کنگره بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی دیروز با سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با حضور جمعی از علما، استادان حوزه و دانشگاه، آیت‌الله محمدی گلپایگانی، ‌رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری و سیدحسن خمینی در سالن اجلاس سران برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۴۳۰

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در ابتدای سخنان خود از آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به عنوان یک شخصیت بزرگ انقلابی، فقیه، مجتهد، فیلسوف، عارف و مبارز نام برد و گفت: ایشان جایگاه بزرگی در بیت امام و نهضت اسلامی داشت.

وی با اشاره به این‌که مرحوم حاج آقا مصطفی امید همه انقلابیون بود، افزود: نگاه به ایشان بر این مبنا بود که اگر خدای‌ناکرده یک روزی امام در میان ما نباشد فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهایی برساند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز ما در جایگاه بسیار بلندی قرار گرفته‌ایم. هیچ وقت استکبار در منطقه از امروز ذلیل‌تر نبوده است؛ عراق، سوریه، لبنان و حتی مردم مظلوم یمن را ببینید، کجا استکبار پیروز بوده است؟ استکبار می‌خواست در عراق، سوریه و لبنان وضعیت امروز را شاهد باشد؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: چرا به دست و پا افتاده‌اند؟ چرا مرتب در منطقه گردش می‌کنند؟ چرا در این خانه و آن خانه می‌روند؟ امروز عظمت اسلام و جمهوری اسلامی و ملت ایران در منطقه از هر زمان دیگر بیشتر شده است؛ در عراق، سوریه، لبنان، شمال آفریقا و منطقه خلیج‌فارس کجا می‌توان بدون ایران و نظر جمهوری اسلامی ایران اقدام سرنوشت‌ساز انجام داد؟

وی گفت: دلیل این، آگاهی و وحدت ملت ما و هوشیاری رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما همه در کنار هم هستیم، اگر فاصله بگیریم این عظمت را امروز شاهد نخواهیم بود، چه زمان سراغ دارید رئیس‌جمهور آمریکا حرفی بزند و تمام دنیا با آن مخالفت کند؟ چه زمانی در تاریخ بوده است؟ شما بگویید. جز سه، چهار کشور کوچک و یک رژیم جعلی بگویید چه کسی از آمریکا حمایت کرد و چه کسی از حرف و راه آمریکا حمایت می‌کند؟ حتی در درون این کشور نظرسنجی‌ها همین را می‌گویند.

نیروی دفاعی ما باید بازدارنده باشد

روحانی با اشاره به برخی اظهارات مقامات خارجی درخصوص تسلیحات دفاعی ایران گفت: تسلیحات ایران نیز مانند تسلیحات همه کشورهای دنیاست، در جهان مقررات بین‌المللی وجود دارد و ما امروز قانون اساسی داریم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که کسی نمی‌تواند درباره قدرت نظامی کشور ما حرفی بزند، اظهار کرد: نیروی ما باید بازدارنده باشد، همین؛ چیز دیگری نمی‌خواهیم، چراکه قدرت نظامی ما باید در برابر تهدیدات بازدارنده باشد تا در شرایط مبادا دفاع موثر انجام دهد.

روحانی با اشاره به این‌که دشمن همواره و در هر شرایطی کشور ما را تهدید کرده است، افزود: در دوره‌ای دشمنان در زمینه تسلیحاتی ما را تضعیف می‌کردند و ما امروز از آنها می‌پرسیم در شرایطی که مردممان هدف بمباران دشمن بودند، آیا حاضر شدید به ما سلاح پدافند هوایی بدهید؟

وی گفت: ما سلاح تهاجمی از شما نخواستیم، اما شما آن زمان یک توپ ضدهوایی ساخت اروپا که نیاز به تعمیر داشت و برایتان فرستادیم، گفتید نمی‌توانیم تعمیر کنیم چون شما در حال جنگ هستید و البته همان توپ تعمیری را نیز به ما برنگرداندید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آنها می‌خواهند با ما درباره تسلیحات نظامی بحث کنند، ما حرف خیلی داریم و امروز بحث حضور ایران در منطقه و قدرت دفاعی کشورمان را مطرح می‌کنند که فرار به جلوست.

لاریجانی: حکومت فدایی می‌خواهد

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در همایش دیروز اظهار کرد: حکومت فدایی می‌خواهد تا برای انقلاب با تمام وجود کار کند و این بسیار مهم است؛ چون انقلاب تا وقتی که این نیروها را دارد هیچ‌گاه آسیب‌پذیر نخواهد بود.

علی لاریجانی به تبیین شخصیت آیت‌الله مصطفی خمینی(ره) پرداخت و گفت: تلاش‌های علمی، مجاهدت‌ها و زندگی سراسر ماجرای ایشان از وی یک شخصیت آبدیده به‌وجود آورده بود.

وی گفت: نیروهایی بودند که امام(ره) روی آنها حساب ویژه‌ای می‌کردند و این نیروها فدایی انقلاب بودند، یکی از آنها حاج آقا مصطفی بود که امام(ره) در وصف ایشان فرمودند حاج آقا مصطفی آینده اسلام بود.

لاریجانی جمله «آمریکا شیطان بزرگ است» را سنگین‌ترین سخن از امام درباره یک رژیم دانست و گفت: شاید زمانی که امام این جمله را در مورد آمریکا به‌کار برد، باور آن برای خیلی‌ها سخت بود، ولی اکنون خیلی از مقامات و سیاستمداران جهان به آن باور دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به دیدارهای خود با رؤسای برخی مجالس کشورهای دوست آمریکا در حاشیه اجلاس اخیر رؤسای مجالس در سن پترزبورگ روسیه اشاره کرد و گفت: برخی از این مقامات از آمریکا به عنوان یک شیطان نام می‌بردند.

وی افزود: سخنی را که امام بیش از سی سال پیش در مورد آمریکا به‌کار بردند، امروز رئیس مجلس کشوری که دوست آمریکاست آن را به‌کار می‌برد. لاریجانی تاکید کرد: وقتی امام(ره) می‌گفت شیطان بزرگ آمریکاست حتی دوستان آمریکا هم این حرف را درک می‌کردند، چون امام(ره) به اندازه و پربار صحبت می‌کرد.

وی گفت: نیروهای زیادی در پشت پرده انقلاب فداکارانه و بدون نام و نشان فعالیت می‌کردند، مثل آقای هاشمی و شهید بهشتی که آبرویشان را در انقلاب با خدا معامله کردند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مراسمی که شهید بهشتی سخنران بودند، توهین‌های زیادی به ایشان شد و جلسه را مرتب به هم می‌زدند، ولی ایشان همواره صبر و سکوت می‌کرد، یک بار هم امام(ره) درباره یکی از علما سخن سنگینی گفته بود که برای آن شخص بسیار سنگین بود، اما همان شب حاج احمد آقا با یک نفر دیگر سرزده به دیدار او رفتند تا او را جذب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها