مدیرعامل شرکت آب لرستان با اشاره به اینکه دشت رومشکان به علت خشکسالی‌های گذشته ظرفیت حفاری چاه جدید را ندارد گفت: حدود 2 درصد از اراضی کشاورزی رومشکان از طریق 194حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود که کمترین سطح زیر کشت آبی استان است.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۹۴

رضا میرزایی در گفت وگو با ایلنا در خصوص وضعیت منابع آبی شهرستان تازه تاسیس رومشگان اظهار کرد: در بین همه شهرستان‌های استان لرستان، رومشکان از نظر تامین آب شرب، صنعت وکشاورزی بیشترین مشکل را دارد و متاسفانه در طی سالیان گذشته اقدام موثری جهت تامین آب پایدار این ناحیه صورت نگرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان با بیان اینکه شهرستان رومشکان دارای حدود40 هزار نفر جمعیت و 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی است،افزود: دشت رومشکان بعلت خشکسالی‌های گذشته و تغدیه نامناسب و همچنین کاشت گونه‌های آب دوست مثل چغندر و برداشت‌های اضافی و بی رویه از سفره آب زیر زمینی وبه تبع آن افت شدید سطح ایستابی آبخوان، به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده و ظرفیت حفاری چاه جدید را ندارد.

وی افزود:در حال حاضر آب فقط حدود 2 درصد از اراضی کشاورزی رومشکان از طریق 194حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود که کمترین سطح زیر کشت آبی استان لرستان محسوب می‌شود.

میرزایی در خصوص وضعیت آب شرب جمعیت شهری و روستای رومشکان خاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته بعلت افت شدید آبخوان وکم آبی، بیشتر جمعیت شهری و روستایی آن از طریق تانکر سیار آبرسانی شده، به همین خاطر طی سال‌های اخیر با جابه‌جایی چاه‌های قدیمی و احداث3 حلقه چاه آهکی کمکی در منطقه موسوم به تنگ جنگیر مشکل تامین آب شرب این شهرستان به صورت کوتاه مدت مرتفع شده ‌است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان تصریح کرد: جابجایی چاه‌های قدیمی وکف شکنی و حفر سه حلقه چاه کمکی آهکی،آب شرب پایدار و مطمـئـن محسوب نمی‌شود، بلکه باید به دنبال یک راه حل اساسی وآب پایدار برای این ناحیه از استان باشیم.

میرزایی با بیان این مطلب که تنها راه مطمئن و تامین آب پایدار شهرستان رومشکان با اولویت شرب، صنعت و کشت‌های گلخانه‌ای، تخصیص و انتقال آب از سد سیمره است، اظهار داشت: در جلسه مورخ 21/3/92 در سفر هیات وزیران که در مرکز استان لرستان تشکیل گردید با تخصیص 200 میلیون متر مکعب آب از سد سیمره برای منطقه رومشگان شهرستان کوهدشت موافقت گردیده است.

میرزایی بیان کرد: با اجرای سد سیمره، بیشترین خسارات به اراضی کشاورزی و روستاهای منطقه و آثار تاریخی و باستانی بیش از دو هزار ساله شهرستان کوهدشت وارد گردیده، بنابراین اجرای این مصوبه می‌تواند بخشی از خسارات فوق الذکر را جبران و شهرستان رومشگان را از بن بست آبی نجات دهد.

وی با تاکید بر این که نباید به بهانه‌های پایین دست حق آبه کوهدشت از سد سیمره نادیده گرفته شود. تصریح کرد: نمایندگان شریف لرستان، استاندار محترم و مردم شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان بطور مدام از طریق شرکت آب منطقه ای پیگیر مصوبه هیات دولت در رابطه با تخصیص آب سد سیمره هستند و انتظار این است که وزارت نیرو بطور عادلانه این موضوع را حل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها