نشست قاهره دیروز درحالی برگزار شد که حاضران در این نشست در بیانیه پایانی خود، ادعاهای ریاض علیه تهران درباره ناامن‌سازی منطقه را تکرار کردند. وزیر خارجه سعودی نیز در این نشست مدعی شد: «ما باید برای جلوگیری از سیاست‌های خصمانه ایران، مسئولیت‌پذیر باشیم. رفتارهای خصمانه ایران باعث شده است که جامعه بین‌الملل ایران را اولین کشور حامی تروریسم در جهان اعلام کند.» در همین نشست، وزیر خارجه بحرین هم ضمن تروریست خواندن حزب‌الله، خواستار تلاش عربی مشترک علیه ایران شد.
کد خبر: ۱۰۹۵۱۵۵

در پی موج تازه تبلیغات علیه ایران، با شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم. او معتقد است سیاست های عربستان در منطقه با شکست مواجه شده و با رفتار های جدیدی که در منطقه اتخاذ کرده نمی تواند آینده خوشی داشته باشد.

جنایات عربستان در منطقه بخصوص یمن، سوریه و عراق را در راستای چه سیاست‌های منطقه ای این کشور می دانید؟

عربستان با بحران سیاسی داخلی روبه‌روست. تغییرات اساسی در هیات حاکمه سیستم پادشاهی عربستان، تحولات اجتماعی و اقتصادی این کشور، همیشه در اختیار فرامین آمریکا بوده و همین امر باعث شده عربستان به دنبال ماجراجویی در کشورهای منطقه باشدکه این ماجراجویی‌ها نیز با شکست هم در سوریه، هم یمن و هم در عراق مواجه شده است . عربستان حتی در حمایت از تروریست های منطقه نیز با شکست روبه‌رو شده و در یمن نیز سیاست‌هایی راکه دنبال کرده سرانجامی نداشته است. اگر به بحران‌های داخلی عربستان به علاوه بحران‌هایی خارجی که این کشور در نقش آفرینی آن نقش جدی داشته نگاه کنیم متوجه می شویم با به گروگان گرفتن محترمانه آقای حریری در عربستان قصد تحت فشار قراردادن کشور های منطقه را دارد ولی این اقدامات جز منزوی شدن این کشور نتیجه ای به همراه نداشته وقطعا پیش‌بینی می‌شود که عربستان هم به سرنوشتی شبیه لیبی دچار شود.

عربستان و اسرائیل هم اکنون دو همپیمان منطقه ای محسوب می شوند، دلیل همراهی این دو حکومت چیست؟

اسرائیل نتوانست در فشار آوردن بر کشورهای اسلامی موفق باشد و ‌ما شاهد بودیم در جنگ 33 روزه ، 11 روزه و جنگ 22 روزه یا تمام جنگ‌هایی که در منطقه به راه انداخت رژیم صهیونیستی شکست خورد. اسرائیل این‌بار از طریق یک کشور اسلامی که با بحران‌ داخلی و منطقه ای در روابطش با کشورهای پیرامون مواجه است وارد میدان شده تا به اهدافش برسد و از این طریق به کشورهای مسلمان و پیکره اسلام ضربه بزند.

آمریکا و اروپا در بحران منطقه چه نقش حمایتی از عربستان دارند ؟

وقتی اتحادیه اروپا و آمریکا با یک سری بحران‌های اقتصادی مواجه هستند با برهم زدن منطقه درصدد ایجاد بازار فروش تسلیحات نظامی خود بر می آیند ،آمریکا نزدیک به
110 میلیارد دلار به عربستان سلاح فروخت ،انگلستان نزدیک 55 میلیارد دلار قرارداد تسلیحات نظامی با عربستان دارد و این کشور ها با دلارهایی که عربستان دارد قصد ایجاد تنش در منطقه و تشویق عربستان برای این‌که در منطقه تنش ایجاد کند، دارند تا این بازار را به وجود آوردند و به هیچ وجه نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.

آیا تحولات منطقه ادامه خواهد داشت و ملت مسلمان منطقه همچنان شاهد جنگ خواهند بود؟

عربستان در منطقه شکست خورده و آل‌سعود در یمن نمی‌تواند در برابر مجاهدین و مردم یمن مقاومت کند. جنایت های عربستان با ظلم‌هایی که در حق مردم یمن ،در زمینه کودک‌کشی کرده بی‌پاسخ نمی‌ماند و توسط مردم یمن جواب داده می‌شود. ما فکر می‌کنیم هیات حاکمه عربستان هرچه زودتر باید به آغوش اسلام ناب و پایگاه مردمی منطقه بازگردد و بیش از این از دستورات آمریکا و اسرائیل پیروی نکند چون تمامی این سیاست‌ها به شکست منجر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها