقدان این انتخابات هستید کــه بیشترین انتقاد را به کارشناسان خبره داشتید . دلیل این مخالفتتان چیست؟

من بین خبره بازیهای المپیک با خبره ورزشی تفاوت قائل میشوم. افرادی که برای این کار برگزیده شدهاند خبره ورزشی هستند اما خبره بازیهای المپیک نیستند. ما در کشور، خبرگان المپیکی داریم که سالهاست در این زمینه بازیهای مختلف المپیک را تجربه کردند اما در میان شش کارشناس خبرهای که هیات اجرایی کمیته ملی المپیک اعلام کرده است جایی ندارند و این اشکال بزرگی است.

این افرادی که میفرماییــد صاحب تجربهاند، شامل سرپرستان کاروانهای ورزش ایران در ادوار مختلف هم میشوند؟

بله چون آنها المپیک را تجربه کردهاند و لااقل میتوانند درباره نهضت و جنبش المپیک حرف بزنند. از حقوق ورزش ایران دفاع کنند و نهادهای اجرایی مرتبط با کمیته ملی المپیک را بهتر فعالسازی کنند. حتی در آینده نزدیک میتوانند به عضویت در IOC دربیایند چون از خبرگان ورزشی در این زمینه پیشرو تر و جلوتر هستند.

شما به خبرگان ورزشی و خبرگان بازیهای المپیک از دو منظر متفاوت نگاه میکنید در حالی که ما شاهد نامنویسی رضا صالحی امیری به عنوان نامزد اصلی ریاست کمیته ملی المپیک هستیم که در هیچکدام از دسته بندیهای شما جای نمیگیرد. در اینباره چه توضیحی دارید؟

این یک تخلف است. ایشان خبره ورزش و خبره بازیهای المپیک نیست اما گفته میشود وزارت ورزش و جوانان صالحیامیری را نامزد اصلی خود در انتخابات معرفی کرده است. این جعل عنوان است چون خبرگی ورزش یا المپیک ندارد اما اینکه به چه طریقی عضو مجمع شدند تا در انتخابات شرکت کنند به من ربطی ندارد و فقط میتوانم بگویم عنوانی که بهعنوان کارشناس خبره به رضا صالحیامیری داده شده است یک نوع جعل عنوان است چون ما افراد متخصص در این زمینه داریم که بتوانند به عنوان کارشناس خبره معرفی شوند و در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کنند.

میتوانید چند نفر از این افراد را معرفی کنید.

من خودم بهعنوان رئیس کمیته ملی المپیک عضو IOC بودم یا آقای دکتر نصرالله سجادی که تجربه گرانبهایی در زمینه بازیهای المپیک یا مسئولیتهایی مانند سرپرست کاروان دارد. دکتر دهخدا و دکتر رحیمی هم هستند یا بهرام افشارزاده که ارجحترند .

چرا یک نفر خارج از حوزه کارشناسی ورزش و بازیهای المپیک که مورد نظرتان است وارد انتخابات میشود؟

این دستهبندی برای زدوبند است. وزارت ورزش و جوانان اگر چنین نمایندهای فرستاده است که فرستاده، خطا کرده است اما از آنجایی که برای غنایم آمدند بهتر دیدند پستها را بین خودشان تقسیم کنند.

درباره اینکه گفته میشود صالحیامیری دو شغله است و نمیتواند همزمان در معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران رئیس کمیته هم باشد، چه نظری دارید؟

این موضوع خلط مبحث است و به غیر از دبیر کلی و هیات اجرایی بحث دوشغله بودن در ریاست کمیته ملی المپیک مطرح نیست. به نظرم در این زدوبند انجام شده بیشتر باید روی همان موضوعات خبره ورزشی و خبره بازیهای المپیک تاکید شود حال آنکه یک نفر هم پیدا شده که این عنوان را برایش جعل کردهاند.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها