مادرید: به هرگونه اعلام یک‌جانبه استقلال واکنش فوری نشان می‌دهیم

فشار بر کاتالان‌ها برای انصراف از استقلال

همه پرسی استقلال کاتالونیای اسپانیا روز یکشنبه 9 مهر ماه برگزار شد. این همه‌پرسی که 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند براساس قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام و دادگاه قانون اساسی در هفتم سپتامبر (16 شهریور) آن را تعلیق کرد، اما حکومت کاتالونیا حکم این دادگاه را معتبر و قابل اجرا ندانست.
کد خبر: ۱۰۸۱۶۸۶

حال یک هفته پس از برگزاری رفراندوم هنوز تنش‌ها در اسپانیا بالاست و مخالفان و موافقان همچنان در صحنه حضور دارند. همزمان با اعلام حمایت فرانسه و آلمان از یکپارچگی ارضی اسپانیا، کارلوس پویگدمونت رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا برای کنار گذاشتن برنامه‌های اعلام استقلال تحت فشارهای بسیار بین‌المللی زیادی قرار گرفت تا اعلام استقلال را در نشست روز گذشته پارلمان کاتالونیا به حالت تعلیق درآورد.

بنا بر گزارش رویترز، فشارها بر رئیس منطقه کاتالونیا پس از آن افزایش یافت که صدها هزار نفر از مردم این منطقه به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به اعلام استقلال کاتالونیا از اسپانیا اعلام کنند. به گزارش این خبرگزاری، در همین رابطه دولت مادرید گفت به هرگونه اعلام یک‌جانبه استقلال کاتالونیا فورا واکنش نشان خواهد داد.

ساکنان کاتالونیا به رغم تهدیدات جدید دولت اسپانیا گفته‌اند همچنان به نتایج همه‌پرسی پایبند هستند، آنها معتقدند اسپانیایی‌ها آنها را شهروندان درجه دو می‌دانند و اظهارات فیلیپه ششم پادشاه اسپانیا گواه شفاف این موضوع است.

در حالی که حزب حامی استقلال کاتالونیا (CUP) همچنان بر فشارهای بسیار بر پوگدمون اذعان داشت، اما گفت: نتیجه رفراندوم باید اعمال شود. ما نمی‌خواهیم اعلام جمهوری کاتالونیا به تعویق بیفتد. اما پاپلو کاسادو، سخنگوی حزب حاکم اسپانیا اظهار کرد، رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا می‌خواهد با اعلام استقلال سرنوشتی همانند سلف خود در دهه 80 قرن گذشته (83 سال پیش) پیدا کند. اشاره کاسادو به لوئیس کومپانیس است که در سال 1934 استقلال کاتالونیا را اعلام کرد، اما به سرعت بازداشت شد و بعد از شش سال نظام حاکم دیکتاتوری اسپانیا تحت رهبری فرانسیسکو فرانکو او را اعدام کرد. با وجودی که کاسادو گفته «اشاره‌اش به بازداشت کومپانیس است نه اعدامش» اما این اظهارات خشم سیاستمداران کاتالونیا را به همراه داشت.

«سورایا سائنز ده سانتاماریا » معاون نخست‌وزیر اسپانیا نیز در مصاحبه با
شبکه رادیویی «
COPE» نسبت به هرگونه اعلام استقلال هشدار داد و گفت: در صورت اعلام استقلال دولت «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا دست به اقدام خواهد زد.

بنا بر این گزارش، کاتالونیا بخشی خودمختار با هفت میلیون و 523 هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی است. این بخش به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری مهم ترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آن صورت می‌گیرد. جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند، جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود، چرا که 27درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و مقصد 25درصد گردشگران اسپانیا نیز کاتالونیا می‌باشد. آنان همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد، 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که به خزانه مرکزی می‌پردازد. خروج چند شرکت تجاری از بارسلون و انتقال آنها به مادرید می‌تواند از چالش‌های مهم استقلال کاتالونیا باشد که در یکی دو روز گذشته شروع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها