معاون دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات غیرقانونی پاجوش درخت نخل زمینه ساز ورود یک آفت جدید به نخلستان‌های شهرستان داراب بود اما کارشناسان با حضور به موقع خود از شیوع این آفت در سطح گسترده پیشگیری کردند.
کد خبر: ۱۰۸۹۸۸۸

محمدظاهر رحیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: پاجوش‌های خرمای وارداتی به کشور دارای آفت قرنطینه‌ای سرخرطومی حنایی خرما هستند که می‌تواند آسیب جدی به نخلستان‌ها وارد کند. وی اظهار کرد: برخی از باغداران در اقدامی ناآگاهانه از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس پاجوش درخت نخل وارد می‌کنند و با این اقدام، نخلستان خود و دیگر باغ‌های منطقه را در معرض آفت و بیماری‌ها خطرناکی قرار می‌دهند.

این مقام سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت عدم اطلاع به موقع کارشناسان جهاد کشاورزی بخش گسترده‌ای از درختان خرما در شهرستان داراب همانند استان و شهرستان‌های همجوار از بین می‌رفت. وی افزود: همه ساله بخش زیادی از محصولات و تولیدات کشاورزی توسط آفات و بیماریهای گیاهی و در زمان‌های مختلف کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت از بین رفته و نابود می‌شوند. رحیمی ادامه داد: سالانه حدود 32 درصد از تولیدات کشاورزی مورد حمله و خسارت آفات و بیماری‌های گیاهی قرار می‌گیرند به همین دلیل حفظ نباتات جایگاه بسیار مهمی در برنامه‌های توسعه کشاورزی ما و اقتصاد این بخش دارد.معاون دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزایش اعتبارات قرنطینه ای، تحقیقات و پیشگیری در کشور را خواستار شد و افزود: اگر ما می‌خواهیم در کشور مرکبات سالم داشته باشیم باید تیم‌های متخصص با اعتبارات کافی برای بازدید از مزارع و باغ‌ها داشته باشیم و به کشاورزان و باغداران مشاوره و راهنمایی بدهیم که هر نوع برنامه بهبود در گروی ایجاد گسترش شبکه‌های مراقبت حفظ نباتات و اجرای طرح‌های پژوهشی گیاه پزشکی است. عزیز اله امیری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: از باغداران می‌خواهیم که در صورت تمایل به ورود هرگونه محصول باغی از کشورهای دیگر حتما با خدمات جهاد کشاورزی مناطق خود در تماس باشند و مجوزهای لازم را دریافت کنند که اگر مشکلی در درختان بود بتوانیم به آنها کمک کنیم.رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان داراب نیز به ما گفت: یکی از اقدامات این اداره تله گذاری در باغ‌ها و نخلستان‌ها ست که پس از مشاهده این آفت وارد عمل شده و از شیوع این آفت در شهرستان داراب جلوگیری کردیم.سید احمد صدری افزود: با توجه به اینکه یک هزار و 800 هکتار از باغ‌های شهرستان داراب را نخلستان‌ها تشکیل می‌دهند و عمده درآمد مردم منطقه فورگ این شهرستان از این راه است، از باغداران می‌خواهیم که در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت با کارشناسان جهاد کشاورزی هماهنگی لازم را داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها