کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده با مصرف ویتامین دی

جام جم آنلاین: تحقیقات تازه نشان میدهند مصرف قرص های ویتامین دی می تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را به طور چشمگیری کاهش دهد.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۷
به گزارش شبکه BBC ، دانشمندان آمریکایی دریافته اند مصرف قرص های ویتامین دی خطر ابتلا به این بیماری خطرناک را که تشخیص آن در نیمی از موارد بسیار دشوار است، کاهش می دهد.

در بریتانیا هر ساله 3600 زن و 3500 مرد به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند. جراحی معمولا در درمان این سرطان موثر نیست.

تاثیر ویتامین دی از این جهت مورد مطالعه قرار گرفت که قبلا امیدهایی نسبت به اثر آن بر کاهش سرطان های پروستات، سینه و روده ایجاد شده اند.

تاکنون به جز مصرف سیگار، هیچ عامل محیطی یا تغذیه ای در ارتباط با سرطان لوزالمعده پیدا نشده بود.

اما مطالعات قبلی نشان داده است که ویتامین دی ممکن است تکثیر سلول های سرطانی را متوقف کند.

به علاوه قبلا معلوم شده بود که بافت لوزالمعده - چه بافت عادی و چه سرطانی - حاوی مقدار زیادی از آنزیمی است که ویتامین دی را به شکل فعال آن تبدیل می کند.

در مطالعه تازه که با هدایت دانشگاه نورت وسترن در ایالت ایلینوی انجام شده، محققان داده های مربوط به بیش از 120 هزار نفر که در دو تحقیق بزرگ و درازمدت دیگر جمع آوری شده بود را بررسی و تحلیل کردند.

این تحقیق نشان داد که مصرف روزانه 400 آی یو (واحد بین المللی) ویتامین دی که میزان توصیه شده توسط دولت آمریکا است، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را 43 درصد کم می کند.

محققان گفتند به مطالعات بیشتری نیاز است تا مشخص شود آیا مصرف ویتامین دی در غذا، یا از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب، از مصرف قرص مکمل موثرتر است یا نه.


ویتامین دی از طریق کمک به جذب کلسیم، نقش مهمی در تشکیل و حفظ استخوان های قوی در بدن ایفا می کند.

با این حال محققان هیچ نوع مدرکی از ارتباط میان خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده و مصرف کلسیم نیافتند.

دکتر هال اسکینر، سرپرست این تحقیقات، گفت: «مجموعه فزاینده ای از اطلاعات وجود دارد که نشان می دهد دستیابی به مقداربیشتری ویتامین دی از طریق قرص های مکمل، رژیم غذایی یا آفتاب گرفتن با رعایت تدابیر ایمنی، ممکن است طیفی از فواید بهداشتی به همراه داشته باشد و مانع ابتلا به بیماری های رایج مزمن شود».

او گفت می توان از برخی گروه ها نام برد که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند؛ مثلا سیگاری ها یا کسانی که سابقه خانوادگی دارند.

با این حال او افزود: «تا زمانی که نتوانسته ایم از طریق آزمایش و مطالعه به طور قطع مشخص کنیم که کدام گروه ها ممکن است از مصرف ویتامین دی برای جلوگیری از سرطان لوزالمعده منتفع شوند، هیچ توصیه مشخصی در ارتباط با مصرف آن نمی کنم».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها