در نشست خبری اجلاس سه جانبه تهران

پوتین: کریدورشمال – جنوب بین سه کشور دارای منافع و صرفه اقتصادی است

رییس جمهور روسیه در نشست خبری اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، گفت: کریدور شمال و جنوب که آزمایش آن سال گذشته انجام شده به لحاظ اقتصادی، بسیار مقرون به صرفه است.
کد خبر: ۱۰۸۹۶۵۴
پوتین: کریدورشمال – جنوب بین سه کشور دارای منافع و صرفه اقتصادی است

به گزارش جام جم آنلاین ، ولادیمیر پوتین شامگاه چهارشنبه در نشست خبری مشترک اجلاس روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در سالن اجلاس سران در تهران گفت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان قصد دارند در این کریدور با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه نیز در این نشست خبری با ابراز رضایت از گفتگوهای انجام شده بین روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان در این نشست سه جانبه گفت: مطمئنم این دیدارهای صمیمی و شفاف نتایج مهم و منافع زیادی برای ملتهای ما خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در این نشست گفتگوهای مهمی درباره صلح و ثبات، مبارزه با جرائم سازمان یافته، مبارزه با تروریسم و در راس آنها همکاری های اقتصادی داشتیم، افزود: ایران، روسیه و آذربایجان هر سه از تولیدکنندگان مهم هیدروکربن ها هستند و هیچ کدام بنا ندارند در این زمینه با یکدیگر رقابت کنند، بلکه به دنبال همکاری در این عرصه با هم هستیم.

رییس جمهور روسیه با بیان اینکه همکاری های سه کشور در عرصه های مختلف تا به حال نتایج مثبت و مفیدی برای طرفین داشته است، اظهار داشت: کریدور ترانزیتی شمال – جنوب بین سه کشور که سال گذشته با ارسال تعدادی کانتینر از هند به روسیه و ادامه مسیر آن از روسیه تست شد، دارای منافع و صرفه اقتصادی بسیار مناسبی است.

پوتین تصریح کرد: سه کشور همکاری های خوبی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارند و میزان تولید آنها نیز در سطح خوبی است. می توانیم در این زمینه نیز همکاری های خود را گسترش دهیم و به عنوان مثال از سیستم نقل و انتقال گاز آذربایجان، گاز روسیه را برای مصرف در مناطق شمالی ایران منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سه کشور همچنین ظرفیتهای خوبی برای گسترش همکاری ها در عرصه های دیگر از جمله در زمینه همکاری های فرهنگی و آموزشی و پزشکی دارند. همچنین ظرفیتهای خوبی برای گسترش ارتباطات مرزی و همکاری بین استانهای سه کشور وجود دارد.

رییس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد رژیم حقوقی دریای خزر به زودی نهایی شده و به امضای کشورهای ساحلی برسد.

پوتین به ملاقاتهای دوجانبه بین روسای جمهور سه کشور در حاشیه اجلاس امروز اشاره کرد و افزود: در گفتگو با رییس جمهور ایران، مذاکرات خوبی در زمینه های اقتصادی، همکاری ها در خصوص انرژی و تولید ماشین های سنگین داشتیم و علاوه بر اینها دیدار و گفتگوی بسیار مفید و پرمحتوایی نیز با رهبر ایران داشتم.

وی با اشاره به اینکه در دیدار با دکتر روحانی درباره امنیت منطقه ای، مساله هسته ای ایران و مسائل سوریه نیز گفتگو داشته است، اظهار داشت: همکاری های ما با ایران به ویژه در زمینه مسائل سوریه بسیار مثمر ثمر جریان دارد و با تشریک مساعی ما با ایران و ترکیه شرایط در مبارزه با ترویسم در سوریه بسیار خوب پیش می‌رود.

رییس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نمی تواند مشکلات را یک طرفه و به تنهایی حل کند، تصریح کرد: مذاکرات آستانه درباره سوریه بسیار خوب، مثبت و مفید پیش می رود و ما روی همکاری با ایران، ترکیه و دیگر شرکای خود در این زمینه حساب می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها