کد خبر: ۱۱۰۶۹۹۷

محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا در نشست خبری انیمیشن جوانمردان با تاکید بر این‌که ظرفیت پویانمایی در ایران به جایگاه مناسبی رسیده است، گفت: انیمیشن جوانمردان با تکنیک متفاوت تولید و جزو آثار فاخر و برند ملی محسوب می‌شود.

به گزارش جام‌جم، نشست خبری با موضوع شروع تولید انیمیشن جوانمردان با حضور رئیس مرکز پویانمایی صبا، مدیر شبکه امید، عوامل سازنده انیمیشن و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست رئیس مرکز پویانمایی صبا گفت: در دوره جدید، فعالیت ما در مرکز پویانمایی صبا سفارش‌محوری است. یعنی طبق این رویکرد، شبکه پخش کار مشخص است و برنامه‌ساز از ابتدا می‌داند کدام دسته از مخاطبان و در چه شبکه‌ای بیننده کار او خواهند بود. این باعث می‌شود هم اهداف ما از ابتدا مشخص باشد و هم این‌که اهداف شبکه پخش‌کننده را در تولید لحاظ کنیم. در این صورت هدفمندتر خواهیم بود و ارزیابی کار هم دقیق‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه پویانمایی در کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و ما دوران آزمون و خطا را پشت سر گذاشته‌ایم و به دوران تولید حرفه ای رسیده‌ا‌یم. در مرکز صبا دیگر هیچ تولیدی انجام نمی‌شود و این شرکت‌‌های خارج سازمان صدا و سیما هستند که این کار را انجام می‌‌دهند. شرکت‌‌های فعال در این حوزه به قدری ظرفیت بالایی دارند که امروزه در بازارهای بین‌المللی ورود کرده‌اند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به ویژگی‌های انیمیشن جوانمردان توضیح داد: زمان طولانی برای پیش‌تولید این انیمیشن صرف شد تا یک تولید حرفه‌ای داشته باشیم. همچنین تکنیک‌های ساخت این مجموعه متفاوت است. به همین دلیل این اثر جزو آثار فاخر و برند ملی خواهد بود. همچنین دکتر سالم، همکاری دوجانبه‌ای با ما دارند و پخش این مجموعه از شبکه امید خواهد بود. مخاطبان این اثر نوجوانان هستند و داستان درباره حمله مغول‌ها به ایران است که تعدادی از جوانان حماسی برنمی‌تابند و شروع به مبارزه با آنها می‌کنند. همزمان با تولید این اثر، بازی رایانه‌ای آن هم همزمان تولید می‌شود. در این روش از موتورهای گیم برای تولید انیمیشن استفاده می‌‌شود که باعث افزایش کیفیت و سرعت خواهد شد. ضمن این‌که ساخت بازی‌های سه بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز ممکن خواهد شد.

وی درباره دلیل وقفه یکساله آغاز رسمی این پروژه پس از مراسم افتتاح گفت: دلیلش، انجام آزمون و خطا در تکنیک ساخت این مجموعه بود. در این مدت غیر از ساخت نمونه‌هایی از این کار، قسمت منفی یک و منفی دو نیز ساخته شد. دلیل طولانی شدن پروسه تولید در حقیقت گسترده بودن مجموعه این انیمیشن اعم از پویانمایی و بازی است.

رئیس مرکز پویانمایی صبا عنوان کرد: امیدواریم پروسه اقتصادی انیمیشن از خود اثر تا بازی رایانه‌ای، عروسک و نوشت افزار بخوبی شکل بگیرد.

لیوانی، مالکیت قطعی تمام آثار تولیدی رسانه ملی بخصوص انیمیشن را از آن این سازمان اعلام کرد و ادامه داد: برای برخی پروژه‌‌ها گاهی اتفاقاتی می‌‌افتد که دلیلش اشتباهاتی در متن قرارداد است. برخی مواقع هم تفاهم‌نامه‌‌هایی با نهادهای دیگر منعقد می‌‌شود که اجازه استفاده از اثر را می‌‌دهد.

45 ساعت انیمیشن داخلی

مهدی سالم، مدیر شبکه امید در ادامه این نشست، گفت: مجموعه جوانمردان یکی از مجموعه‌های فاخر انیمیشن کشور است. خوشبختانه بعد از گذشت یک دهه در صنعت انیمیشن کشور اتفاقات خوبی افتاده و مخاطبان کودک و نوجوان آثار انیمیشن را دوست دارند. تا به امروز 283 ساعت انیمیشن خارجی و 45 ساعت انیمیشن داخلی از شبکه امید پخش شده است.

وی ادامه داد: یکی از خلأهای حوزه نوجوانان در حال حاضر موسیقی است، ولی در انیمیشن جوانمردان به این موضوع توجه بسیار خوبی شده و موسیقی متناسب با حال و هوای نوجوانان دارد. همچنین برای اولین بار است که همزمان با تولید انیمیشن، بازی رایانه‌ای آن هم ساخته می‌شود که این اتفاقی خجسته است.

الهام ابراهیمی، تهیه‌کننده انیمیشن نیز در این نشست توضیح داد: دلیل طولانی شدن مرحله پیش‌تولید این بود که ما سعی کردیم آینده این انیمیشن که برند ملی محسوب می‌شود، درخشان باشد و کار با کیفیت ارائه شود. از مسئولان هم برای صبوری‌شان قدردانی می‌کنم.

علی احمدی کارگردان این اثر هم درباره اهداف این مجموعه گفت: من سه ماه است که فعالیتم را با این مجموعه شروع کرده‌ام. گروه قبلی زحمات زیادی کشیدند و ما در همان مسیر حرکت می‌کنیم. هدف از تولید این مجموعه ایجاد حس میهن‌پرستی، ملی و مذهبی در نوجوانان است. با توجه به این که همزمان بازی رایانه‌ای این انیمیشن هم آماده می‌شود، مسلما تاثیر بیشتری بر نوجوانان خواهد داشت.

محمود سلطانی، کارگردان فنی جوانمردان عنوان کرد: هدف ما این است که بتوانیم کیفیت کار را بالا ببریم. ما سعی کردیم از آخرین راهکارهای انیمیشن سازی دنیا برای تولید استفاده کنیم.

امید نکوهمت، کارگردان هنری این اثر هم در پایان جلسه تاکید کرد: ما سعی کردیم از زیبایی‌های ایران به عنوان المان‌هایی برای فضاسازی زیباتر کار استفاده کنیم. ضمن این که هر کدام از کاراکترها دارای پوشش و ابزارهای جنگی خاص خود هستند و نقش و نگار سپرهای آنها هم متفاوت و منحصر به خودشان است.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها