رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری روسیه که قرار است 18 مارس 2018 (27 اسفند) در این کشور برگزار شود، از چند روز پیش که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور آمادگی خود را برای نامزدی اعلام کرد بار دیگر در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اما کمپین‌های انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور در سال 2018 میلادی از دیروز 18 دسامبر با انتشار مصوبه شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) در روزنامه رسمی این کشور، به طور رسمی آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۷۸

نامزدهای انتخاباتی احزاب یا نامزدهای مستقل از دیروز این اجازه به آنها داده شد تا در نشست‌های حزبی یا جلسات گروه‌های پیشنهاددهنده تعیین و مدارک لازم در مورد آنها به کمیسیون مرکزی انتخابات ارائه کنند.

دولت روسیه بودجه 17/7 میلیارد روبلی را برای سازماندهی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال 2018 میلادی در نظر گرفته است گرچه برخی منابع مبلغ بودجه مصوب برای این انتخابات را در مجموع 14 میلیارد و 807 میلیون روبل (معادل 213میلیون و 81 هزار دلار) اعلام کرده‌اند.

خانم الا پامفیلووا رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفت: نظام انتخاباتی روسیه از جمله 880 هزار عضو کمیسیون انتخابات در سطوح مختلف برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمادگی کامل دارند. وی افزود: به آموزش شیوه برگزاری درست انتخابات به اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی می‌پردازیم تا انتخابات به گونه آبرومندانه برگزار شود و بتوانیم به خود ببالیم.

تمامی نامزدها

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه در جلسه شورای فدراسیون گفت که تاکنون 23 نفر برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند. وی افزود: شمار این افراد به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت. در میان این چهره‌ها، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کنونی روسیه مهم‌ترین گزینه به شمار می‌رود.

افزون بر اعلام آمادگی گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست دومین حزب پارلمانی برای انتخابات ریاست جمهوری روسیه، گزارش‌های رسانه‌ای از احتمال نامزدی ولادیمیر ژیرینوفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات و گریگوری یاولینسکی رهبر حزب یابلوکا، آندره باگدانوف، سیاستمدار برای شرکت در انتخابات خبر داده‌اند. گنادی زیوگانوف، رهبر حزب کمونیست روسیه نیز اعلام کرده که در صورت موافقت حزبش به عنوان کاندیدا وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری روسیه خواهد شد.

همچنین سه زن از جمله یک مجری تلویزیونی به نام «کسنیا سابچاک» برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند. خانم سابچاک پیشتر مبارزه انتخاباتی خود را آغاز کرده و اواخر ماه اکتبر در اظهاراتی اعلام کرد که براساس قوانین بین‌المللی، شبه‌جزیره کریمه که هم‌اکنون در اختیار روسیه است، جز خاک اوکراین است.

شانس اول

در شرایطی که حدود چهار ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده است، تازه‌ترین یافته‌های نظرسنجی که از سوی مرکز سنجش افکارعمومی روسیه (وسیوم) انجام شد، نشان می‌دهد مردم این کشور کارنامه ولادیمیر پوتین را تائید می‌کنند. براساس این نظرسنجی، 2/82 درصد روس‌ها پشتیبان اقدامات رئیس‌جمهوری این کشور در عرصه‌های مختلف هستند. قانون اساسی روسیه تصریح می‌کند، یک فرد می‌تواند دو دوره متوالی رئیس‌جمهور باشد و پوتین نیز این امکان را دارد که در انتخابات سال 2018 نامزد شود. وی از 31 دسامبر 1999 به مدت دو دوره چهار ساله رئیس‌جمهور روسیه بود و پس از آن به مدت چهار سال تا 2012 و طی دوره ریاست جمهوری دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر این کشور شد. پوتین از آغاز دوره سوم ریاست جمهوری خود (مارس 2012)، مدودف را به عنوان نخست‌وزیر روسیه منصوب کرد و مطابق قانون اساسی نیز می‌تواند براساس اصلاحات انجام شده برای برعهده گرفتن یک دوره دیگر شش ساله مسئولیت ریاست جمهوری، در انتخابات پیش‌رو شرکت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها