با پیشروی‌های گسترده ارتش سوریه:

استان ادلب، پایگاه اصلی النصره در آستانه سقوط

نیروهای ارتش سوریه موفق شدند در ادامه عملیات خود علیه تروریست‌ها در استان ادلب که پایگاه اصلی جبهه النصره یا شاخه سوری گروه تروریستی القاعده است، شهر راهبردی «الخوین» را به کنترل خود در آورند. در پی آزادسازی شهر الخوین، نیروهای سوری عملیات خود را برای آزادسازی شهر «التمانه» که در شرق شهر الخوین و محور شمالی استان حماه قرار دارد متمرکز کرده‌اند. ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه از یک هفته پیش عملیات گسترده‌ای را در حد فاصل استان‌های حماه و ادلب آغاز کرده و درحال پیشروی در حومه جنوبی ادلب هستند. فرودگاه نظامی ابوالظهور در حومه جنوبی ادلب روز گذشته هدف حمله هوایی شدید جنگنده‌های روس و نیز آتش توپخانه و حملات موشکی قرار گرفت. حملات توپخانه‌ای و هوایی شدید نیروهای دولت سوریه علیه شهرک‌های حرستا، کفربطنا،‌ سقبا، عربین و دوما نیز ادامه دارد. برخی منابع نظامی می‌گویند مخالفان کنترل مناطقی در حرستا را به دست گرفتند و به این ترتیب راه‌های امدادرسانی به ارتش سوریه را مسدود کرده‌اند .
کد خبر: ۱۱۰۸۸۹۶

درهمین رابطه روز گذشته اعلام شد یک بالگرد روسیه در حومه شمال شرقی حماه سقوط کرده که منجر به کشته شدن هفت سرنشین آن شد. منابع مخالف سوری گفتند این بالگرد که هفت افسر روس در آن حضور داشتند در روستای التمک در شمال شرق حماه منهدم شد. از حمص نیز خبر می‌رسد بین گروه تروریستی - تکفیری داعش و نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه کشمکش‌هایی بروز کرده است. گفته می‌شود عناصر ارتش آزاد با انتشار بیانیه‌ای از عناصر داعش خواسته‌اند از این گروه جدا شده یا تسلیم شوند. گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد این درگیری در منطقه «حوض الیرموک» واقع در ریف غربی استان درعا در جنوب سوریه رخ داده است. در جریان این درگیری از سلاح‌های سنگین و متوسط در محور «سحم الجولان» استفاده شده است. ارتش آزاد یک ماه به تروریست‌های وابسته به داعش مهلت داد خود را از این گروه جدا کرده و تسلیم شوند.

ترامپ و مصادره پیروزی‌ها

جنگ با تروریست‌ها در سوریه هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده که مقامات آمریکایی ادعای پیروزی کرده و قصد دارند این پیروزی‌ها را به نفع خود مصادره کنند. به گزارش اسپوتنیک روسیه، الکسی بوشکوف عضو کمیته دفاعی و امنیتی مجلس دومای روسیه در صفحه فیس‌بوک خود دراین باره نوشت، اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره دستاوردهای کشورش در سوریه با واقعیت مطابقت ندارد و این سخنان دروغ بوده و با اهدافی سیاسی مطرح شده‌اند. ترامپ در سخنرانی این هفته خود مدعی شده بود، ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا تقریبا صد درصد از اراضی تحت کنترل داعش در سوریه و عراق را پس گرفته است. این در حالی است که طبق برخی گزارش‌های مطبوعاتی این ائتلاف، تروریست‌های داعش را به پایگاه‌هایی امن در شمال شرق سوریه منتقل کرد تا آنها را از حملات ارتش سوریه نجات دهد، همچنین بالگردهای نظامی آمریکا تروریست‌های داعش را از حومه جنوبی حسکه به مکانی نامعلوم بردند.

الکسی شیبا، معاون رئیس کمیته امور بین‌الملل مجلس دومای روسیه نیز گفت: ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا درباره موفقیت ائتلاف ضد داعش در مبارزه با این گروه تروریستی، تلاشی برای مصادره این پیروزی به نفع خود است. وی افزود: ائتلاف فعالیت‌هایی را با هدف حمایت از تروریست‌ها و نجات رهبران آنها و نیز تلاش برای ایجاد مراکزی در سوریه جهت تشکیل گروه‌های تروریستی جدید انجام داد.

اکتبر گذشته، وزارت دفاع روسیه ضمن اشاره به حمله 600 تروریست از منطقه «التنف» به برخی پایگاه‌های ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در «القریتین» و اطراف جاده تدمر-دیرالزور در مقابل چشمان نیروهای نظامی آمریکا، از واشنگتن خواست درباره تبدیل اماکن استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه التنف به نقطه آغاز حرکت تروریست‌ها برای حمله به برخی پایگاه‌ها در صحرای سوریه توضیح دهد. شیبا یادآور شد: آمریکا اکنون تلاش می‌کند با صحبت از پیروزی بر تروریست‌ها بر کارهای خود سرپوش بگذارد در حالی که این کشور درواقع در سوریه شکست خورده است.

اعلام پیروزی سیاسی روسیه

از سوی دیگر خبرهایی می‌رسد که نشان می‌دهد روسیه خود را برای برگزاری نشست آینده دولت و مخالفان در سوچی آماده کرده و مقامات این کشور قصد دارند همزمان پیروزی سیاسی خود را در سوریه اعلام کنند. دولت روسیه پیش از این پیروزی بر گروه‌های تکفیری در سوریه را اعلام کرده بود و مقرر شد بخشی از نیروهای روسی از سوریه خارج شوند. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، سبان حمو، فرمانده نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» کرد سوریه که چند روز پیش به دعوت از وزارت دفاع روسیه راهی مسکو شده بود و با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور دیدار کرد گفته است: روسیه چشم انداز خود برای نشست سوچی را ترسیم کرده و می‌خواهد در پایان این نشست با تشکیل کمیته قانون اساسی با حضور همه جریان‌های سوری، روند نگارش قانون اساسی جدید سوریه آغاز و اختیارات رئیس جمهور سوریه در قانون اساسی جدید به نخست وزیر انتقال داده شود و به همین منظور حکومتی فدرالی همراه پارلمان ملی در سوریه تشکیل شود.

بر اساس این گزارش، ژنرال‌های روسی به حمو گفته اند به عقیده آنها پیاده کردن نمونه حکومتی روسیه فدرالی به سود سوریه است، اما اجرای آن باید به صورت پلکانی و آرام آرام صورت بگیرد. این در حالی است که مقامات سوریه با این نوع حکومت مخالف هستند، زیرا می‌گویند بر خلاف روسیه پهناور، سوریه کوچک و با قومیت‌های دینی و مذهبی در هم تنیده است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود برگزاری نشست آینده سوچی به دلیل اختلاف نظرهایی که میان روسیه و ترکیه از یک سو و میان معارضان سوری و ایران از سوی دیگر وجود دارد به تعویق افتد. با این حال به گفته فرماندهان نظامی روسی، بعد از شکست تروریسم در سوریه، پوتین قصد دارد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در ماه مارس 2018، پیروزی سیاسی خود در سوریه را نیز اعلام کند.

کشتار غیرنظامیان

یکی از دستاوردهای آمریکا در سوریه کشتار غیرنظامیان بوده است که همچنان ادامه دارد. به گزارش مهر و به نقل از پایگاه لبنانی العهد، بتازگی آمار قربانیان جنایت‌های ائتلاف آمریکایی در استان دیرالزور سوریه در طول سال گذشته میلادی منتشر شد. بر اساس این گزارش، ائتلاف آمریکایی در طول سال 2017 در حملات غیرقانونی خود به دیرالزور سوریه 335 غیرنظامی ( ازجمله 127 زن و کودک ) را به کام مرگ کشانده است. البته تاکنون شمار نظامیان سوری که در حملات ائتلاف جان خود را از دست داده‌اند، منتشر نشده است. روز گذشته نیز اعلام شد هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا در حملات خود در اطراف دیرالزور 12 نفر از اعضای یک خانواده را در یکی از روستاهای حومه شرقی این شهر کشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها