رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان با تنش آبی روبه‌رو است، گفت: سالانه به طور متوسط در شهرکرد پنج میلیمتر کاهش باران داریم و از لحاظ دمایی نیم درجه به دمای هر سال شهرکرد افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۳۹

به گزارش ایسنا، ذبیح الله غریب در سومین نشست بهرهوری آب کشاورزی در استان، با اشاره به اینکه ظرفیت قابل کشت اراضی استان 248 هزار هکتار است، اظهار کرد: در حال حاضر میزان سطح اراضی باغی و زراعی استان 118 هزار هکتار و اراضی کشاورزی استان 180 هزار هکتار است.

وی افزود: بیشترین میزان اراضی قابل کشت در شهرستان سامان با 98 درصد و کوهرنگ با 56 درصد کمترین سطح قابل کشت را دارد.

غریب با اشاره به کاهش 22 درصدی بارشها نسبت به میانگین بلندمدت 10 ساله در استان، تصریح کرد: 56 درصد از منابع آبهای زیرزمینی استان مصرف شده که در مقایسه با 10 سال گذشته منابع آبی استان 32 درصد کاهش یافته و سالانه 46 میلیون متر مکعب منبع آبی استان کاهش مییابد.

غریب توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارشها در سطح استان، تغییر اقلیم، استفاده بیش از حد از مخازن زیرزمینی، عدم رعایت الگوی کشت مناسب، کمبود مواد آلی خاک و حجم ضایعات محصولات کشاورزی را از چالشهای بهرهوری آب در استان دانست و تصریح کرد: رعایت الگوی کشت مناسب، توسعه روشهای نوین آبیاری، جلوگیری از خرد شدن اراضی، استفاده از فناوریهای نوین بهنژادی و بهزراعی، استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و برنامه ریزی برای استفاده از آبهای سطحی از اقدامات کوتاه مدت پنج ساله و 10 ساله برای دستیابی به بهرهوری است.

وی گفت: کشت محصولات کم مصرف در مناطق خشک و نیمه خشک، توسعه کشتهای گلخانهای به جای کشتهای رو باز، استفاده از روشهای مدرن آبیاری، مدیریت و برنامهریزی صحیح، تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز و تحویل حجمی آب به کشاورزان موجب افزایش بهره وری بخش کشاورزی خواهد شد.

غریب ، ادامه داد: در حال حاضر 56 هزار و 227 هکتار در قالب 47.5 درصد از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده که جایگاه دوم کشور را در این زمینه دارا هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال 62 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز اراضی زارعی استان به سامانه نوین آبیاری تخصیص داده شده است، تصریح کرد: برنامه مشخص شده در خصوص تجهیز سامانه نوین آبیاری در امسال از سوی وزارتخانه، پنج هزار و 500 هکتار بوده که امید است این میزان به هشت هزار هکتار برسد.

غریب با اشاره به اینکه 18 هزار و 353 هکتار از اراضی شهرستان بروجن به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است، گفت: سه هزار هکتار نیز در حال احداث است که تا پایان امسال اجرا خواهد شد.رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: راندمان آبیاری در استان از 35 درصد به 54.3 درصد رسیده است.

وی انجام آبیاری در اراضی شیب دار، 15 هزار هکتار توسعه باغها و اراضی شیبدار، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزان به میزان 240 میلیون متر مکعب و یکپارچه سازی اراضی در طرحهای عمومی در سطح 35 هزار هکتار را از نتایج حاصل از اجرای سامانه نوین آبیاری تا مهر ماه امسال در استان عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها