جمعی از تاجران ایرانی می‌گویند، بانک امارات ان‌بی‌دی، یکشنبه هفته گذشته با ارسال نامه‌هایی به آنها اعلام کرده، از این پس حق مراودات اقتصادی و برداشت پول در این بانک را ندارند.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۱۴

با دکتر مسعود دانشمند، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت‌وگویی انجام دادیم تا از دلایل مسدود شدن حساب ایرانیها در امارات مطلع شویم که صحبت‌های وی را در ادامه میخوانید:

دیروز نامه‌ای با عنوان مسدود شدن حساب برخی تجار ایرانی در امارات در رسانه‌ها دست به دست شد. دلیل بستن حساب ایرانیها در امارات چه بود؟

تعدادی از حساب‌ها به دلیل اجرای قانون مبارزه با پولشویی و شفافیت مالی بسته شده که ناشی از اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی FATF است.

بستن حساب‌ ایرانیها در امارات چقدر گسترده است؟

این موضوع هنوز خیلی عمومیت ندارد. هنوز دلیل مشخصی برای مسدود شدن حساب ایرانیها در امارات اعلام نشده اما گمان ما این است که اجرای مقررات FATF و شفافیت مالی باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. البته حساب همه تجار ایرانی بسته نشده و نباید این موضوع را به همه اطلاق کرد. همان‌طور که اشاره کردم این موضوع عمومیت ندارد اما برای برخی افرادی که در حساب‌هایشان مشکل دارند یا مدارک کافی برای چرخش معاملات بانکی خود ندارند، مقابله‌هایی در نظر گرفته میشود.

آیا بستن حساب ایرانیها در کشورهایی که ایران با آنها تجارت بالایی دارد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نمیکند؟

قطعا همین‌طور است. از زمانی که آمریکا دوباره ایران را تحریم کرد به کشورهای دیگر فشار میآورد که قوانینی مانند FATF را اجرا کنند و از آنجایی که ما ایرانیها در نگهداری فاکتور و پرونده خیلی جدی نیستیم، خودمان بهانه را دست آنها میدهیم که حسابمان را مسدود کنند. اکنون رصد حساب ایرانیها توسط نمایندگان خزانه‌داری آمریکا در کشور امارات انجام میشود و در صورت بروز کوچک‌ترین تخلف، حساب را مسدود میکنند. قبلا کشورهایی مانند امارات که با ایران حجم تجاری بالایی دارد، مسامحه میکردند اما اکنون تحت فشار آمریکاییها قرار دارند و در قالب قانون، سختگیریهایی را در نظر میگیرند که تجار را با مشکل مواجه کنند. آنها طبق قانون چند ماه بعد از انجام تجارت مراجعه کرده و خواستار مدارک تجارت میشوند که شاید متعلق به شش ماه قبل باشد و در صورت ایراد در مدارک حساب را مسدود میکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها