با آزادسازی دو شهر «رواه» و «ابوکمال» محقق شد

فروپاشی سازمانی داعش در سوریه و عراق

منطقه غرب آسیا سال‌هاست که درگیر تنش و بحران‌های بسیار عمیق شده است. دو کشور عراق و سوریه در کانون این درگیری‌ها قرار دارند؛ درگیری‌هایی که یک پای ثابت آن گروه تروریستی تکفیری از جمله داعش هستند. داعش یک گروه ستیزه‌جوی جهادگرای سَلَفی است که پیرو آموزه‌‌های محمد عبدالوهاب بنیادگرای وهابی است.
کد خبر: ۱۰۹۵۰۲۷

این گروه که از جولای 2014 ادعای خلافت جهانی کرده است و خود را حکومت اسلامی می‌نامد، بخش‌های بزرگی از شمال عراق را به تصرف خود درآورد. داعش همچنین پس از پیدایش در عراق نگاه خود را به سوریه، کشوری که از ژانویه 2011 (6 بهمن 1389) درگیر جنگ داخلی بود، معطوف کرد چراکه داعیه این گروه همان دولت اسلامی شام و عراق بود. با ورود داعش به مهلکه سوریه جنگ در این کشور نیز عمیق‌تر و خطرناک‌تر شد.

حال با گذشت شش سال جنگ در سوریه و سه سال جنگ در عراق داعش آرام‌آرام در حال محو شدن است. پس از آزادسازی کامل شهر راوه در عراق از اشغال گروه داعش، هم‌اکنون شهر راهبردی ابوکمال، آخرین پایگاه تروریست‌های تکفیری در سوریه، در آستانه آزادسازی کامل قرار گرفته‌ است. رسانه‌های محلی سوریه روز یکشنبه اعلام کردند که شهر ابوکمال، آخرین پایگاه داعش در سوریه، در آستانه آزادسازی کامل قرار دارد. رسانه‌های نزدیک به جبهه مقاومت به نقل از منابع نظامی آگاه گزارش دادند که نیرو‌های ارتش سوریه با پشتیبانی یگان‌های مردمی جبهه مقاومت و جنگنده‌های روسیه موفق شدند شهر ابوکمال آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه را کاملا پاکسازی و آزاد کنند و تروریست‌ها به مزارع اطراف گریخته‌اند و درگیری‌ها در اطراف شهر ادامه دارد.

گفتنی است، شهر ابوکمال آخرین منطقه شهری مهم در سوریه بود که همچنان در اشغال داعش بود. ارتش سوریه هفته گذشته اعلام کرد که توانسته کنترل این شهر را به دست بگیرد، اما ظاهرا به دلیل ضدحمله‌ای گسترده از سوی داعش مجبور شده بود تا فاصله چند کیلومتری اطراف شهر عقب‌نشینی کند.

شبکه تلویزیونی المنار اعلام کرد که پیش از آزادسازی کامل ابوکمال ابوحسن عراقی، والی داعش در این شهر گریخته است. ستاد تبلیغات جنگ ارتش سوریه نیز اعلام کرد حدود 150 نفر از عناصر داعش از شهر ابوکمال در استان دیرالزور به طرف مناطق شرق رودخانه فرات فرار کرده‌اند؛ منطقه‌ای که در کنترل نیرو‌های حزب اتحاد دموکراتیک (مورد حمایت آمریکا) قرار دارد.

داعش اکنون تنها برخی مناطق بیابانی بویژه در مرکز و شرق سوریه در مجاورت با مرزهای عراق را در کنترل دارد که به نظر می‌رسد پاکسازی این مناطق نیز چندان به طول نینجامد.

وضعیت داعش در عراق نیز بهتر از سوریه نیست. نیروهای ارتش عراق که روز جمعه موفق شدند منطقه راوه، آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش را در این کشور آزاد کنند، کار پاکسازی این شهر را آغاز کردند. نیروهای ارتش و مردمی عراق پس از آزادسازی شهر راوه در استان الانبار درصدد اجرای عملیاتی گسترده در صحرای مرزی با سوریه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها