نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد از بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر دریایی یمن خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۷۲
بن بست آل سعود در جنگ یمن

عقب نشینی از محاصره بنادر و فرودگاه‌ها

به گزارش جام جم آنلاین، ائتلاف تحت رهبری ریاض با عقب نشینی از تصمیم پیشین خود درباره تعطیلی تمامی بنادر و فرودگاه‌های یمن، اعلام کرد به زودی فرودگاه ها و بنادر یمن را بازگشایی خواهد کرد.

در بیانیه نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل آمده است: گام اول در این برنامه، ظرف 24 ساعت برداشته می‌شود و این اقدام شامل بازگشایی تمامی بنادر مناطق تحت کنترل دولت مستعفی در یمن می ‌شود.

مقامات عربستان پس از شلیک موشک بالستیک ارتش یمن به سوی ریاض (در روز چهاردهم آبان ماه) اقدام به محاصره زمینی، دریایی و هوایی تمامی بنادر و فرودگاه های یمن کرده و تهدید کردند که در صورت هرگونه تردد کشتی و هواپیما در این مناطق، آنها را هدف قرار خواهند داد.

با تشدید محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن توسط ائتلاف سعودی،‌ هشدارهای بین‌المللی نسبت به اوضاع فاجعه ‌بار انسانی در این کشور افزایش یافت و نهادهای بین المللی اعلام کرده اند که مرگ ناشی از گرسنگی زندگی یک میلیون کودک یمنی را درمعرض تهدید قرار داده است. این فشارها سرانجام حکام سعودی را بر آن داشت تا دستور رفع محاصره بخشی از بنادر و فرودگاه های یمن را صادر کنند.

توانمندی موشکی یمن

در روز چهاردهم آبان ماه (4 نوامبر) ارتش یمن برای نخستین بار یک موشک بالستیک را به سوی ریاض در مرکز عربستان شیلک کرد. این حمله موشکی بلافاصله به خبر اول رسانه های منطقه ای و عربی تبدیل شد، و با نشان دادن توان ضربه زدن ارتش یمن به حساس ترین مراکز سیاسی و امنیتی عربستان، جنگ یمن را وارد مرحله تازه ای کرد.

در واکنش به شلیک موشک بالستیک ارتش یمن، آمریکا و عربستان جنجال تازه ای را آغاز کردند و با نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی تهران، موشک شلیک شده را ایرانی اعلام کردند، و آن را نشانه ای از اعلان جنگ تهران به ریاض دانستند.

مقام های ایرانی هم با تکذیب ادعای ریاض و واشنگتن، اعلام کردند که ارتش یمن از دیرباز انواع موشک های بالستیک را در اختیار داشته و جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در مسلح کردن صنعا به موشک های بالستیک نداشته است.

انصارالله یمن هم روز یکشنبه ادعای ایرانی بودن موشک شلیک شده به سوی ریاض را رد کرد.

سرهنگ عزیز راشد، سخنگوی نیرو‌های متحد ارتش یمن و انصارالله یمن با اشاره به ادعاهای بی اساس مقام های عربستان و آمریکا در این باره گفت: موشکی که روز چهارم نوامبر به سوی ریاض شلیک شد و سعودی‌ها آن را نزدیک ریاض رهگیری کردند، «ساخت یمن» بود.

روز دوشنبه هم سخنگوی ارتش یمن تأکید کرد نیروهای یمنی در پاسخ به حملات سعودی و بستن گذرگاه‌های مرزی این کشور، منابع تولیدی و اقتصادی عربستان را هدف قرار خواهند داد. وی افزود یگان موشکی یمن تسلیحاتی بازدارنده و راهبردی در اختیار دارد و می تواند به افزایش حملات نیروهای متجاوز سعودی پاسخ درخور بدهد.

مناقشه تازه بر سر بندر الحدیده

عربستان سعودی همزمان با عقب نشینی از محاصره بنادر و فرودگاه های یمن تهدید کرد که بندر الحدیده همچنان در محاصره قرار دارد و در صورت تردد کشتی ها و هواپیماها به این بندر آن را هدف قرار خواهد داد.

مقامات سعودی که با گذشت بیش از دو سال نیم از آغاز جنگ در یمن هیچ دستاورد قابل دفاعی جز جنایت بشری و کشتار بیش از 36 هزار یمنی نداشته اند، تلاش می کنند با محاصره زمینی و دریایی حدیده، دولت انقلابی یمن در صنعا را به سازش وادار کنند.

بندر حدیده که به عروس دریای سرخ معروف است، در 226 کیلومتری شهر صنعا، پایتخت یمن قرار دارد. این شهر، دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به مسیرهای بین‌ المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است، و تصرف این بندر یا ادامه محاصره‌ آن، می تواند دولت انقلابی یمن را از جهت اقتصادی و تامین منابع غذایی با مشکلات جدی مواجه کند.

به همین دلیل بندر الحدیده در حال حاضر به کانون اصلی جنگ ائتلاف سعودی در یمن تبدیل شده است، و ریاض به رقم عقب نشینی از محاصره دیگر بنادر و فرودگاه های یمن، بر ادامه و تشدید محاصره بندر الحدیده تاکید کرده است.

از سوی دیگر دولت انقلابی یمن هم اعلام کرده است که از همه ابزارهای ممکن برای شکستن محاصره این بندر استفاده خواهد کرد. محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتر خود در این باره نوشت: در صورت حمله سعودی ها به بندر الحدیده، ما نیز اقداماتی را که پیش از این درباره نفتکش های سعودی انجام نداده ایم، و قادر به آن هستیم، انجام خواهیم داد.

الحوثی ادامه داد از امروز به بعد همه تأسیسات نفتی بزرگ عربستان اهداف اصلی یگان‌ موشکی یمن خواهد بود و ما می ‌توانیم به راحتی کشتی‌ های نفتی عربستان سعودی را هدف قرار دهیم.
وی به عربستان سعودی توصیه کرد که اگر می‌ خواهد به کشتی‌های این کشور آسیبی نبینند، فکر حمله به بندر الحدیده را از سر به در کند.

جنگ نفت‌کش‌ها

تهدید جنبش انصارالله یمن به آغاز حملات گسترده علیه نفت کش های سعودی در خلیج عدن تهدید تازه ای است که در صورت حمله عربستان به بندر الحدیده آغاز خواهد شد و مرحله جدیدی را در جنگ یمن رقم خواهد زد.

ارتش و نظامیان انصارالله یمن تا کنون با هدف قرار دادن بیش از 10 جنگنده و بالگرد ائتلاف سعودی (که سخنگوی ارتش عربستان به آن اذعان کرده است) و حملات موشکی به مناطق مختلف عربستان از جمله شلیک موشک بالستیک به سوی ریاض نشان دادند که توان موشکی و نظامی لازم را برای هدف قرار دادن نفت کش های سعودی در آب های دریای سرخ و خلیج عدن دارند، و مهمتر از آن در عملی کردن تهدیدهای خود جدی هستند.

تهدید به هدف قرار دادن نفت کش های عربستان برای مقامات سعودی از این منظر مهم خواهد بود که این کشور حدود 25 درصد از صادرات نفت خود را از طریق دریای سرخ انجام می دهد و روزانه 2.5 تا سه میلیون بشکه نفت عربستان از طریق خلیج عدن و دریای سرخ به سوی دریای مدیترانه و کشورهای اروپایی و آفریقایی ارسال می شود.

به همین دلیل نفت کش های سعودی در این منطقه اهدافی آسان برای ارتش یمن به شمار می آیند؛ و عملی شدن این تهدید می تواند چالش شکننده دیگری پیش روی ائتلاف سعودی و مقامات عربستان باشد.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها