وهابیت و اجرای طرح‌های استعماری غرب

وهابیت، مذهبی است که توسط انگلستان در قرن 19 میلادی برای ساقط کردن وحدت و حاکمیت مسلمانان ایجاد شد. آن زمان، سرزمین‌های عربی زیر نظر خلافت عثمانی به سر می‌بردند. حضور دولت عثمانی در این مناطق،‌ مانعی برای نفوذ انگلیس‌ها و گسترش فعالیت‌ استعماری آنها بود. در نتیجه آنها دست به ابداع مذهبی زدند تا با خشونت و افراط‌گری و کشتار در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند.
کد خبر: ۱۰۹۱۰۰۸
وهابیت و اجرای طرح‌های استعماری غرب

متأسفانه انگلیسی‌ها در این اقدام موفق بودند و در نهایت با تضعیف دولت عثمانی، حاکمیت ترک‌ها بر شبه‌جزیره عربستان و دیگر سرزمین‌های عربی خاتمه یافت. اگر چنین مذهبی به وجود نمی‌آمد، شاید اختلاف و تفرقه در سرزمین‌های عربی و اسلامی پیش نمی‌آمد و دولت عثمانی، مانع تشکیل رژیم اشغالگر قدس می‌شد که امروز، معضل اصلی دنیای اسلام به شمار می‌رود.

امروز همان عقاید و تفکرات وهابی آبشخور گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه شده که به اعتراف هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی این کشور، ساخته و پرداخته آمریکا هستند. از نظر تاریخی مادر همه جریان‌های تکفیری، طالبان در افغانستان و القاعده هستند که تفکرات افراطی و وهابی داشتند و خود آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند، در تشکیل این ‌گروه‌ها نقش داشته‌اند. هیلاری کلینتون در کمیسیون سیاست خارجی سنا رسما گفت، این گروه‌های تروریستی را خودمان ساختیم و الان با آنها مبارزه می‌کنیم. او علت ایجاد چنین گروهی را مبارزه با اتحاد شوروی سابق در افغانستان شرح می‌دهد. در واقع، آنها طالبان را برای درگیری با شوروی در دهه 80 میلادی ساختند. اعرابی که برای جهاد با شوروی به رفتن به افغانستان ترغیب شدند، زیر نظر سازمان جاسوسی آمریکا «سی‌آی‌ای» در افغانستان دوره دیدند. گروه‌های تکفیری جدید هم زاده آن گروه‌ها هستند. ترامپ نیز به طور علنی اعلام کرده است داعش به دستور هیلاری کلینتون و باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ایجاد شد.

جریان‌های تکفیری را همین سازمان‌های اطلاعاتی غربی ساخته‌اند و چیزی جدای از این سازمان‌ها نیستند. این سازمان‌های اطلاعاتی هستند که به جریان‌های تکفیری آموزش، اسلحه و امکانات می‌دهند، همه امکاناتی که به اینها در سوریه دادند از کشورهای هم‌مرز سوریه و با همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی آن کشورها صورت گرفت.

حمایت آمریکا از تروریست‌های فراری

ریشه‌کن کردن تروریسم ساخته و پرداخته آمریکا و صیهونیسم در منطقه که توسط برخی کشورهای منطقه پشتیانی می‌شوند، کار دشواری است. بر این اساس، پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در دیرالزور و ارتش عراق در القائم را باید به ملت‌های سوریه و عراق و محور مقاومت تبریک گفت. پیش از این، تروریست‌ها امکان جابه‌جایی در سوریه و عراق را داشتند؛ زمانی که در سوریه به آنها فشار وارد می‌شد با حمایت آمریکا به عراق پناه می‌بردند و زمانی که در عراق تحت فشار قرار می‌گرفتند، باز با حمایت آمریکا و برخی کشورهای منطقه سوریه را مأمنی امن برای ادامه فعالیت خود می‌یافتند.

امروز که نیروهای عراقی به نزدیکی البوکمال رسیده‌اند و نیروهای سوری نیز از دیرالزور به تعقیب نیروهای داعش به سمت البوکمال یعنی آخرین سنگر داعش در سوریه آمده‌اند، این تروریست‌های تکفیری فرصت جابه‌جایی را ناممکن می‌بینند و تنها راهشان پناهنده شدن به آغوش نیروهای آمریکا در التنف است؛ منطقه‌ای در سوریه که آمریکا در آن پایگاه نظامی دارد.

اقدام خبیثانه آمریکایی‌ها در پناه دادن به این تروریست‌ها نیز مورد اعتراض روسیه قرار گرفته است. متأسفانه این اقدام آمریکا، حمایت بارز از تروریسم است.

از بین رفتن و ریشه کن شدن تروریسم در منطقه، توجیه حضور ایالات متحده آمریکا در منطقه را ناممکن می‌کند. به همین دلیل، آنها تمایلی به نابود شدن کامل داعش و تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق ندارند و از این رو آمریکا به حمایت و پناه دادن به آنها ادامه می‌دهد.

پس از آزادسازی مناطق اشغال‌شده توسط داعش در سوریه و عراق و حضور نیروهای سوری و عراقی و پشتیبانان آنها از جمله نیروهای مقاومت در این مناطق، فرصت هر تحرکی از نیروهای تروریستی تکفیری گرفته می‌شود و آنها راهی جز مخفی شدن یا پناه بردن به آمریکایی‌ها ندارند. باید منتظر ماند و دید آمریکایی‌ها و دیگر حامیان این تروریست‌ها چه برنامه‌ای برای داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تکفیری دارند.

با این همه، نباید فراموش کرد بهترین راه مقابله با جریان‌های تکفیری ایستادگی و وحدت اسلامی است. مسلمانان باید متوجه باشند، مساله اول اسلام، نه این درگیری‌های فرقه‌ای بلکه مسأله فلسطین است.

حسین شیخ‌الاسلام

سفیر پیشین ایران در سوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها