هرمزگان با 4 تالاب بیشترین تالاب ثبت شده در کشور را دارد. تالاب‌ها افزون بر زیبایی منحصر به فرد دارای جذابیت‌های مناسب برای طبیعت گردان و گردشگران و زمستان گذرانی پرندگان است.
کد خبر: ۱۱۰۷۶۶۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جزر و مد که پایان می‌رسد صیادان در حال جمع آوری ماهیان صید شده در خوربست هستند، پرندگان نیز از باقی مانده آبزیان مانده شده در مد تغذیه می‌کند. کمی دورتر نیز حیات در جنگل‌های وسیع حرا و آبسنگ‌های مرجانی دیده می‌شود.

این‌ها نشانه‌ای از یک زیست بوم زنده و فعال به نام تالاب است.

روزانه مسافران زیادی از ایران و خارج از کشور برای دیدن زیبایی‌های تالاب‌ها به هرمزگان سفر می‌کنند.

قایق‌های محلی زیادی نیز در کنار خور‌ها برای گردش و تردد مسافران آماده است.

رسول که از یزد برای دیدن تالاب آذینی به شهرستان سیرک سفر کرده است می‌گوید: گردش با قایق در آبراه‌های تالاب و تماشای جنگل‌های حرا خستگی به در می‌کند.

دهدار فعال محیط زیستی می‌گوید: مهم‌ترین مشخصه تالاب‌های استان تنوع زیستی حیات وحش است که در سایر نقاط کشور وجود ندارد.امینی استاد دانشگاه نیز می‌گوید: تالاب‌های استان مکانی مطمئن برای آسایش زیستی پرندگان مهاجر و زادآوری آبزیان دریایی است.فرشته اسد نیا می‌افزاید: همه تالاب‌های هرمزگان در محدوده سواحل قرار دارند و محیطی برای زیست انواع گونه‌های در خطر انقراض پرندگان و جانوران نادر مانند لاک پشت سبز، عقاب ماهیگیر، کرکس مصری، دارکوب بلوچی،پرستو‌های دریایی و انواع حواصیل و پلیکان‌هاست.

توجه به جذابیت‌های پرنده نگری و طبیعت گری از دیگر ظرفیت‌های موجود در تالاب‌های استان است.

مهدی شیری فعال حوزه پرنده نگری می‌گوید:از یکسال گذشته تور‌های پرنده نگری با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در استان فعال شده است و مسافران و گردشگران با همراهی پرنده شناسان در بازدید از بوستان‌ها و تالاب‌ها با گونه‌های پرندگان آشنا می‌شوند.

تالاب‌ها به همان اندازه زیبایی حساس‌ترین و آسیب پذیرترین زیست بوم نیز هستند.

برداشت بی رویه از آبزیان، توسعه ساخت و ساز‌ها و نبود برنامه مشخص برای حفاظت از این تالاب‌ها این زیست بوم را تهدید می‌کند.

دهدار می‌گوید: فعالیت‌های اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم، احداث کارخانه سیمان بندرخمیر، ساخت اسکله تجاری در محدوده خور خوران باعث شده تا این تالاب با دارا بودن بیشترین مساحت جنگل حرا در کشور در معرض نابودی قرار گیرد.امینی استاد دانشگاه هم می‌گوید: قطع شاخه درختان حرا، صید‌های غیرمجاز مانند شکار لاک پشت‌ها برای مصرف گوشت آن‌ها و استفاده غذایی از تخم پرستو‌های دریایی باعث شده تا جمعیت این جانوران هر ساله کاهش یابد.فارغ التحصیل محیط زیست نیز می‌گوید: هیچ قاعده و قانونی در ورود و استفاده از تالاب‌های استان وجود ندارد و هر کسی به راحتی از هر منطقه‌ای در این تالاب‌های می‌تواند دیدن کند.خانم قهرمانی می‌افزاید: نیازمند است تا برنامه آموزشی مناسبی هم برای ورود گردشگران و طبیعت گردان و هم استفاده جوامع محلی از این تالاب‌ها تدوین شود.

مشیری مدیر انجمن طرح سرزمین کشور نیز می‌گوید: مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از دست اندازی به تالاب‌ها ایجاد منطقه بندی (zoon) تالاب‌های استان و طرح‌های مطالعاتی در این زمینه است.

وی می‌افزاید: برخی از نقاط تالاب‌ها باید ناحیه گردشگری و بعضی دیگر نیز استفاده‌های شیلاتی و نظامی و ... شود.

این فعال محیط زیست می‌گوید: نیازمند است تا مشارکت و حساسیت جامعه محلی برای نگهداری و حفاظت از این میراث مشترک بشری افزایش یابد.

مشیری می‌گوید: یکی از برنامه‌ها در این زمینه انتخاب تالاب خور خوران به عنوان زیست کره از سوی سازمان فرهنگی هنری سازمان ملل (یونسکو) بوده است.

مهدی شیرخانی نماینده سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی در جنوب شرق کشور می‌گوید: طرح مطالعاتی نخستین شهر تالابی کشور در بندرخمیر تهیه شده و بزودی برای ارسال و ثبت در کنوانسیون جهانی رامسر ارسال می‌شود.مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز می‌گوید: مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و اهالی محلی، افزایش گشت‌های دریایی، افزایش محیط بانان محلی و طرح مطالعات منطقه بندی از مهم‌ترین برنامه محیط زیست است.

مجید وفادار می‌افزاید:مهم‌ترین اقدام محیط زیست برای جلوگیری از دست اندازی‌ها به محدوده تالاب‌های استان افزایش محیط بانان محلی در کنار آموزش جوامع محلی است

وی می‌گوید: تاکنون طرح مطالعاتی خور شور شیرین در میناب انجام شده است و طرح مطالعاتی و منطقه بندی دیگر تالاب‌ها در صورت تامین بودجه شروع خواهد شد.

استان هرمزگان با 4 تالاب بین المللی بیشترین تالاب ثبت شده کشوری در کنوانسیون رامسر دارد که مجموع 14 درصد از تالاب‌های کشور را شامل می‌شود.

کنوانسیون رامسر، کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، بویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی است که در سال 1971 میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها