رئیس اتحادیه قبایل و اشراف کشورهای عربی در گفت‌وگو با جام‌جم:

طرح‌های آمریکا و اسرائیل با تلاش محور مقاومت به شکست انجامیده است

معن الجربا، رئیس اتحادیه قبایل و اشراف کشورهای عربی از جمله شیوخ بانفوذ سعودی و از منتقدان نظام حاکم بر این کشور است. او که برای شرکت در دومین اجلاس بین‌المللی اتحاد علمای مقاومت به بیروت سفر کرده، در حاشیه این اجلاس با خبرنگار جام‌جم گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۸۶

برگزاری اجلاس بین‌المللی اتحاد علمای مقاومت آن هم در شرایطی که محور مقاومت پیروزی‌های متعددی را در عراق و سوریه به‌دست آورده و توطئه‌های دشمنان و در راس آنها آمریکا و اسرائیل را خنثی کرده است، چه پیامی برای دشمنان محور مقاومت دارد؟

اجلاس امسال بسیار مهم است، زیرا بیانگر دیدگاه‌ و مواضع تمام روحانیون امت اسلامی است. همه می‌دانند که اگر روحانیون و پیشوایان امت، اصلاح شوند و تصمیم درست بگیرند، پیروان‌شان نیز همان مسیر را طی می‌کنند. این‌که روحانیون شیعه و سنی در یک جا جمع شوند و چنین گامی را بردارند، بسیار مهم و گامی رو به جلوست. این اجلاس همان‌طور که گفتید در زمانی برگزار می‌شود که پیروزی‌های بزرگی برای محور مقاومت بدست آمده است. یعنی زمانی که شاهد اوج پیروزی‌های عراق، سوریه، لبنان و به‌طور‌کلی محور مقاومت هستیم؛ محوری که از ایران تا یمن کشیده شده است.

تا پیش از این در برخی تحلیل‌ها و اظهارنظرها کوشیده می‌شد تا محور مقاومت را محدود به چند گروه یا کشور کنند. اما اکنون آن‌طور که شما اشاره کردید، محور مقاومت گستره وسیعی از امت اسلامی را در بر می‌گیرد. شما محور مقاومت را چگونه تعریف می‌کنید؟

روح مقاومت اکنون در دنیای اسلامی وعربی در حال انتشار است و امروزه بر منطقه حاکم شده است. حتی این‌که تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای جدا کردن اقلیم کردستان از عراق ناکام ماند هم نتیجه تلاش‌های محور مقاومت است. باید شکست طرح تجزیه عراق را نیز پیروزی دیگری برای محور مقاومت بدانیم. پیروزی‌ای که باعث شد مسعود بارزانی هم از آمریکا و اسرائیل که به او وعده حمایت داده بودند، گلایه کند.

به موضوع اجلاس برگردیم؛ معتقدید برگزاری اجلاس اتحاد علمای مقاومت می‌تواند بخوبی پیام اتحاد دنیای اسلام را تبیین کند؟

بله و به همین خاطر هم، این کنفرانس مهم است. این اجلاس بعد از تلاش‌های فراوان آمریکا و متحدانش برای جدا کردن روحانیون دنیای اسلام از یکدیگر و فتنه‌افکنی میان مسلمانان برگزار می‌شود و نشان می‌دهد که ما از برنامه‌های آمریکایی برای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان عبور کرده‌ایم. این اجلاس نشان می‌دهد که امت اسلامی کاملا هوشیار است؛ هرچند خائنانی هم در این بین وجود داشته باشند.

آیا منظور شما از خائنان، نظام‌هایی است که در برخی کشورهای اسلامی حاکم هستند ولی علیه آرمان‌های امت اسلامی حرکت می‌کنند؟

وجود خیانتکاران تعجبی ندارد و در هر محوری می‌توان خیانتکارانی را نیز یافت. اما نفس حضور روحانیون در این اجلاس تاکیدی بر این مساله است که نمایندگان امت اسلامی از آزمون اختلاف و فتنه با سربلندی عبور کرده‌اند. پیامی را که از طریق این اجلاس می‌رسانیم این است که صدای ملت‌ها قوی‌تر از صدای حاکمان و قوی‌تر از دستگاه‌های امنیتی و تروریسم است. بله، برخی از نظام‌های عرب، اقداماتی را علیه ملت‌های خودشان انجام می‌دهند. اما ما به همه حاکمان می‌گوییم صدای ملت‌ها قوی‌تر و جاودانه‌تر است و اگر آنها نخواهند این صدا را بشنوند، باید منتظر رسیدن روز سرنگونی‌شان باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها