بدون چاشنی فانتزی!

بزرگ‌ترین مجموعه انیمیشن ایران، عنوانی است که سازندگان «مهارت‌های زندگی» به این اثر اعطا کرده‌اند و این توصیف بیشتر از هر چیز به تعداد قسمت‌های این مجموعه اشاره دارد، چون به لحاظ کیفی و اعتباری چنین توصیفی نمی‌تواند دقیق و درست باشد.
کد خبر: ۱۱۰۷۸۷۵
بدون چاشنی فانتزی!

مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوال درباره «مهارت‌های زندگی»، این است که چرا در قالب انیمیشن تولید می‌شود و چرا به صورت زنده ساخته نشده است؟! این مجموعه به اتفاقات و تجربیات زندگی چند کودک اختصاص دارد و در فضایی کاملا رئال تعریف می‌شود. در این اثر حتی به اندازه آثار عروسکی تلویزیون هم فانتزی و تخیل وجود ندارد، کاراکترها و فضای بصری این مجموعه چنگی به دل نمی‌زند و در مجموع، عنصر یا زمینه خلاقه‌ای در آن وجود ندارد یا حتی ویژگی یا خصوصیت برجسته و متمایزکننده‌ای در آن دیده نمی‌شود جز این که در 200 قسمت تولید شده و فرصت قابل توجهی برای ایجاد عادت و ارتباط با مخاطب داشته است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی مجموعه مهارت‌های زندگی مضامین و موضوعات این اثر است؛ آموزش‌های ارتباطی مانند همدلی، حل مساله، تصمیم‌گیری، مقابله با استرس، تفکر خلاق، ارتباط موثر، کنترل هیجانات، تعریف جایگاه پدر و مادر در خانواده، آشنایی با سنت‌ها و لزوم ارتباط کودک با پدربزرگ و مادربزرگ که در قالب ماجراها و قصه‌های چند کودک و والدین آنها روایت می‌شود و می‌توانست به طور منطقی در قالب یک سریال زنده تولید شود.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که مهارت‌های زندگی به صورت سریال زنده ساخته نشده، به هزینه تولید آن ارتباط دارد. اگرچه به طور معمول، تولید انیمیشن گران‌تر از ساخت سریال است و به زمان بیشتری نیاز دارد، اما به استناد کیفیت اثر، می‌توان دلیل تولید انبوه و سریع آن را حدس زد، اما در همین شرایط و با همین امکانات می‌شد به مدد اندکی فانتزی، هم تاثیرگذاری این انیمیشن را افزایش داد و هم تولید آن در قالب انیمیشن را توجیه کرد. تصور کنید یکی از بچه‌ها یا حتی پدربزرگ که از همه عاقل‌تر است، توانایی و قدرت ویژه‌ای داشت و می‌توانست هر بار به بهانه‌ای اطرافیانش را در یک جهان فانتزی قرار دهد تا درستی و نادرستی رفتارشان را ببینند یا مثلا ابزار یا حتی مکانی در این مجموعه طراحی می‌شد که استفاده از آن، مسیر یا جهان تازه‌ای برای شخصیت‌ها ایجاد می‌کرد و روند اتفاقات را به سمت مقصد مورد نظر مشاوران و نویسندگان فیلمنامه سوق می‌داد.

در شرایط فعلی مجموعه مهارت‌های زندگی، داستان‌هایی کاملا واقعی و ملموس را در قالب اثری با ساختار بصری نه‌چندان چشمنواز به نمایش می‌گذارد که طراحی کاراکترهایش بعید است بتواند نظر کودکان امروز را که به تولیدات صنعت انیمیشن جهان دسترسی دارند، جلب کند. خوشبختانه دکوپاژ در برخی موارد حرف‌هایی برای گفتن دارد، فضاسازی ملموس است و در استفاده از رنگ‌ها به اندازه کافی دست و دلبازی دیده می‌شود ولی با همه اینها بعید است مهارت‌های زندگی شایسته عنوان بزرگ ترین مجموعه انیمیشن ایران باشد و بتواند اتفاق مهمی را در صنعت انیمیشن‌سازی ایران رقم بزند. البته بدون تردید در آینده، وقتی انیمیشن ایران مسیر رشد را طی کرده و به مرتبه و جایگاهی رسیده باشد، مهارت‌های زندگی در کنار انیمیشن‌هایی چون «پهلوانان» و «خانه ما» به عنوان آثاری که در این مسیر ساخته شده‌اند، مورد ارزیابی و تحلیل قرار خواهند گرفت.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها