العبادی: همه‌پرسی کردستان عراق به تاریخ پیوست

در حالی که حیدر العبادی نخست وزیر عراق از پایان غائله همه پرسی اقلیم کردستان خبر می‌دهد و نسبت به درگیری ها و تعرض به شهروندان عراقی در کرکوک هشدار می‌دهد، رئیس منطقه کردستان عراق در اولین واکنش خود به حوادث دیروز عراق، گفت که حوادث در کرکوک در نتیجه تصمیمات یکجانبه برخی از افراد کرد بوده است. رئیس منطقه کردستان عراق می‌گوید به دنبال جنگ نیست. رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: مردم کرد بزودی اهداف خود را محقق می‌سازند و ما به وحدت نیازمندیم. وی وعده داد به رغم رخدادها در کرکوک، «دستاوردهای» کردها را حفظ کند.
کد خبر: ۱۰۸۴۳۲۶

وی افزود: ملت کرد از هویت خود دفاع کرد و در معرض کشتار قرار گرفت. بارزانی گفت: خط تماس در پایگاه‌هایی خواهد بود که پیشمرگه از سال 2016 بر آن سیطره یافته‌اند. رئیس اقلیم کردستان عراق افزود: بر حفاظت از وحدت و پایداری ملت کردستان و نیروهای سیاسی تاکید داریم. در همین رابطه «لاهور شیخ جنگی» مسئول دستگاه استخباراتی اتحادیه میهنی کردستان معروف به زانیاری در واکنش به حملات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق علیه این حزب اعلام کرد: آنچه در کرکوک روی داده است نتیجه توطئه رفراندوم بارزانی بوده است. وی گفت: ما را متهم به ضدیت با برگزاری رفراندوم می‌کردند اما اکنون مشاهده می‌کنید که کرکوک را هم از دست دادیم. برادرزاده طالبانی تاکید کرد به هیچ شیوه مسعود بارزانی را رهبر خود نمی‌دانیم و لازم است استعفا دهد. مسئول امنیتی اتحادیه میهنی کردستان، هدف بارزانی از برگزاری رفراندوم را خارج کردن کرکوک از کنترل اتحادیه میهنی کردستان دانست و گفت: آنها در پی حفظ چاه‌های نفتی خود بودند.

در عین حال شبکه المیادین به نقل از یکی از فرماندهان حشدالشعبی عراق گزارش داد در مذاکرات انجام شده نیروهای پیشمرگه با عقب نشینی به مرزهای سال 2003 موافقت کردند. «ابو آلاء الولائی» از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی عراق از موفقیت آمیز بودن مذاکرات با نیروهای پیشمرگه و عقب‌نشینی آنها به مرزهای سال 2003 خبر داد. فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور کرد عراق از اتحادیه میهنی نیز در سخنانی از مردم کردستان خواست به حاکمیت قانون احترام بگذارند. وی افزود: سیطره پیشمرگه بر کرکوک عراق با قانون اساسی در تضاد نیست./ خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها