کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین

سرنوشت مبهم حریری در عربستان / او مجبور به استعفا شد

بررسی یک استعفای مشکوک در گفت و گو با جام جم آنلاین

حریری بعد از دیدار با ولایتی با چه کسی ملاقات کرد؟!

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن نامتعارف خواندن اقدام سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان مبنی بر اعلام استعفا در کشور عربستان، این اقدام را توطئه ای جدید برای ابقای عناصر تکفیری با هدف ایجاد بحران در منطقه و فشار بر محور مقاومت بشمار آورد.
کد خبر: ۱۰۹۰۶۶۰
حریری بعد از دیدار با ولایتی با چه کسی ملاقات کرد؟!

محمد جواد جمالی در گفت و گو با جام جم آنلاین درباره این استعفا افزود: شخص نخست وزیر لبنان و پدر وی رفیق حریری از ابتدا دارای تابعیت مضاعف سعودی بوده اند و واضح است مطاع اوامر و دستورات مقامات عربستانی باشند.

وی تصریح کرد: بر همگان عیان است عربستان سعودی جز حلقه های خاورمیانه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می شود. از این رو چون در حمایت از داعش و عناصر تکفیری در عراق و سوریه و لبنان ناکام ماندند، به نوعی با دور زدن این شکست در صدد تدوین توطئه ای جدید علیه ایران و کشورهای منطقه هستند.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تجزیه عراق و سوریه از آرزوهای بزرگ قدرت های فرامنطقه ای و متحدان آنها است، خاطر نشان کرد: آمریکا با راه اندازی جنگ های نیابتی و تجهیز گروهای تروریستی تلاش کرد کشورهای منطقه را به چند کشور کوچک تجزیه کند.

وی در این راستا اضافه کرد: از طرفی در لبنان هم شاهد بودیم جبهه النصره در نقطه راهبردی عرسال توسط محور مقاومت حزب الله زمین گیر شد. از این رو عربستان و آمریکا با طرح ریزی استعفای سعد حریری آن هم در خاک عربستان سعی می کنند بحران را دوباره سر خط رویدادهای خاورمیانه قرار دهند.

جمالی در پاسخ به این سئوال که چرا نخست وزیر مستعفی لبنان پس از استعفا مواضع ایران را مورد انتقاد قرار داده است، ابراز داشت: آمریکا و عربستان بخاطر عدم توفیق در میدان سیاست گذاری لبنان مجبور به تمکین از رییس جمهوری بنام میشل عون شدند. این در حالی است شخص رییس جمهور لبنان در مسایل منطقه ای هم با حزب الله و هم با جمهوری اسلامی ایران دارای نقاط مشترک فراوانی است. بنایران چندان عجیب نیست سعد حریری در برابر دیدگان سعودی ها دست ادعاهایی مضحک علیه ایران بزند.

جمالی در ادامه با نگاهی به رویکرد ضد ایرانی رییس جمهور آمریکا گفت: امروز ترامپ تبلیغات گسترده ای علیه ایران در منطقه راه انداخته که در این بین چند کشور منطقه ای را هم با خود همراه کرده است. اما بنظر در همسو کردن رییس جمهور لبنان با سیاست های خود عملا شکست خوردند. لذا با حرکت دادن مهره داخلی خود در لبنان(سعد حریری)، قصد دارند رویکرد لبنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران و حزب الله را مخدوش سازند.

وی با اشاره به دیدار چند روز پیش دکتر ولایتی مشاور بین الملل مقام معظم رهبری با نخست وزیر مستعفی لبنان، خاطر نشان کرد: این دیدار حقیقتا جلسه خوبی در تقویت مناسبات بین دول ارزیابی می شود و هر دو بر ضرورت حل مشکلات منطقه ای و مبارزه با تکفیری ها تاکید داشتند و از یک سو دو طرف برخی موانع پیش روی تهران و بیروت را قابل حل و فصل محسوب کردند.

جمالی در همین رابطه افزود: اما بلافاصله پس از این دیدار، سعد حریری با «ثامرالسبهان» سفیر اخراجی سعودی ها (از عراق) مذاکره می کند و در خاک عربستان سعودی استعفای خود را اعلام می دارد. باید گفت، تردیدی نیست این اقدام با طراحی ریاض- تل آویو و واشنگتن صورت گرفته است.

وی اقدام مشکوک حریری مبنی بر استعفا و اظهارات ضد ایرانی وی را جزیی از «حلقه زنجیره فشار آمریکا» علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت برشمرد و عنوان کرد: کاخ سفید با مشارکت همدستان منطقه ای خود تلاش می کند سیاست های متوازن ایران در منطقه را به نحوی با متحدان خود در تعارض قرار دهد و در این رهگذر تصور می کند با فشار به دولت مرکزی لبنان بین ایران- لبنان و حزب الله شکاف ایجاد کند که البته موفق نخواهد شد.

این نماینده مجلس در جواب این پرسش که استعفای حریری پسر چه پیامدی در صحنه سیاسی لبنان و منطقه در پی خواهد داشت، گفت: بدون تردید لبنان با یک بحران سیاسی تازه مواجه می شود و بدلیل تکثر گروه های سیاسی در لبنان باید دید این موضوع چگونه در بین نخبگان سیاسی مدیریت می شود. باید متذکر شد طی چند سال گذشته شاهد زمان بر بودن تصدی مناسب مهم دولتی از جمله ریاست جمهوری و نخست وزیری به دلیل اختلافات در لبنان بوده ایم و مسئله جایگزین حریری خود یک بحث مناقشه آمیزی فرض می شود.

جمالی در خصوص واکنش جمهوری اسلامی ایران به بحران بوجود آمده در لبنان خاطر نشان کرد: تهران مباحث خاورمیانه را بصورت یک بسته جامع برای خود تحلیل می کند و قطعا مسایل لبنان از این بسته جدا نیست.

نماینده خانه ملت ادامه داد: ما می دانیم اقدام نخست وزیر لبنان برای کناره گیری صرفا با هدف «آرامش و ثبات امنیت اسراییل» شکل گرفته است. اما جمهوری اسلامی و دولت لبنان در اوج قدرت تکفیری ها در منطقه کنار هم بودند و ما اجازه نمی دهیم به سادگی این وحدت از بین رود.

وی افزود: قطعا دولت جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی سطح مناسبات خود با بیروت را افزایش داده کما اینکه هیات های پارلمانی ما طی دو سه سال اخیر سفرهای خوبی در جهت ارتقاء روابط دو جانبه داشته و تداوم این موضع از طریق مجلس قابل پیگیری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها