برگزاری همزمان روز حافظ در شیراز و 38 کشور جهان

بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی با شعار «شاهد قدسی» در شیراز و 38 کشور جهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۳۴۹

20 مهر در تقویم ایران به بزرگداشت خواجه محمد حافظ شیرازی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس مرکز حافظ‌شناسی دراین باره گفت: این مراسم چهارشنبه 19 مهر از ساعت 18 و 30 دقیقه در آرامگاه این شاعر نامی در شیراز برگزار می‌شود.

دکتر کاووس حسن‌لی افزود: نشست‌های علمی این بزرگداشت با موضوع «حافظ و اخلاق» نیز از ساعت 8 و 30 دقیقه روز پنجشنبه 20 مهر در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حافظ‌پژوهان، ادبا و شاعران و استادان ادبیات و زبان فارسی برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که در این نشست‌ها هشت سخنران و ادیب ملی و بین‌المللی به بررسی اشعار حافظ می‌پردازند، گفت: دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور «اخلاق مزدایی و میترایی و بازتاب آن در غزل حافظ»، دکتر حسن بلخاری «آینه خیال، شرح یک معنا بر بنیاد رای حافظ و ابن‌عربی» و استاد میرجلال‌الدین کزازی «پایگاه آموزه‌های حافظ و خاستگاه اخلاق» را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس مرکز حافظ‌شناسی اعلام کرد: در این نشست‌ها استاد احسان شمسی به «بازشناسی آموزه‌های حافظ بر پایه رویکرد‌های اخلاقی معاصر»، دکتر محمدرضا خالصی به «واکاوی پیشینه تئوری اخلاق ملامتی در اندیشه حافظ»، سعید حمیدیان به «زبان و اخلاق از سنایی تا حافظ» و قاسم کاکایی به موضوع «حافظ و چالش‌های اخلاقی جامعه دینی» می‌پردازند و مهمان خارجی این همایش دکتر زوزانا کریهوا، رئیس دپارتمان ایران شناسی دانشگاه «چارلز» پراگ به بررسی «حافظ در ترجمه‌های چک» می‌پردازد.

حسن‌لی ادامه داد: امسال همزمان با ایران، مراسم یادروز حافظ شیرازی در 38 کشور جهان برگزار می‌شود. وی افزود: در تلاش هستیم دیوان حافظ به عنوان میراث معنوی جهانی ثبت شود که بر این اساس تعدادی طرح در قالب رساله دکتری و پسادکتری اجرا شده تا پرونده‌ای قابل دفاع از دیوان حافظ به یونسکو ارائه شود. رئیس مرکز حافظ‌شناسی با بیان این‌که از سال 75 مرکز حافظ‌شناسی تاسیس شد و نشان درجه یک «حافظ» به چهار استاد و حافظ پژوه ملی و بین‌المللی نظیر، پروفسور فوشه کور از فرانسه و جیوانی درما از ایتالیا، دکتر سلیم نیساری و دکتر بهاءالدین خرمشاهی اهدا شد، عنوان کرد: امسال این نشان به دکتر سعید حمیدیان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نویسنده مرجع حافظ‌پژوهی و کتاب پنج جلدی «شرح شوق» اعطا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها